Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sædding/Ådalens lokalskole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sædding/Ådalens lokalskole"— Præsentationens transcript:

1 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FYRAFTENS-MØDE OM FOLKESKOLEREFORMEN TIRSDAG DEN 6. MAJ 2014 FOLKESKOLEREFORMEN

2 VEDTAGET AF FOLKETINGET DEN 20. DECEMBER 2013
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole VEDTAGET AF FOLKETINGET DEN 20. DECEMBER 2013 GÆLDENDE FRA 1. AUGUST 2014 FOLKESKOLEREFORMEN

3 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 3 NATIONALE MÅL: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis FOLKESKOLEREFORMEN

4 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole MÅLTAL: Målene tager afsæt i få kvantificerbare måltal, der kan opgøres på kommune- og skoleniveau: Mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. 2. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 3. Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 4. Elevernes trivsel skal øges FOLKESKOLEREFORMEN

5 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole Skolen skal omstilles, ikke blot justeres Visionen kan ikke nås ved mere af det samme b) Skoledagen skal nytænkes c) Alle ressourcer – også i omverdenen og blandt forældrene – skal i spil d) Mere skarpe resultatkrav FOLKESKOLEREFORMEN

6 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole ELEMENTER I FOLKESKOLEREFORMEN FOLKESKOLEREFORMEN

7 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole ET SKIFTE AF FOKUS: Fra fokus på undervisning til Fokus på læring Fra ”Hvordan gik timen?” til ”Hvad fik børnene lært?” FOLKESKOLEREFORMEN

8 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole NYE MÅL FOR FAGENE: Nye ”Fællesmål” enklere lettere at gennemskue lettere at måle på - og først fra 2015/2016 FOLKESKOLEREFORMEN

9 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole EN LÆNGERE SKOLEDAG 0. klasse – 3. klasse: – 14.00 4. klasse klasse: (?) – (?) 7. klasse – 9. klasse: Endnu længere! FOLKESKOLEREFORMEN

10 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole SKOLEDAGENS ELEMENTER: Faglig undervisning Understøttende undervisning FOLKESKOLEREFORMEN

11 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FAGLIG UNDERVISNING: Mange fag får flere timer (ex. dansk og matematik) En del fag begynder tidligere (ex. engelsk og tysk) Nogle fag forsvinder (ex. sløjd) Nye fag dukker op (ex. håndværk og design) FOLKESKOLEREFORMEN

12 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING: Lektioner med understøttende undervisning (de mindre klasser) Faglig fordybelse / lektiehjælp Motion og bevægelse FOLKESKOLEREFORMEN

13 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole Lektioner med understøttende undervisning (de mindre klasser) skal understøtte den faglige indlæring, der foregår i fagene (normalt på en anderledes og mere kreativ måde) varetages som udgangspunkt af pædagoger, men med et tæt samarbejde med lærerne FOLKESKOLEREFORMEN

14 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole b) Faglig fordybelse / lektiehjælp Skolen skal tilbyde Frivillig deltagelse (forældreaftale) Skal ligge sidst på dagen Andet og mere end blot hjælp til lektierne (faglig fordybelse) FOLKESKOLEREFORMEN

15 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole c) Motion og bevægelse 45 min. om dagen i gennemsnit kan udfolde sig på mange måder kan ligge som selvstændige tidspunkter i skoledagen kan integreres i fagene FOLKESKOLEREFORMEN

16 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole DEN ÅBNE SKOLE Invitere det omgivende samfund indenfor: Samarbejde med børnehaverne Samarbejde med klubben Samarbejde med Kulturskolen (understøttende undervisning) Samarbejde med idrætsforeninger (understøttende undervisning) Samarbejde med virksomheder Repræsentation i Skolebestyrelsen FOLKESKOLEREFORMEN

17 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole EN MERE VARIERET SKOLEDAG ”… verdens længste sveder” mere variation i den faglige undervisning motion og bevægelse understøttende undervisning åbning mod det omgivende samfund HUSK DET NATIONALE MÅL OM TRIVSEL! FOLKESKOLEREFORMEN

18 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FOLKESKOLEREFORMEN PÅ ÅDALSKOLEN FOLKESKOLEREFORMEN

19 Sædding/Ådalens lokalskole
FAGENE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FOLKESKOLEREFORMEN

20 Sædding/Ådalens lokalskole
ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 0. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole En skoledag fra 8.00 – (før og efter = SFO) 20 traditionelle ”børnehave-lektioner” med børnehaveklasselederen 10 lektioner med ”understøttende undervisning” varetaget af enten børnehaveklasselederen eller pædagog knyttet til klassen FOLKESKOLEREFORMEN

21 Sædding/Ådalens lokalskole
EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 1. OG 2. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG A* B* PAUSE ? SPISEPAUSE FAGLIG UNDERVISNNG (min. 25 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB: (min. 2 t./uge) M & B (45 min/dag gns.) IDRÆT FAGLIG FORDYBELSE KRAV: 30 t. på skolen A* = En ekstra dansktime = I & B i 45 min. i ugens dansktimer B* = En ekstra matematiktime = I & B i 45 min. i ugens matematiktimer FOLKESKOLEREFORMEN

22 Sædding/Ådalens lokalskole
EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 3. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 3. KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG A* B* PAUSE ? SPISEPAUSE FAGLIG UNDERVISNNG (min. 26 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB. (min. 2 t./uge) M & B (45 min/dag gns.) KRAV: 30 t. på skolen IDRÆT FAGLIG FORDYBELSE FOLKESKOLEREFORMEN

23 Sædding/Ådalens lokalskole
EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 4. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole 4. KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG A* B* PAUSE SPISEPAUSE FAGLIG UNDERVISNNG (min. 30 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB. IDRÆT KRAV: 33 t. på skolen FOLKESKOLEREFORMEN

24 Sædding/Ådalens lokalskole
EKSEMPEL PÅ ELEVERNES SKOLEDAG/SKOLESKEMA – 6. KLASSE Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole KL MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG A* B* PAUSE SPISEPAUSE FAGLIG UNDERVISNNG (min. 31 lek/uge) LEKTIEHJÆLP/FAGL. FORDYB. (min. 3 t./uge)* IDRÆT KRAV: 33 t. på skolen * Lektiehjælp og fagligfordybelse = 3 timer A* = En ekstra dansktime = I & B i 45 min. i ugens dansktimer B* = En ekstra matematiktime = I & B i 45 min. i ugens matematiktimer FOLKESKOLEREFORMEN

25 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole NY ARBEJDSTID FOR LÆRERNE lov nr. 409 Lærerne skal være på arbejdspladsen (skolen) i al deres arbejdstid I arbejdstiden foregår f.eks.: Undervisning Forberedelse af undervisningen Tilsyn med eleverne Samarbejde med kolleger og ledelse Samarbejde med forældre Tilsyn med skolens samlinger Osv. FOLKESKOLEREFORMEN

26 Sædding/Ådalens lokalskole
MØDETID FOR EN LÆRER PÅ FULD TID Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG (fleksbånd - optjen.) (UV-bånd) (møde- / fleksbånd - afvik.) TIL 17.00 TIL 16.15 (mødebånd) 9 t. 15 min. 8 t. 8 t. 30 min. 7 t. 15 min. 41 t ugen ARBEJDSTID OBLIGATORISK TID TIL MØDER EVT. MULIGHED FOR FLEKS EVT. TIL AFVIKLING AF FLEKS Beregningsgrundlag: 207 arbejdsdage 41 t. pr. uge Årsnorm 1680 FOLKESKOLEREFORMEN

27 Sædding/Ådalens lokalskole
KONSEKVENSER FOR SKOLE/HJEM - SAMARBEJDET Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole Skole – hjem samtaler skal ligge i tidsrummet 8.00 – 17.00 Forældremøder skal forsøges lagt i tidsrummet 8.00 – 17.00 Henvendelser til personalet skal ligge indenfor normal arbejdstid (evt. telefontid) FOLKESKOLEREFORMEN

28 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole ENDNU EN DEL UAFKLAREDE SPØRGSMÅL! - og ret til ændringer forbeholdes (også i løbet af året) FOLKESKOLEREFORMEN

29 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole FOLKESKOLEREFORMEN

30 Sædding/Ådalens lokalskole
Ådalskolen Sædding/Ådalens lokalskole SPØRGSMÅL FRA SALEN? FOLKESKOLEREFORMEN


Download ppt "Sædding/Ådalens lokalskole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google