Lærersamarbejde i Aarhus 2011 -2012 1. september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eventudvikling i Rebild Kommune
Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Landskonference - dagtilbud April 2013 Projektchef Tanja Miller ph.d. Velkomst
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Dannelse af skolereformnetværk Tirsdag d. 8. oktober på Hotel Storebælt – Sinatur – Nyborg.
Bundlinje eller pæne marker kom i gang med reduceret jordbearbejdning.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Udviklingsplaner Sønderborg
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Studiepraktik Program:
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Princip for kontaktforældre
Velkommen til: Temamøde
Præsentationens transcript:

Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole

Program KL – 13.00:Frokost Kl – 13.20:Velkomst rektor Lars Scheibel Aarhus Kat. Kl – 15.00:Gruppedannelse. De udmeldte temaer. Kl – 15.30:Plenum. Spørgsmål og fælles aftaler NB: Afslutningsmøde 14.marts 2012 på Marselisborg Gymnasium

Formålet med Lærersamarbejdet •(fra Uddannelsesrådets kommissorium): •at styrke overgange mellem skoleformerne •at styrke samarbejde mellem skoleformerne på lærerniveau •at give indblik i hinandens skolehverdag, fx arbejdsformer, progression i undervisningen, fagligheden •medvirke til at kunne fastholde de unge i uddannelse

Temaer Lærersamarbejde 1)Mentorordninger & mentorbegrebet 2)Naturvidenskab. Metoder til visualisering og til at understøtte skriftlighed. Læringsstile i naturvidenskabelige fag 3)Ungdomsskolen som bindeled mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Kompetenceudvikling hos ikke- uddannelsesparate unge (drenge – integration)

Temaer Lærersamarbejde 4) Samfundsfag/ økonomiske fag 5) Bedre brug af IT i undervisning 6) Sprogprojekter 7) Læsning – fokus på faglig læsning 8) Matematik 9) Partnerskabelse mellem skoler. Fx som ’lån en lærer, et faglokale på den lokale ungdoms- uddannelse’. Afprøvning og aftaler om faste samarbejder

Arbejdsgrupperne har følgende opgaver •Brainstorm om indhold og form for arbejdet •Grupperne aftaler indhold for samarbejdet i det kommende skoleår •Hvad skal produktet være? (til fremlæggelse i foråret 2012) •Grupper udveksler lister med navne, skoler, s, tlf mv •Grupperne laver mødeplaner for – mindst – efterårets arbejde

Produktkrav til Lærersamarbejdet •En tovholder/ koordinator pr. arbejdsgruppe •Send tid- og projektplan inden 1. oktober. Håkon Grunnet •Slutproduktet: ikke en faglig formidling. Formidlingsprodukt, som fx: •Plan for eller et resultat af en formidling, fx på egen skole. Program, oplæg & beskrivelse af aktiviteten og målgruppen

Produktkrav til Lærersamarbejdet – En model for samarbejde om et tema på tværs af skoler og skoleformer, der kan anvendes af andre. Eventuelt udformet som en brochure – En omtale på skolens hjemmeside, på EMUen eller lignende – Artikel i et fagligt tidsskrift •Formidling og effekten af Lærersamarbejdet. Hvad er der kommet ud af årets arbejde? Hvordan kan det bruges af andre – på egne skoler og på andre skoler? •Slutproduktet og overvejelser i tilknytning hertil fremlægges ved afslutningen af årets arbejde på Lærersamarbejdets afslutningsmøde 14.marts 2012 på Marselisborg Gymnasium

Formen for Lærersamarbejdet Forskelligt – ex fra tidligere: 1)Forventningsafklaring 2)Besøg på hinandens skoler, evt. koblet med undervisning eller projekter 3)Faglige samarbejder, der udmønter sig i undervisningsforløb/ - materialer eller lignende