Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

10 Konkurrencesituation
PEST Analyse værktøj.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Værdistrømsanalyser.
Marketingplanlægning
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Kapitel 2.
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Markedsvurdering.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Kommunikation / it.
Branchen & omverdenen. Af Thomas Buhelt..
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Salg og service Dag 1.
6. Virksomhedens indtægter
Markedskommunikation - del 1
Hotellets koncept.
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Forretningsmodel.
Attention Banner, farvesammensætning (store kontraster) ”Friskere, stoltere og gladere -kom i gang med træningen allerede i dag” Interest Tag vores Kom-i-gang-test!
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Snak med din sidemand om dette et par min.
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
6. Virksomhedens indtægter
12 Serviceydelser Oversigt
Introduktion til afsætning
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Parametermix - promotion
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Markedsføring og reklame
Parametermix - produkt
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Idegrundlag og målsætninger
12 Serviceydelser Oversigt
12 Serviceydelser Oversigt
Konceptmodel – køreplan for hvordan vi vil drive vor virksomhed
10 Konkurrencesituation
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
SUCCES MED SALG 1.
Analyseniveau og afgrænsning
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
6. Virksomhedens indtægter
ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Iværksætteri: Af Thomas Buhelt.

Idé´er: Det er fundamentalt for en virksomhed at udvikle nye produkter og service ydelser, for at være konkurrencedygtig på markedet.

De serviceydelser, man tilbyder gæsten. En række komplekse værdier, som ofte er svære at analysere. 1. Nogle ydelser er fysiske, andre er psykologiske eller følelsesmæssige. 2. Kerneydelser og perifiriydelser.

Idé udvikling: Hvis du følger i konkurrenternes fodspor, kommer du aldrig foran. Kik på virksomheder i andre brancher. Se på andre kulturer. Tag til udlandet og se hvad de gør. Følg med i branche blade og aviser. Tag på messe. (fødevare, mode og bolig) Gå en anden vej på arbejde end normalt. Leg med farver og smags sammensætning.

Idé Citat: Kunsten er ikke at få en idé. Enhver kan med lethed få to. Kunsten er den: mellem to eller frer´ganske almind´lige hverdagsideer at se hvilken én der er go`. (Piet Hein)

Hvad er det? ? ? Idégrundlag: Kom med nogle nye idéer på hvad fremtiden vil bringe, og hvordan vi kan udnytte dem nu: f.eks. Klima Restauranter

Sandhedens øjeblik. ”Den oplevede kvalitet realiseres i sandhedens øjeblik – i det øjeblik hvor servicebrugeren og serviceyderen står over for hinanden i arenaen” i det øjeblik er de overladt til sig selv uden at Restauranten har mulighed for indflydelse.

Hvilke konsekvenser kan det have for virksomheden? Sandhedens øjeblik. Find eksempler I selv har oplevet hvor sandhedens øjeblik var en: Super god oplevelse? Superdårlig oplevelse? Hvilke konsekvenser kan det have for virksomheden?

PEST analyse. Omverdenen Political - Politiske og lovgivnings- mæssige forhold. Economical - Økonomiske og demografiske forhold. Sociocultural - Sociale og kulturelle forhold. Technological- Teknologiske og miljømæssige forhold.

De 5 Faser: Afklaring. Vurdering. Klargøring. Realisering. Evaluering.

Forretningsplanen. Beskriv forretnings idéen: Opgør personlige ressourcer. Opstil dine personlige mål. Beskriv produkt. Undersøg omverdenen. (analyse) Beskriv marked og kunder. Beskriv konkurrenter.

Konsumentmarkedet: Når virksomhedens handlingsparametre (de 4 P´er) skal planlægges, er det af central betydning, at virksomheden formår at udvikle dem, så de tilpasses målgruppens behov, ønsker, livsstil etc. Hvis en virksomhed ønsker at få succes med at tilbyde målgruppen den helt rigtige kombination af handlingsparametre, bør den have et godt kendskab til målgruppens købsadfærd i relation til det pågældende produkt.

Ved at analysere forbrugernes købs adfærd kan vi bedre besvare spørgsmål af f.eks. denne karakter: Hvilken person i husstanden beslutter, hvilket mærke/ restaurant der skal vælges? Hvilke forhold lægger forbrugerne vægt på? Hvilket informationsbehov har vor målgruppe?

S-O-R modellen: Stimuli: Påvirkning- såsom markedsførings stimuli og omverdenen (konkurrenter, økonomi, lovgivning etc.) Organisme: Forbruger- såsom baggrund (alder, indkomst, kultur etc.) Respons: Adfærd- såsom køb eller ikke køb.

Forbrugerens baggrund: Kulturelle Forhold. Sociale Forhold. Beslutnings Proces Personlige Forhold. Psykologisk Forhold.

Maslow´s behovspyramide: Selvrealisering Egobehov Social behov Tryghed Fysiske behov

AIDA Modellen: Grundlæggende salgsteknikker Når du skal sælge, er det vigtigt at huske på AIDA-modellen for marketing og salg: Få kundens opmærksomhed – Attention Stimuler kundens interesse – Interest Skab en købelyst – Desire Vær sikker på, at kunden skrider til handling – Action Du skal altid kunne identificere, hvilken fase din kunde er i, så du kan påvirker ham/hende med de rigtige argumenter og virkemidler. Ved at bruge følgende forholdsregler kan du minimere risikoen for, at kunden finder din henvendelse irrelevant eller decideret irriterende:

Action: Desire: Interest: Attention:

Segmentering/ Målgruppen: Målgruppen er den del af markedet, som virksomheden har valgt at rette sit parameter-mix mod. Ved positionering skabes et billede af virksomhedens tilbud i kundernes bevidsthed.

De 7 P´er. Product. Price. Place. Promotion. Personale. Physical. Processer.

Forudsætninger for salg af varer og serviceydelser. Primære efterspørgselsdeterminanter. = de vigtigste faktorer, der er afgørende for et salg Sekundære efterspørgselsdeterminanter. = de næstvigtigste, der er afgørende for et salg. Tertiære efterspørgselsdeterminanter. = de tredjevigtigste, der er afgørende for et salg.