Projektledelse IT-projektledelse (ITP)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Det Internationale Område Studieområde 3/
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Det Internationale Område
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vejledning i projektarbejde
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Det Internationale Område
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Projektledelse IT-projektledelse og softwareprodukter (SPLS) 2A.12 Lektion 1 2. Februar 2005 Peter Olaf Looms Claus Seeberg Friis.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Øvelser Samlet rapport.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms
Orientering om bachelorprojekt 2015
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Skriveperiode (synopsis)
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
AT-eksamen 2018.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion 1 1. September 2004 Claus Seeberg Friis

Dagens program fra kl. 9 - 12 - Introduktion Hvem er jeg? Hvem er du? - Kursusform, eksamen, praktiske forhold - Fordeling af studenteroplæg om konkret projektledelsesmetode - Øvelser til næste lektion - Om synopsis, om at finde empiri og at træffe aftaler herom - Gruppedannelse til empiristudier og rapportskrivning - Læreroplæg: Videnskabsteoretisk udgangspunkt Er IT-projekter noget særligt? Centrale faktorer i IT-projekter .- Ressourcer Kursuslitteratur, kursussiderne, slides og links

Introduktion - Claus Seeberg Friis Min baggrund Praksis A/S Regnecentralen http://www.datamuseum.dk/site_dk/rc/ ICL, NCR Stålvalseværket A/S Niels Brock, Datamatikeruddannelsen Teori HD i Organisation Hfgl. i EDB, diverse kurser cand. merc. (dat) Privat

Hvem er du? - gensidig præsentation Hvorfor er du på IT-højskolen? Hvorfor har du valgt dette kursus? Baggrund hvad angår IT-projekter? Forhold af betydning ifm. gruppedannelse?

Kursusformål og fokus: IT Projektledelse Udvikling/specialopsætning af større IT-systemer til brug i en specifik organisation Udbytte af kurset: Forståelse af processer i et projekt Baggrund for at blive projektleder, når man desuden har fået praktisk erfaring fra deltagelse i projekt(er) Målgruppe: Kommende projektledere Projektdeltagere, som ønsker at have større forståelse af, hvad der sker i et projekt

Kursusform Mange emner - bredde frem for dybde Baseret på dialog og fælles analyser (udpræget fremmødekursus) Evne til konkret at kunne analysere komplekse situationer i IT-projekter vægtes højt, frem for evne til at gengive litteratur og forstå alle detaljer heri Baseret på deltagernes arbejde med og synopsiskrivning om konkrete cases/empiri Arbejde med konkret case som fører til semester synopsis - jfr. eksamen

Litteratur Grundbog James Cadle og Donald Yeates (2001). Project Management for Information Systems 4rd Edition. FT Prentice Hall Gennemgående øvrig litteratur Poul Staal Vinje Marilyn M. Parker (i kopi) R. S. Pressman (i kopi) Eksamenspensum Supplerende litteratur - tværgående og specifikt Øvrig anbefalelsesværdig litteratur

Eksamen IT-Projektledelse Mundtlig eksamen afholdes 17. - 19. januar 2005 - ca. 30 min. pr. eksamination inkl. administration Mundtlig eksamen foregår gruppevist Der tages udgangspunkt i den udarbejdede synopsis Samlet karakter for synopsis + mundtlig eksamen Der eksamineres i evnen til i konkret analyse at anvende begreber, teori m.v. fra eksamenspensum og lektioner - mindre i at kunne gengive eksamenspensum

Praktiske forhold i forløbet Kursets hjemlokale (kl. 9 - 15): 4A16 Mailing liste + send mail til: friis@itu.dk eller claus.friis@it.dk Hjemmeside: http://www.itu.dk/courses/ITP/E2004/index.html

Empiri/Case-arbejdet Analyser af afsluttet/igangværende IT-projekt indenfor kursets emneområder, fx/bl.a.: hvorfor er projektet forløbet, som det er forløbet? hvorfor har man truffet de valg, der er truffet? i hvilken udstrækning og hvordan har man håndteret de forhold vedr. (IT)-projekter, som vi på kurset har lært at man skal tage hånd om - og hvorfor? hvor og hvordan kunne man have handlet anderledes? Man kan se generelt på projektet, eller på et specielt aspekt, fx risikostyring, interessenter, vidensstyring eller andet.

Produkter fra gruppernes case-arbejde - Fremlæggelse af case på kurset, brug af case i kursets diskussioner samt dialog med de øvrige grupper om deres cases. - Problemformulering, samt beskrivelse af undersøgelses-metode og tidsplan for det resterende case-arbejde. Forventet omfang: 3 sider. Afleveres til læreren senest mandag d. 27. september 2004 kl. 16 (evt. pr. e-post). - Sammenfattende synopsis som oplæg til den mundtlige eksamen. Forventet omfang: ca. 12 sider (eksl. indholds- og litteraturfortegnelser mv.). Afleveres senest fredag d. 19. november kl. 12 til Studieadministrationen.

 Om synopsis Synopsis skal ikke i noget videre omfang indeholde teoretiske eller metodiske overvejelser Synopsis skal fremlægge de overordnede analyser og konklusioner for den valgte case og problemstilling. Gruppen hæfter kollektivt for hele synopsen Fastlæg fokus/problemstilling med det samme (selvom det laves om senere) Gruppevis vejledning et par gange i forløbet efter aftale

Om at finde empiri og at træffe aftaler herom Mulige emner: Offentlige styrelser og direktorater Finansielle virksomheder Kende nogen, der kender nogen Love anonymisering af virksomhed i rapport Men ingen vetoret til virksomhed over synopsens indhold Synopsen vil være offentlig tilgængelig

Aftaler om empiri Tilbyde at forelægge konklusioner for virksomhed og indgå i dialog herom Adgang til interviews med Projektansvarlig fra modtager organisation, eller repr. herfor Projektansvarlig fra udvikler organisation, eller repr. herfor Ansvarlig for kommende systembrug /driftorganisationeller repr. herfor Gerne topleder fra modtager organisation Øvrige interessenter, udpeget af jer eller de projektansvarlige Sikre mulighed for geninterviews sent i proces (når alt teori er gennemgået)

Gruppedannelse til empiristudier og synopsis-skrivning Grupper på 3-4 studerende er optimalt Ingen grupper er endelige før alle grupper er fuldt færdigdannede! Afklar forventninger til ambitionsniveau Afklar arbejdsform, grad af uddelegering

Hvorfor projektledelse? Penge Tid Kvalitet

Litteratur og øvelser til lektion 2 (den 8. september) 1. Læsning: Caddle & Yeates kapitel 3 - 4 (Andersen kapitel 2) 2. Øvelser Øvelser vil blive mailet til kursusdeltagerne. 3. Præsentation af case-muligheder Gå i gang med at drøfte mulige projekter til din case så vi kan drøfte dem 8. september om eftermiddagen