Merlivs seminar 27. August 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Overordnet målsætning:
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
TPG handleplans-skema
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Nyt fra sekretariatet Mette Bryde Lind.
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Date :31 1.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Merlivsprojektet Mere liv i ældres hverdag
Sygeplejerske Lone Woelders
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Hvad siger medarbejderne?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Infomøde for mentorerne Tirsdag d. 29. juni 2010 Kl –
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
SAMlær Hvad gjorde vi og hvad lærte vi?. Konstruktionen - samlet.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Status for LKT projekt 2. læringsseminar d juni 2018 Team: xxx
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Merlivs seminar 27. August 2008 Gennembrudsmetoden Merlivs seminar 27. August 2008

”Den dybe tallerken er er opfundet” Udgangspunkt De små skridt ”Den dybe tallerken er er opfundet” Alice Skals den 25. august

Metoden er udviklet af The Institute of Healthcare Improvement (IHI) i Boston, USA og er internationalt kendt som The ’Breakthrough Series’ Collaborative Method.

Metoden er afprøvet i Lande som Holland, England, Australien, Sverige og Norge har i flere år arbejdet med gennembrudsmetoden i forbindelse med kvalitetsudviklingsprojekter – i alt 35 lande har erfaringer. I DK fra 2004

Gennembrudsmetode

Fase 2 1. Læringsseminar 27. august (dokumentering) 1. Arbejdsperiode => 2. Læringsseminar 13. november (rapportering) 2. Arbejdsperiode => 3. Læringsseminar 27. januar (artikelskrivning) 3. Arbejdsperiode - fastholdelse/spredning

Gennembrudsmetoden er En kvalitetsudviklingsmetode der har til hensigt at skabe markante forandringer på kort tid Praksisorienteret - med fokus på at implementere kendte forbedringer og erfaringer (dybe tallerkner) via PDSA-test Netværksbaseret –viden og erfaringer skal deles med andre og spredes til andre afdelinger/institutioner Eksemplerne er primært fra sygehusvæsnet – derfor er det så vigtigt det arbejde I gør, fordi det vil danne skole for en kvalitetsudviklingsmetode der starter med udgangspunkt i praksis, af praksis og for praksis.

Gennembrudsmetodens grundlag Den er samarbejdende Deltagelse af teams, der har sagt ja til at forbedre servicen indenfor et bestemt område og dele med andre hvordan de har opnået forbedringer Deltagerne bruger en testmodel til at afprøve og evaluere mange små forandringer efter hinanden medhenblik på implementering Deltagerne mødes 3 gange på læringsseminarer for at lære om metoder fortælle om deres forandringer og resultater, dele erfaringer og afgøre hvordan de spreder forbedringer til andre områder

Kvalitetsudviklingsarbejdet går ud på at tilpasse viden om ’bedste praksis’ til lokale forhold gennem en kontinuerlig afprøvning af forandringstiltag og gennem erfaringsudveksling i netværkssamarbejdet.

Valg af emne - udgangspunkt (Stor) forskel på det vi ved og det vi gør – altså mellem praksis og bedst/bedre praksis. Der findes eksempler på bedst/bedre praksis (dybe tallerkner) Deltagerne skal ligne hinanden De deltagende organisationer/enheder skal ligne hinanden nok til, at forandringstiltag og erfaringer kan deles. Der skal forefindes en betydelig forskel mellem den nuværende praksis på området og ”best practise”. I forlængelse heraf skal igangsættelse af et gennembrudsprojekt kunne føre til en målelig, højere kvalitet på området. Der skal forefindes eksempler på ”best practice” inden for området, som kan bruges som grundlag for projektet. Dvs. at projektet skal bygge på både konkrete, praktiske erfaringer fra organisationer/enheder hvor ”best practise” praktiseres, og på videnskabeligt funderet evidens for, at en ”best practise” eksisterer. Disse samles i et såkaldt Forandringskatalog.

Fire hovedelementer Hvad vil vi opnå? – Sætte mål Hvordan ved vi hvornår er en forandring en forbedring? - Planlæg målinger Hvilke forandringer kan vi iværksætte for at skabe forbedringer? Forandringskatalog ”Små-skala” test af forandringstiltag (PDSA), så de tilpasses den enkelte organisation.

Hvad ønsker vi at opnå? Beskrives vha.: Projektets overordnede målsætning Lokal målsætning Lokale resultatmål Lokale procesmål

Forbedrings model

Eksempel

PLAN: Planlægge Formål: At kontakte pårørende, som ikke har haft kontakt med brugeren de sidste tre måneder Hypotese: At der er behov for støtte til genoprettelse af kontakt mellem bruger og pårørende Hvem, hvad, hvor, hvornår: Fredag tjekker Louise hvilke brugere der ikke har haft kontakt med deres pårørende i de sidste tre måneder og vælger to ud. Lørdag kontakter Lars de pårørende til de to brugere. Plan for vurdering af test: Louise opgør hvor mange brugere det gælder for og hvor lang tid hun brugte. Lars evaluerer samtalen skriftligt og brugeren spørges om hvordan han/hun oplever opringningen. Se på ppt 30 fra ”gennembrud- stor”

DO: Afprøve Louise fandt 7 brugere som ikke har haft kontakt med de pårørende de sidste tre måneder. Det tog 47 min. Lars’s evaluering: De pårørende udtrykte tilfredshed med at blive ringet op. Ville gerne informeres og inddrages mere, men havde tidligere oplevet at blive afvist både af brugeren og af personale i psykiatrien. Lars syntes at samtalen forløb godt. Der blev i begge tilfælde aftalt at de pårørende ville komme til næste arrangement I tilbuddet. Både bruger og pårørende var glade for opringningen.

STUDY: Vurdere Kontakt til de pårørende var et godt tiltag. De var tilfredse med opringningen. Samtalerne tog kun 17 min og 13 min Det tog tid at få fat i de pårørende. Lars havde 5 forgæves opkald. Vi skal overveje hvordan vi kan holde styr på hvem vi har kontaktet og om de kommer til næste arrangement Nogle pårørende kan have brug for støtte til at komme til arrangementerne

ACT: Handle Lars ringer i næste uge resten af de pårørende som Louise fandt. Spørger dem endvidere om de har brug for en reminder eller anden støtte for at komme til næste arrangement Louise laver et forslag til hvordan vi kan holde styr på hvem der er kontaktet og om det har effekt Peter laver et udkast til hvordan vi kan informere /etablere kontakt til pårørende til nye brugere.

Det er centralt i processen Mange små tiltag, 1 x ugentlig - 10 min Med daglige test af forandringstiltag, det fremmer implementering. Der skal være bevægelse – gerne ”De små skridt”

Processtøtte Netværksmøder Telefonkonferencer E-mail – adr.liste Månedlige rapporter Hjemmeside Besøg fra proceskonsulenter/vejleder www.videnscentergennembrud.dk

http://www.ihi.org/IHI/Topics/Improvement/ImprovementMethods/HowToImprove/