omkring metodesamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
LinkedIn Intro.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Fra dagligstue til konsultation? Cecilie Rubow: Institut for Antropologi.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Markedsvurdering.
Formularer (Access, del 3)
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Virksomheder - definition
Velkommen til E-business
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Omgangstone og kollegialitet
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Større Skriftlig opgave
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Mød Aalborg Universitet
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
SKABELON.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
KNÆK KODEN.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Hvad er en Feltrapportage?
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

omkring metodesamarbejde Institut for Antropologi Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Københavns Universitet Oplæg til 4.semester 10/2 2004 omkring metodesamarbejde v. Jeppe Linnet Cand.scient.anth. Kvalitativ konsulent

Jeg har et tilbud til jer… Lav jeres metodeøvelse i samarbejde med et analysebureau! Research International (RI) Desværre har vi kun ressourcer til at samarbejde med tre grupper – deres størrelse er underordnet

Hvem er Research International? Hvad er et analysebureau? RI er et privat firma. Vi designer og laver undersøgelser for vores kunder – som oftest andre firmaer Vi laver markedsundersøgelser, og bruger både kvantitative og kvalitative metoder

Vores kunders grundlæggende spørgsmål ”Hvad kan få folk til at vælge vores brand og vore produkter i stedet for konkurrentens?” I dag og i fremtiden… Hvad er folks behov, og hvad kan tilfredsstille dem? Hvad vækker folks frygt, mistro, afsky, irritation? Hvilken forestillinger vækkes af specifikke begivenheder, formuleringer, materielle ting og former for æstetik? Hos udvalgte målgrupper

Vores kvalitative metoder De fleste projekter: Fokusgrupper Visse projekter: Individuelle interviews Få projekter: Observation af folks praksis omkring salg og køb – meget struktureret og fokuseret på visse produkter og forretninger Vi vil gerne lave mere “consumer ethnography”!

Det er bare et tilbud I har jeres fulde frihed til at definere problemstilling, felt og metode I kan vise os jeres ideer Vi har nogle kriterier for hvad vi finder interessant

En win-win-win deal… For jer studerende Mere vejledning under metodeøvelsen Kontakt til en branche der bruger kvalitativ metode Erfaring med ”anvendt etnografi” En skriftlig anbefaling fra RI Qualitatif

En win-win-win deal… For Institut for Antropologi Dokumenteret samarbejde med erhvervslivet Nye muligheder i metodeundervisningen

En win-win-win deal… For Research International Erfaring med ”consumer ethnography” – et varmt begreb indenfor markeds research En eller flere cases som vi kan bruge til at profilere etnografiske markedsundersøgelser

Lidt basal terminologi Segment og målgruppe Produkt-kategori Brand Branding = skabe “the product surround”, ved at iklæde det funktionelle en symbolik

Emne-kriterier Metode-kursets afgrænsning er i forvejen mad og det sociale rum RI´s afgrænsning er at der skal være Et segment af forbrugere Og/ eller en produkt-kategori Eventuelt et specifikt brand

Emne-kriterier Forbrug af hvad? Fysiske produkter Services ydet af individer eller organisationer Oplevelser

Typiske spørgsmål i RI´s projekter Hvordan opfatter specifikke grupper af forbrugere et givent varemærke? Hvilke nye opfattelser kan skabes? Hvilken kommunikation skal bruges hertil? Hvor stort potentiale har et specifikt design eller produkt? Hvilke nye markeder opstår gennem forandringer i folks smag, livsstil og indkomst?

Typiske spørgsmål i RI´s projekter (2) Hvornår køber folk visse produkter? Med hvem og til hvem? Hvilke tidspunkter, omgivelser, stemninger og former for socialitet giver folk lyst til at købe? Hvilke forskellige måder findes der at bruge et produkt på? Hvilke behov opfyldes af disse forskellige måder? Kan produktet ændres til at opfylde behovene bedre? Hvordan tror folk at de selv lever som forbrugere? Hvordan lever de faktisk? Hvad betyder afstanden herimellem?

Eksempel på etnografisk projekt ”Gøre segmentet levende” Casestudier af en udvalgt målgruppe Hvordan lever denne gruppe? Hvilke behov og bekymringer har de, som kan relateres til en kategori af produkter? Man bestemmer en kategori af produkter (fx mobiltelefoner, levnedsmidler) Man bestemmer en gruppe som interessant i forhold til denne kategori af produkter Man får kontakt til individer el. familier der repræsenterer gruppen Man studerer deres livsstil, behov og forbrug Kræver deltager-observation: at man følger informanterne i forskellige kontekster, også i hjemmet Det er OK hvis I kender informanterne i forvejen…

Eksempel på etnografisk projekt (2) ”Produktet i den virkelige verden” Casestudier af et udvalgt produkt (fx hårfarvnings-middel, babymad) Hvorfor bruger folk dette produkt? Hvilke mærker bruger de og hvorfor? Hvor og hvor tit køber de det? Hvornår bruges det og hvordan? Hvilke idealer har folk om produktet og dets brug? Hvilke produkt-narrativer fortæller de? Hvilke stemninger er der om produktets brug? Tilfører folk produktet noget personligt? Øger de dets værdi, afbøder problematiske effekter? Meget praksis og situations-betonet, kræver deltager-observation

Metodiske kriterier Der skal være deltager-observation Interviews med grupper og individer hører altid med, men Der skal være deltager-observation Gå i byen med folk Gå med dem på indkøb Gå med dem på arbejde Tag med til deres fritidsaktiviteter Deltag i aktiviteter, brug selv de objekter der studeres Hæng ud hjemme hos informanterne, bo der i 2-3 dage

Metodiske kriterier Deltager-observation skal dokumenteres via Billeder Gerne også Video Fysiske genstande fra felten

Metodiske kriterier Få gerne informanterne til at producere data Kreative dagbøger Tegninger Skriveøvelser, fx ”brand-nekrologen” Udlevere kamera og diktafon

Vores samarbejde under feltøvelsen Løbende kontakt med RI, Jeppe Linnet er tilgængelig på telefon eller mail 1 ugentligt møde på RI mens I er i felten Vi kan i nogen grad låne teknisk udstyr ud – kameraer, diktafoner etc.

Vores samarbejde under feltøvelsen Vi refunderer udgifter på et rimeligt niveau Transport Egen mad og drikke Tekniske hjælpemidler ”Smøring” af informanter: Mad, kaffe, drinks

Efter feltøvelsen Opsamling af erfaringer gennem møder på RI

Efter feltøvelsen Evaluering af metode Samarbejde med vejleder Adgang til felten Hvilke typer data gav de forskellige metoder Hvad lærte I gennem deltagelsen? Hvordan kunne projektet være udbygget?

Efter feltøvelsen Analytisk session Hvilke indsigter har projektet givet? Hvilke anbefalinger kan formuleres til en (fiktiv) kunde? Hvad ville være næste projekt inden for samme emne?

Plan for interesserede grupper Uge 7-10: Forslag til projekter kan sendes til mig Uge 11: Aftale træffes med 3 grupper Uge 12: I afleverer synopsis Når den er godkendt laver vi en gensidig aftale Uge 13-16: Grupper er i felten Uge 17: I skriver feltrapport, afleverer fredag Uge 18 på IA: I får tilbagemeldinger på feltrapporter tirsdag Uge 19-20: I skriver konference oplæg Vi mødes på RI til en metode- og analyse-session i slutningen af uge 18 eller i uge 19

Plan for interesserede grupper Uge 21: I er til konference Uge 22-24: I skriver eksamens-rapport, afleverer 11/6 Efter eksamen i slutningen af juni: Vi mødes til en afsluttende snak og en frokost

Interesseret? Skriv eller ring til Jeppe Linnet med jeres idé jlinnet@fastmail.fm Mobil 61777767 …og held og lykke i felten til jer alle sammen!

Know your world... Seize the future