Et oplæg til diskussion i plenum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
AU retail.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Eventkoordinator Eventassistent
Arkitektur - data.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Kapitel 2.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
ProfIT - fordi IT handler om penge. profIT Mere professionel anvendelse af IT hos virksomheder der:  Ikke udnytter eksisterende indkøbte IT løsninger.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kap 4 Personligt salg og kundebetjening Kapitel 4.
Nuværende forretningsområder
Beretning for år 2001 Fremtiden.
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
IS-Strategi.
NGG-INFO 1.
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Salg og service Dag 1.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Administrationsseminar, den 27. april 2010 Administrationsseminar Tirsdag, den 27. april 2010.
Uddannelsescenter Holstebro
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Aktuelle samt fremtidige projekter Optimér din forretning gennem:
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
De merkantile uddannelser
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
23. april 2008 EASY P konference1 Den merkantile indgang Generel kontoruddannelse 1912 Kontoruddannelsen –TRIN: Kontorservice (tidligere 1941)
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
- sammen med glade mennesker
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Konkurrenceforhold.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Business Region Aarhus Møde om vidensamarbejde 2. marts dk
Kvickly 2015 – året der gik. Agenda Begivenheder i kæden Butikkens resultater Begivenheder i butikken.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Pris som handlingsparameter
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Smag på landskabet Landskonsulent Heidi Buur Holbeck
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Årsmøde
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
EASY-P Konference april 2012
Projekt:værktøjsdagen 2018
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Budgetmodel - grundlaget
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Et oplæg til diskussion i plenum Skoleseminar De højere niveauer i praktikuddannelsen og de obligatoriske specialefag i salgsassistentuddannelsen. Et oplæg til diskussion i plenum

Praktikreglerne Butik 1 Butik 2 Butik 3 Butik 4 Kundestrøm 105 128 132 Minimum Kundestrøm 105 128 132 136 59 Vare-strøm 102 81 98 86 42 Info-strøm 37 43 53 44 10 Penge-strøm 58 49 61 48 31 Ialt 302 301 344 314 142

Praktikreglerne Stor fleksibilitet i anvendelse. Positiv tilbagemelding fra praktiksteder og elever. God fordeling mellem begynder, rutine og avanceret niveau. Fint i forhold tilpasning til den enkelte butik/kæde. Specielt pengestrøm er der generelt ikke valgt så mange frivillige point som ved de øvrige strømme.

Skoleundervisningen Kunde-, vare- og info-strøm fungerer fint. Specielt de højere niveauer i kundestrøm er godt – giver større mulighed for kreativitet. Højere niveau i varestrøm ift. varens brugsegenskaber, anvendelse m.v. også en fordel – stort ønske/krav fra virksomhederne.

Skoleundervisning - pengestrøm Eleverne finder det generelt sværere. Udgangsniveau er generelt lavere. (gns. karakter i Salg og Service er højere end i Erhvervsøkonomi) Eleverne arbejder generelt ikke så meget med pengestrøm som de øvrige strømme i praktiktiden. Fokus på salgsklar butik og kunder ift. økonomiske kalkulationer og regnskab.

Pengestrøm – væk med Butikkerne prisfastsætter meget lidt Færre butikker og områder kalkulerer Flere og flere tal kommer direkte fra IT-systemet - elektronisk Mere central kædestyring mange steder Udregninger og kalkulationer Beregninger af nøgletal og regnskab/budget

Pengestrøm – Fokus på Forståelse for regnskabet og nøgletal Indsigt i egen indsats og butikkens situation ud fra et motivationsfremmende synspunkt. Brug pengestrøm som forståelse for bedre udnyttelse af salgspladserne, markedsføring, space m.v. Skab et lille helicopterspektiv – hvor der fokuseres på sammenhængen mellem de 4 strømme Pengestrøm afspejler alle de indsatser der laves via de andre strømme

Pengestrøm – Pædagogik Endnu mere fokus på at gøre det virkelighedsnært. Undervisning med konkrete eksempler fra hverdagen. Økonomispil.

Pengestrøm – Fagprøve Alle har fokus på kunde- og varestrøm i deres problemformulering. Nogle vil gerne ”snige” sig udenom pengestrøm i problemformuleringen.