Borgermøde, Vordingborg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
8. december 2010 på Egegård Skole
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Velkommen til valgmøde
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
En god skole er en inkluderende skole.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform - Egholmskolen
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Gruppeinddeling 1) Ole Vind, Juelsminde, Uldum, Ølsted 2) Bent Poulsen, Daugård, Korning, Rask Mølle, Stenderup 3) Fridtjof Stidsen, Glud, Langskov, Stjernevejen,
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Bestyrelsesmøde den 9. april. Ændringer på specialområdet 1. Nye vilkår 2. Personalesituationen 3. Status på Enghaveskolen 21. marts 4. Stillingsbehov.
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Målstyret læringsreform
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Præsentationens transcript:

Borgermøde, Vordingborg Mere fokus på inklusion i folkeskolen Børn/unge-netværket DH Vordingborg 27. Maj 2014/Stella Steengaard Borgermøde, Vordingborg

Borgermøde – muliggjort fordi Skolens fællesskab er for alle støttet af Undervisningsministeriet har givet økonomisk tilskud Deltagere bidrager som del af job tillidshverv frivilligt arbejde honorar aftalt lempeligt Borgermødet gennemføres helt uden udgift for DH Vordingborg TAK til alle

Program Indledning: Om Fokus på folkeskolen Velkomst Indledning: Om Fokus på folkeskolen Hvornår får alle børn opfyldt retten til uddannelse? Politiske beslutninger Pause Hverdagen i skolen Spørgsmål og debat    Afslutning – tak for i dag Facilitator: Reimer Bo Christensen

Indledning – om Fokus på folkeskolen

Fokus på folkeskolen (2012) Politisk beslutning marts 2012 – realiseret pr. august 2012 (Baggrund: faldende børnetal, lave karakterer, få gennemfører ungdomsudd., 36% af skolens midler bruges til spec.uv.) Ny skolestruktur: 5 skoler, ny skoleledere ansættes/lærere flyttes og ny økonomisk model, alle børn i almenklassen, mere it mm. Specialklasser og centerklasser nedlægges Kompetenceudvikling 11.500 timer – ca. 25 timer pr lærer/pædagog Kompetencecenter Kalvehave oprettes

Fokus på folkeskolen (2012) Gennemført ved Reduceret økonomi Tilpasning til faldende børnetal (fremskrevet 10 år) Skolen finansierer selv Flere elever i almenklasserne (klassekvotienten øges) I skoleår 2012-2013 reduceres med 20 lærere/pædagoger og reduktion forsættes i 2013/2014 Høstet økonomisk gevinst fra hjemtagelse af børn fra specialskoler og –klasser fordeles på alle elever og bruges til Fokus på folkeskolen

Specialundervisning Skoleår 2011-2012 241 børn i specialskoler/-klasserækker Skoleår 2012-2013 232 børn - fordelt  174 børn går i folkeskolens almenklasser 40 børn i specialskole i KCK 18 børn i andre specialskoletilbud (fx Marjatta) Skoleår 2013-2014 147 børn - fordelt 85 børn går i folkeskolens almenklasser 47 børn i specialskole KCK 15 børn i andre specialskoletilbud (fx Marjatta)

Evaluering - Fokus på folkeskolen Efter 1½ år evaluerer Vordingborg Kommune Evaluering offentliggjort 31. marts 2014 - på nettet og printet Oversigt over metode i evalueringen / metodebeskrivelse - handouts og netværkets hjemmeside OBS ! - afgrænsning af evalueringen

Evalueringsrapport Intern rapport i Vordingborg Kommune med notat fra EVA Til hvert af rapportens afsnit har EVA formuleret refleksionsspørgsmål: EVA’s opsamling: Et fremadrettet perspektiv Vordingborg Kommune Det er kommunens ledende embedsmænd, som har formuleret Analyse og vurdering Opsummering Opfølgningsinitiativer

Evalueringsrapport – indhold (1) 5 vigtige nedslag 1. Indledning – mål og metode (afgrænsning ift elever/forældre, indfanger kun begrænset virkning af indsatsen, karaktergennemsnit kan ikke anvendes, sprogligt: inkluderende/gode læringsmiljøer) 2. Hastighed i implementeringen (ikke spurgt til, men spontant oplyst: meget højt tempo og for mange ændringer på én gang … provenu skulle frigives for at anvendes – at det går for stærkt fremgik af høringssvarene 2012) 3. Informationsniveau 4.Gode læringsmiljøer for alle elever (forældrene: faldende fagl. niveau , vikartimer og sygemeldinger, fravalg af fag … delvis inklusion, vellykkethed måles ift effekt for den enkelte elev)

Evalueringsrapport - indhold (2) 5 vigtige nedslag 5. Ny skolestruktur og ressourcefordelingsmodel (balance mellem øk. og pæd. begrundelser for inklusion, supplerende øk analyser) 6. Inklusion og nedlæggelse af special- og centerklasser (afsluttet,? optimering af udvikl.planer og eva.møder) 7. Fleksibel skole, holddannelse og længere skoledage (fleksibel skema og forudsigelighed, lærerløse timer, lange frikvarterer, lektielæsning) 8. Udskolingslinjer 9. Faglig læsning

Evalueringsrapport – indhold (3) 5 vigtige nedslag 10.Informations- og kommunikationsteknologi (it som hjælpemiddel?, kompetenceløft?) 11. Fysiske rammer (dimension – praktisk/socialt) 12. Ledernes arbejde 13. Kompetenceudvikling af lærere og pædagoger 14. Ressourcepersoner (inddrage KCK)

To nedslag i evalueringsrapporten Side 34: Halvdelen af forældre til børn med handicap, vurderer at børnene i den inkluderende folkeskole får et tilbud som dårligere imødekommer barnets behov end det tilbud, som barnet tidligere fik. Side 74: 4% (fire procent) af lærerne vurderer, at arbejdet med inklusion i folkeskolen i høj grad er lykkes

Politisk beslutning Fokus på folkeskolen 23. april 2014 Administrationens forslag : Kompetenceudvikling Mål for undervisningen og elevernes læring Kommunikation Øget gennemsigtighed i økonomien Hastighed af implementeringen

Evalueringen tolkes sådan Evalueringen viser samtidig, at 75 % af forældrene til nyinkluderede børn oplever, at de nuværende tilbud i skolerne understøtter deres børns læring. ”Vi er bevidste om, at forandringerne i skolerne er sket meget hurtigt. Det har været en stor mundfuld for både forældre, børn og medarbejdere, men det glæder mig, at evalueringen viser, at det går bedre nu end i 2012”, siger Kirsten Overgaard, formand for Børne-, Unge- og Familieudvalget. Kilde: Vordingborg Kommune, nyheder, 3. april 2014

Inklusion i Vordingborg I Vordingborg Kommune betyder inklusion … Tilbuddene tilpasses fleksibelt til børnenes og de unges behov for læring, omsorg og opdragelse. De nødvendige tiltag skal foretages uden hensyntagen til faglige, organisatoriske eller styringsmæssige barrierer, så det som udgangspunkt er barnet og den unges interesser der er i centrum. Inklusionen forudsætter, at undervisningen tilpasses det enkelte barn … anerkendende menneskesyn. (side 64)

Politisk beslutning Fokus på folkeskolen - økonomi 23. april 2014 De 21 mio. kr. over 3 år (ca. 7 mio kr. pr år) ”Frie” midler på skoleområdet overførsel fra regnskab 2013 restmidler fra Fokus på folkeskolen ikke disponerede ekstra midler fra staten til implementering af folkeskolereform de i budget 2014 reserverede midler til indsatser efter evalueringen af Fokus på folkeskolen (1,6 mio kr.) Altså ikke tilførsel af nye penge.

Politisk beslutning demografi og besparelser 23. april 2014 Samtidig gennemføres besparelser hele børn, unge og familieområdet (fx også dagtilbud, aflastning, tabt arbejdsfortjeneste o.lign.) Demografiudvikling og reduktionspuljen i 2015 skal findes besparelser på total 9,7 mio. kr. Administrationens besparelsesforslag: 2015 - samlet potentiale på 8,1 mio. kr. 2016 - stigende til 11,0 mio. kr. 2017 - 11,2 mio. kr. - og besparelser forsætter i efterfølgende følgende år

Flere skolereformer Fokus på folkeskolen og skolereformen fra 2012 er IKKE Skolereform 2014 Længere og mere varieret skoledag Understøttende undervisning / aktivitetstimer Bevægelse Lektiehjælp Kvantificerbare mål

Indledende indlæg

Børns ret til uddannelse Hvornår får alle børn opfyldt retten til uddannelse? Signe Højsteen Master i børns rettigheder Université de Fribourg og Institut des droits des enfants, Schweiz Masterafhandling: The Right to Quality Education for Children with Disabilities – Differences in quality of education for children with and without disabilities in the Danish primary school.

Politikere og embedsmænd

Vellykket inkluderende skole Politiske beslutninger og vellykket inkluderende skole Politikere i Børn, Unge og Familieudvalget Kirsten Overgaard (V) Birgitte Steen Jørgensen (Rad.V.)

Vellykket inkluderende skole Hvilke målbare mål for inklusion i folkeskolen? Hvilke nye tiltag efter evalueringen af Fokus på folkeskolen mhp forbedring af inklusionen i folkeskolen. Midlerne til det (hvor kommer pengene fra og hvad bliver derfor ikke til noget?) og besparelser? Hvordan og hvornår måles, om målene ift inklusion nås?

Præmisser og menneskesyn Præmisser, overvejelser, menneskesyn Embedsmænd i skoleforvaltningen skoledirektør Lisbeth Mogensens skolechef Per Larsen

Præmisser og menneskesyn Det er alt overvejende embedsmændene, som på baggrund af evalueringsrapportens resultater, har udarbejdet analyse, vurdering og forslag til politikerne. Hvilke præmisser, overvejelser og menneskesyn har ligget bag de forslag, som embedsmændene er kommet med, og hvordan kan det ses i forslagene?

Pause

Hverdagen: Skolens aktører

Konsekvenser for inklusionen Konsekvenser for inklusionen i folkeskolen Skolelederne Vordingborg Kommune skolelederne repræsenteres af Winnie Kistrup Christensen viceskoleleder Møn Skole  

Konsekvenser for inklusionen Hvilke konsekvenser har de ny beslutninger for hverdagen i den inkluderende folkeskole? Hvordan kan vi bedst finde ud af om målene nås - hvad/hvem måler vi på og hvordan? Er fuld inklusion realistisk i de nuværende rammer? Er der andre muligheder?  

Reelt inkluderende skole Hvordan opnår vi reelt inkluderende skole Lærerne repræsenteret ved Danmarks Lærerforenings lokale kreds Lene Høiriis Nielsen formand i Lærerkredsen for Faxe og Vordingborg

Reelt inkluderende skole Er fuld inklusion realistisk i de rammer, som gives - læringsmiljøer/det enkelte barn? Hvordan ser lærerne modeller og muligheder for en reelt inkluderende folkeskole - fx delvis inklusion?

Vigtigste udfordringer Vigtigste udfordringer i den inkluderende folkeskole lige nu Forældrene repræsenteret ved skolebestyrelsesformand i Kulsbjerg Skole Thorsten Møller Gregersen

Vigtigste udfordringer Der ser ud til at være stor forskel mellem skolerne ... Hvad gør forskellen? Hvad tænker og mener forældrene om den inkluderende folkeskole, som den praktiseres i Vordingborg Kommune? Hvordan går det for børn med og uden særlige behov? Hvad er særlig vigtigt, der tages hånd om nu?

Ny klassekammerater Klassen med de ny skolekammerater – hvordan er det i Ørslev? Eleverne repræsenteret Elevrådsrepræsentanter Gåsetårnskolen, Ørslev afdeling - elevrådsformand Rasmus Pallisgaard, 6.j. - suppleant i elevrådet Miklos Brøsen, 6.j.

Ny klassekammerater De ny klassekammerater – i 6.j. i Ørslev - Hvad er godt og - hvad er mindre godt? - Hvad skal til for at alle indgår i klassens fællesskab på lige fod?

Spørgsmål og debat

Tak for i aften