Bæredygtighed… Og transport.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Sikker skoletrafik på Kirkebjerg Kåre Press-Kristensen De aktive cyklister i Vanløse
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Når lærere samarbejder med forældre
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Arbejdspladsudvikling
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Tværfagligt undervisningsforløb
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Et uformelt læringsmiljø
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Relationer – børn og voksne
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Konference om Almen Studieforberedelse
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Udarbejdet af Annette Olsen. Agenda Baggrund for øget fokus på trafik og samarbejde Gennemgang af projektet Før / undervisningsmappe/ invitation/ Under.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Undervisning i håndhygiejne - for personaler i børnehaver
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Almen studieforberedelse
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
OSO.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
SKABELON.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Den populærvidenskabelige artikel
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Den populærvidenskabelige artikel
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Besat af sundhed Asta & Nikoline.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
3-timersmødet 2017.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Bæredygtighed… Og transport. - En emneuge med udgangspunkt i Grønt flag – Grøn skole.

Mål – Fælles mål – Slutmål og trinmål efter 9. klasse. Beskrive den biologiske betydning af energistrømme samt udvalgte kredsløb i forskellige økosystemer Forklare årsager og virkninger for naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed Forklare den biologiske baggrund for sundhedsproblemer knyttet til livsstil og levevilkår Forklare årsager, betydning og foranstaltninger i forbindelse med miljø- og sundhedsproblemer såvel lokalt som globalt Vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger. - Vurdere anvendelse af naturgrundlaget i perspektivet for bæredygtig udvikling og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil (fælles med fysik/kemi og geografi)

Grøn skole Transport Transport-temaet tager udgangspunkt i den personlige transport vi beynytter os af i hverdagen. Transport i biler har en lang række ulemper: luftforurening, CO2-udledning, sikkerhed/ulykker, støj, sundhed og pladskrav. Vi skal være bevidste om, hvordan vi transporterer os til hverdag, samt at vi har mulighed for at ændre vores transportvaner, så det forbedrer miljøet, sikkerheden og vores sundhed og velvære i øvrigt. Undersøgelser Hvordan transporterer børn og voksne sig til skolen? Hvordan transporterer de voksne i lokalområdet sig på arbejde? Er der anden form for transport i lokalområdet (gennemkørende trafik, lastbiler til erhvervsområder osv.)? Hvilke trafikproblemer er der på skolevejen, omkring skolen og i lokalområdet? Hvorfor transporterer vi os på den måde vi gør? Er det sejt at køre i bil? Hvad er forskellene mellem privat transport og kollektiv transport? Undersøgelser kan fx være interview med børn, voksne på skolen, forældre, andre bilister, skolepatrulje, politi m.m., trafiktælling, statistik, måling af bilernes hastigheder, arbejde med kort m.m. Hvilke alternativer findes der til biltransport? Hvordan er den kollektive transport? Hvad er fordele og ulemper ved forskellige transportformer? Er der områder eller befolkningsgrupper, der har dårlige transportforhold? Hvad siger fx de ældre? Hvis den kollektive transport ikke er god, hvad er så årsagen til dette? Hvilke problemer er der ved transport i biler (luftforurening, CO2-udledning, støj, ulykker, manglende motion m.m.)? Er der sket ulykker? Hvordan påvirker det vores helbred? Hvem har ansvar for trafiksikkerheden?

Ud af skolen Undersøg om kommunen har en trafikplan og i givet fald undersøg, hvad den fortæller om lokalområdet Besøg politiet eller inviter politiet på besøg på skolen og diskuter trafikproblemer Kontakt Dansk Cyklistforbund, Lokal Agenda 21, naturfredningsforening eller andre med synspunkter på trafik Miljøordensregler for Transport Hvordan synes I, at trafikken skal være i jeres lokalområde, så den er bedst mulig mht. bl.a. sikkerhed, sundhed og CO2-udledning, luftforurening. Hvad vil I arbejde for med henblik på at forbedre trafikken i jeres lokalområde?

Gør en indsats. Lav mindst 3 indsatser, fx Gennemfør en cykelkampagne eller ”gå til skole”- eller ”gå på arbejde”-arrangement Deltag i ”Alle børn cykler”, ”Vi cykler til arbejdet” eller lignende kampagner Gennemfør arrangementer som fx ”gå-busser”, hvor forældre går med børn i skole, eller ”Tag en kammerat med i bilen” eller cykle-sammen arrangementer Gennemfør en dag eller uge, hvor alle i et lokalområde opfordres til at undlade bilkørsel en bestemt dag Udarbejd forslag til trafiksikkerheden på de veje, hvor børn og unge færdes Udarbejd forslag til bedre kollektiv transport Udarbejd et forslag til skolens trafikpolitik Udarbejd forslag til nye busruter, bilfri zoner, kørselsafgifter og/eller udbygning af cykelstier m.m. Formidling. Lav mindst 2 indsatser, fx Formidling kan ske på mange måder – fx i artikler i lokalaviser, indslag i lokal-tv, pjecer, video, skolens hjemmeside, lokale hjemmesider, informationsmøder, mobiltelefoner osv. Informationsfoldere til forældre og skolens brugere Præsentation af elevernes forslag ved en event på skolen eller på rådhuset Informationsdag/aften sammen med politiet for forældre og andre

Undervisningsplan Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Tværfagligt Mandag Introduktion til ”Grøn skole”. Lokal trafikplan. Introduktion til årets emne ” Bærerdygtig transport”. Faglige tekster: - Kredsløb - CO2 - Lokale og globale miljø- og levevilkår. Lyttende. Faglig læsning. Igangsætter. Oplægsholder. Vejleder. Give eleverne en god start på emnet. Videregive baggrundsviden til eleverne. Fysik/kemi: CO2 som stof. Samfundsfag: Statistik

Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Tirsdag Undersøge klassens og skolens transportvaner. Spørgeskema inklusiv informationer. Kulstofkredsløb: Hvad sker der hvis vi piller ved kredsløbet? Biologisk mangfoldighed. Bærerdygtigt spil. Udvikle spørgeskema i grupper med forskelligt fokus punkt til resten af skolen og forældre. Udleverer skema. Tegne kulstofkredsløb. Diskussion-deltager. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Oplægsholder. Ordstyrer. Dirigent. Tage udgangspunkt i elevernes hverdag. Lade eleverne undersøge hvad de synes er relevant/interessant. Få kredsløbet i ”hænderne”. Sætte tanke i gang ved eleverne. Beskrive den biologiske betydning af energistrømme samt udvalgte kredsløb i forskellige økosystemer. Forklare årsager og virkninger for naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed.

Begrebsspil Spil – Inspiration fra Cooperative Learnings ”Mix and Match”

Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Tværfagligt Onsdag Bearbejdelse af resultater – Er der et problem? Hvad kan vi så gøre ved det? Hvad kan jeg gøre ved det? Hvorfor transportere vi os sådan? CO2-beregning: Bil, tog, cykel, knallert/scooter, gå etc. Sundhed – Biologisk baggrund. Hvilken effekt har valget på din krop? Fordele og ulemper ved de forskellige former for transport. Indsamle resultater. Bearbejde resultater. Forskellige fokuspunkter i forskellige grupper. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Øjenåbner for eleverne. Personlig handle- kompetence. Valg har en konsekvens. Alle deltagende klassers resultater ligges ud på nettet. Forklare den biologiske baggrund for sundhedsproblemer knyttet til livsstil og levevilkår. Forklare årsager, betydning og foranstaltninger i forbindelse med miljø- og sundhedsproblemer såvel lokalt som globalt. Geografi: Sammenhold med landsdækkende resultater (Venskabsskole i Jylland og på Sjælland) samt internationale undersøgelser. Matematik: Bearbejdelse af resultater.

Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Torsdag Udvikle tiltag på skolen. (Gå/cykelbusser?) Udvikle en plakat eller anden form for kommunikation til lokalområdet om bilfri-mandag den xx/xx - 2010 Udvikle et produkt der sætter fokus på bærerdygtig transport til elever, forældre, lærere, samfundet etc. Fokus på: Sundhed. Bærerdygtig udvikling. Brugbarhed. Øjenåbner. Hvordan vil i arbejde på at forbedre trafikken i jeres lokalområde? Gruppearbejde. Kreativitet. Opsøge viden. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Handle- kompetence Vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger.

Tid 9.a Indhold Elev aktivitet Lærer aktivitet Didaktiske overvejelser Mål Fredag Arrangement: Gå eller cykel på arbejde og i skole – Hele skolen deltager. Fremlæggelse af produkter. Responsgrupper. Fælles diskussion og opsamling – Vurder løsningsforslag. Forslag til skolens fælles trafikpolitik samt den lokale traffikpolitik. Ligges ud på intranettet, sammenfattes og sendes til kommunen. Formidler. Deltage i arrangement. Oplægsholder. Diskussionsdeltager. Give respons. Vejleder. Igangsætter. Konsulent. Handlekompetence Vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger.

Resultaterne fra vores undersøgelse.

Samme undersøgelse i klassen.