Innovation og iværksætteri

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Advertisements

Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Energi- & Vandværkstedet
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
Den kreative platform - Hvad er det?.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Darum skole 4. november 2013.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Større Skriftlig opgave
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Profilfag Julemarked Alle er på padlet i gruppen og har materialet fra sidste gang Alles padlet skal I dag kl indeholde: 1. Det der mangler fra.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Workshop Sund By Netværket
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SIKKERHED ONLINE.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Præsentationens transcript:

Innovation og iværksætteri Introduktion til uge 40 Innovation og iværksætteri

Overordnet skema Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Idéudvikling: Den kreative platform Øvelser Idé-udvikling Vi er i lokale 13+14 Idéen føres ud i livet: Videreudvikling af idé Lave prototype Vi er i deko. Forberedelse af messe-stand og markedsførings-materiale Messe i Aars Kl. 8-15 Ud kl. 7.30 Hjemme kl. 15.30 Se detaljer i ”brevet” Messe Velkomst event Kl. 19-21 Evaluering Kl. 10-12 Logbog

Den kreative platform - Hvad er det?

Kreativ platform bygge op omkring de 4 søjler – vægt især INGEN BEDØMMELSE…der er intet som er forkert. Læse de 4 søjler op Og fortæl om de 3 overlæggere.

v/innovationsagent Astrid Galløe Sindbjerg Hvad er innovation? v/innovationsagent Astrid Galløe Sindbjerg

Yes – jeg har lavet en fejl - og endnu en - og endnu en… - Hvad kan det føre til…? Øvelse: 1. Stræk armene over hovedet og sig ”Yes, jeg har lavet en fejl – højere og højere (DEMONSTRER) 2. Sten – saks - papir: Ved ens valg skal begge sige: ”Yes, jeg har begået en fejl!”. (DEMONSTRER)

Verdens yngste, selvskabte milliardær: Fremhæv at hun fik mod til at fortsætte fordi hun var vant til at lave fejl. Man lærer mest af sine fejl.

Koncentration: Dagen baglæns Find sammen med en, der er lige så høj som dig. Fortæl din makker, hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns, indtil du åbnede dine øjne i morges – I får et minut hver, og jeg sætter jer i gang. Den med de lyseste benklæder starter.

Ingen bedømmelse: ”ja OG….” Find sammen med en, der har samme type skosåler som dig. I får et kort – kig IKKE! Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli/ord ad gangen. Sig ”JA OG…..” til alle makkerens idéer om ferien, inden du selv fortæller videre. Den der sidst har haft fødselsdag starter.

KOM MED IDÈER TIL, HVORDAN JERES FYSISKE BUTIK BLIVER MERE SPÆNDENDE, SÅ KUNDERNE VÆLGER DEN FREMFOR EN WEBSHOP, NÅR DE SKAL HANDLE. Øvelsen er en forøvelse til udviklingen af deres egen idé Eleverne sidder i hestesko og får udleveret en kuglepen og gule lapper. De skal individuelt skrive deres ideer ned i 5 minutter Så kommer den første forstyrrelse…

Hvordan ville Kaj & Andrea have gerne det? 1 minut

Hvordan ville Dronningen gerne have det? 1 minut

Hvordan ville Postbuddet gerne have det? 1 minut

Gruppeopdeling efter fødselsdag Eleverne skal stille sig i to rækker efter deres fødselsdag. Lærerne deler eleverne op i 7 grupper á 3 eller 4. Derefter sætter de sig i grupperne med deres gule lapper.

Vejledning I grupperne præsenteres de individuelle idéer til jeres butik Mens ideerne præsenteres må man ikke sige: ”NEJ” og ”MEN” Spørg til gengæld: ”Og?”, ”Hvad så?” … så der arbejdes videre på ideen. Hver ide til et stoppested præsenteres for gruppen Understreg at de skal præsentere deres ideer for hinanden på skift. De må IKKE vurdere dem!

Gruppen vælger en af idéerne til butikken Én idé skal udvælges (ved afstemning) ca. 5 min – den er nu gruppens fælles idé! Gruppen vælger en af idéerne til butikken – uddyber og præsenterer kort for klassen

Energizer (ca. 5 min.): Find sammen med en der har samme farve hoveddør som dig Tæl sammen: 1-2-3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 1-tallet ud med et klap: klap-2-3 indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 2-tallet ud med stamp i gulvet: klap-stamp-3, indtil jeg stopper jer I skal nu skifte 3-tallet ud med ryst med hovedet: klap-stamp-ryst med hoved, indtil jeg stopper jer. NB! Hver runde varer ca. 30 sekunder

Når ting/viden sættes direkte sammen

Ting (idéer) kan sættes direkte sammen

Anvend principper til at få nye idéer – tilføj “hukommelse” til en burger Burgeren fortæller når den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burgere

Hvad sker der når man “hælder” hukommelse i en kniv? En cnc-fræser! Anvend kort 28 før næste slide vises

Tingkassen Ting mødes (anvend principper) SMS Ting mødes (anvend principper) Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Tag en ting hver i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting hvert par har, og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige, finder I en ny makker og gør det samme med de to ting, der nu mødes

Opstart af ideekreering med principper – skriver hver idé på en ny post-it individuelt

Forstyrrelse 1 af 4: hvad sker der med ideén, hvis Forstyrrelse 1 af 4: hvad sker der med ideén, hvis... - Bruges som opbevaring 1 min.

Forstyrrelse 2 af 4: Skal kunne flyttes 1 min.

Forstyrrelse 3 af 4: Det skal være gratis for brugeren 1 min.

Forstyrrelse 4 af 4: Ideen om genbrug skal være med 1 min. Så skal de gå i grupper

Hjem i gruppen I skiftes nu til at præsentere jeres nye idéer for gruppen efter tur – husk ingen indvendinger kun ”JA OG?” eller ”Hvad så?” I vælger nu den/de bedste forbedringer fra hvert princip og indarbejder det i jeres idé.

Ideen skal skitseres/ beskrives på karton 15 min Grupperne får 5 min. til forberedelse af præsentation 5 min Så skal de i hestesko – næste dias…

Idéen præsenteres foran resten af klassen - 2 min. pr. gruppe (15 min

Energizer: Blinkeøvelse Energizer: Blinkeøvelse. Alle stiller op i en rundkreds, og en elev udpeges til at stå i midten. Det gælder nu om, for folk i kredsen at få øjenkontakt med en anden og blinke – når en har blinket til en anden, skifter de to plads ved at løbe tværs gennem cirklen. Personen i midten skal så prøve at fange de der skifter plads. Når en fanges, skal han/hun i midten og fange (der kan også stå to i midten). 5-10 min.

Brainstorming Ideer: I skal nu i gang med selv at få en god idé Bedømmelse: Idéen, det visuelle, salgbarhed/økonomi, fremtræden Brainstorming

Brainstorming En af de mest kendte metoder til at fremme kreativ tænkning. En gruppe personer inspirerer hinanden til at løse et problem. Kreativ proces, hvor sindet frigøres til at acceptere alle idéer som præsenteres. Kreativ frihed. Se siderne ”Brainstorm – idé” i mappen.

Regler for brainstorming Kun én person taler ad gangen Ingen må afbryde den, der taler Det er tilladt at bygge videre på egne og andres idéer Alle idéer skal noteres Alle skal have mulighed for at blive hørt Alle skal deltage aktivt Sæt en begrænset tid af til hvert emne/problem Se siderne ”Brainstorm – idé” i mappen.

Mødet på midten Se kopi i mappen

Uddybelse Proceduren Holdkaptajn inviteres ud på gangen – får spørgsmål af læreren Gruppen arbejder med opgaven. Referenten skriver. Der formuleres og der øves på en præsentation: tid 45 sek. Præcis Der præsenteres for resten af klassen i 45 sek. Holdkaptajn inviteres ud på gangen til 2. spørgsmål Osv…. Se siderne ”Brainstorm – idé” i mappen.

Energizer: Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går. I sidder i en robåd, der er ved at synke. Hjælp hinanden med at give forklaringer på hvorfor det er godt. Den med flest bogstaver i sit navn starter. 5 min

Uddybelse fortsat Nu skal hver gruppe formulere et A4 ark med deres svar. Kravet til dette ark er, at det skal skrives som et brev til en mulig samarbejdspartner. Brevet afleveres til læreren og en anden gruppe. De læser det igennem og stiller kritiske spørgsmål til brevet. Se siderne ”Brainstorm – idé” i mappen.