Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMorten Hansen Redigeret for ca. et år siden
1
SAMlær Hvad gjorde vi og hvad lærte vi?
2
Konstruktionen - samlet
3
At lære fra praksis og forbedre den samtidig Læringen fra det Forandringsprojekter - f.eks. fraflad
4
Om at blive klogere Aktiviteter Viden Erfaringer Refleksion
5
Forbedring af praksis Lederinvolvering Udvikling af rammer for projektet og for de konkrete forandrings- tiltag LS Processtøtte E-mail, konsulenter, netværks- møder, elektroniske konfe- rencer, teamrapporter etc. Spredning til organisationen og SAMlær Forandringskatalog Forhåndsviden og erfaringer Valg af tema
6
Strategisk forankrede ambitioner Fast- holdelse Team- organisering InnovationDifferen- tiering Ovenstående overskrifterne har naturligvis “kød og blod”. En ambition er en konkret målsat aktivitet m.h.p. forbedring Strategisk forankring
7
Kortvarig succes Vedvarende succes Stagnation Tabt vision Resultater Gode Dårlige SvagStærk Vision Vision og resultater
8
Beskrivelse af fakta, opgaver og metoder Manuelle og mentale fær- digheder Artikuleret viden Viden, der ikke kan artikuleres 12 Eksplicit videnTavs viden Uartikuleret viden der kan artikuleres Implicit viden Kan læses eller høres Deklarativ viden – det som kan artikuleres Procesviden – det som kommer tilsyne i handling Noget kan tolkes ? Kan spørges til 3 Kan iagttages og tolkes Noget forbliver tavst
9
Læringsmiljø - projekttilgang Projektet er fokus og omdrejningspunkt for forandringer Projektet er fokus og omdrejningspunkt for forandringer Tovholder Tovholder Vigtigt, nyttigt og værdifuldt (del af driften) Vigtigt, nyttigt og værdifuldt (del af driften) Magt, energi og viden Magt, energi og viden Hvordan det dokumenteres og rapporteres? Hvordan det dokumenteres og rapporteres? Hvordan det “sælges” til andre? Hvordan det “sælges” til andre?
10
Læringsmiljø - procestilgangen Praksis som fælles interesseområde Praksis som fælles interesseområde Vil gerne sammen Vil gerne sammen Gør noget der er værdifuldt for deltagerne selv Gør noget der er værdifuldt for deltagerne selv Proceskonsulent (initiativtager, styrer processen, samler op og dokumenterer resultater) Proceskonsulent (initiativtager, styrer processen, samler op og dokumenterer resultater) Stole på at deltagerne både kan og vil foretage sig noget nyttigt Stole på at deltagerne både kan og vil foretage sig noget nyttigt
11
Læringsmiljø - organisationstilgangen Forandringer er reglen (ikke undtagelsen) Forandringer er reglen (ikke undtagelsen) Politiske ønsker og krav som eet udgangspunkt Politiske ønsker og krav som eet udgangspunkt Institutionelle værdier som et andet Institutionelle værdier som et andet Forandringer vedrører begge Forandringer vedrører begge Funktioner og roller til evig debat (og udvikling) – teams?, mellemlederrollen? Helle (fristed)? Funktioner og roller til evig debat (og udvikling) – teams?, mellemlederrollen? Helle (fristed)? Om at gøde jorden for evindelig forandring – og at styre dem, der igangsættes Om at gøde jorden for evindelig forandring – og at styre dem, der igangsættes
12
Læringsmiljø - kvalitetstilgangen Opfattelsen af kvalitet styrer hvilke forandringer, der skal iværksættes Opfattelsen af kvalitet styrer hvilke forandringer, der skal iværksættes Kvalitetsstyringssystem (EFQM) en model for hvordan projekter inddrages og styres Kvalitetsstyringssystem (EFQM) en model for hvordan projekter inddrages og styres Kvalitetspriser et ekstra pres Kvalitetspriser et ekstra pres Vanskeligheden ligger på “processer” og på “nøgleresultater” – globaliseringens udfordring Vanskeligheden ligger på “processer” og på “nøgleresultater” – globaliseringens udfordring
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.