Fra ord til handling i Holstebro Politikreds

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Værdigrundlaget i Greve
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Lederudvikling.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Ledelse og menneskesyn
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Kodeks for offentlig topledelse
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Gruppeudviklingssamtaler
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Ledelse i forskellige retninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Læringspunkter modul 1-5
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af ledelsesværktøjet
Handlingsplan 2015.
Præsentationens transcript:

Fra ord til handling i Holstebro Politikreds Central projekt Fra ord til handling Lokal projekt Fra ord til handling i Holstebro Politikreds Projektet i dansk politi hedder ”Fra ord til handling” og handler om, hvordan man kan implementere personalepolitikken i de enkelte kredse og afdelinger. I Holstebro er vi pilotpolitikreds og her prøver vi de forskellige koncepter af. Ud over det arbejder Holstebro med kvalitet i hele organisationen. Vi arbejder bevidst med en EFQM-model – som er en ledelsesmodel – som skal sikre at der er sammenhæng i alle ni elementer i modellen 1

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Kompetence Kan Vil Må Tre basale krav til ledelse. Viden om management, samfund og organisation. Kunnen men hensyn til værktøjer, personlige kvalifikationer osv. Viljen til at udøve ledelse (motivation og position i organisationen). 2 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Vægtning 3 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Hvad vil vi i Holstebro? Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Sammenhæng mellem Dansk Politi og Holstebro Politis resultatmål og personalepolitik Personalepolitikkerne til handlinger Medarbejder- og lederudvikling Sammenhæng mellem arbejdsliv og øvrige livsforhold 4 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Principper i arbejdet Der skal kunne ”tankes i luften”. Både involvering og indflydelse. Når kompetenceløft af ledelsen, så også faglige organisationer – ligeværd. Mellemlederne central i alle forandringsprocesser. Små ting gør en forskel – skal kunne sine værktøjer. En måling er bedre end 1000 meninger. Tænkes i helheder. 5 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Hvad er forskellen? Indflydelse Involvering Vigtigt at fastholde begge elementer. Fordi man involverer den enkelte medarbejder og skaber ejerskab til processen betyder ikke, at de faglige organisationer mister indflydelse. Tvært imod. Indflydelse udøves typisk gennem faglige organisationer og involvering er direkte aktivering af den enkelte medarbejder. Det ene udelukker ikke det andet! 6 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Kvalitetsforbedring/strategihjul Tid Kvalitet Analyse Strategi Handle Evaluere Sammenhængen mellem strategihjulet og hvordan man over tid højner kvaliteten ved at ”køre rundt” i hjulet. 7 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds De 6 faser Introduktion Optøningsfase hvor ledelse og personale forberedes på projektet og hvad det indebærer. Initiering Introduktionsdage Døgncheck (hvor er vi i vores egen personalepolitik) Selvevaluering (hvor er vi i forhold til den centrale personalepolitik) Psykisk arbejdsmiljø (hvor klar er vi) Kulturundersøgelse (hvad er styrker og svagheder – hvad betyder noget) Mission, vision og strategi Overordnede rammer for både drift og personalepolitik (koblingen) Kompetenceafdækning Kompetenceafdækningsmetoder (værktøjer) Samtaler (medarbejder-, leder-, gruppeudviklings- og svære samtaler) Kompetenceregnskab Kompetenceplan (incl. individuelle udviklingsplaner og tilpasset strategi) Kompetenceudvikling Følge op på kompetenceafdækningen med differentierede udviklingstiltag. Evaluering 8 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Hvad er en initieringsundersøgelse Selvevaluering Statens politik Lokal personalepolitik Kultur Psykisk arbejdsmiljø 9 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Resultater fra initieringsunderøgelsen Manglende kendskab til indholdet af personalepolitikken. Vi er ikke gode til at modtage og give konstruktiv og kærlig kritik. Vi viser ikke altid respekt overfor andres personlighed, holdninger og arbejde, og vi er ikke altid loyale overfor aftaler og beslutninger – og vi bakker dem ikke altid op. Personalebedømmelserne betragtes ikke som udvikling. Medarbejdersamtalerne betragtes som sludder for en sladder. PU opfattes positivt – og det er en ledelsesopgave at sørge for, at medarbejderne rokerer. 10 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Resultater fortsat Kulturen består for en stor del af humor og social hygge. Vi mangler en formuleret og accepteret lederpolitik. Mangler sammenhæng mellem mål og handlinger. Faglig ledelse fylder meget i forhold til personaleledelse. Deltager ikke i ledelsesmæssige netværk. Motivation og feedback kunne være bedre. Vi arbejder ikke med lærende miljøer. 11 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Eksempel fra fotostafet Ekspeditionen Formiddagskaffe vagthold Administration af biler Vagtstuen Vagthavende værktøjer Vagthavende 12 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Interessent analyse kommunikation 13 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Mission for Holstebro Politi Holstebro Politi yder god service, skaber tryghed samt forebygger og forfølger lovovertrædelser. 14 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Vision for Holstebro Politi   Vision for Holstebro Politi Holstebro Politi vil være førende på indsats og resultater, ved at sikre: at brugerne oplever en moderne politikreds hvor tilgængelighed og service altid er i top. at skabe tryghed gennem nærvær og dialog. at forbygge og forfølge lovovertrædelser hurtigt og konsekvent. at arbejdspladsen opleves som udviklende og attraktiv. 15 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Overordnet strategi Internt: Målrettet at arbejde med personalepolitik herunder trivsel og tryghed på arbejdspladsen. Bevidst at satse på kompetenceudvikling gennem læring på jobbet og øget uddannelse. At indføre personaleudviklingssamtaler i stedet for personalesamtaler. At indføre kommunikations og pressepolitik. At sætte fokus på effektivitet ved uddelegering af kompetencer, prioritering og bevidst arbejde med kvalitet. At teknologi udnyttes til at skabe bedre service. Ved konsekvent at følge op på iværksatte initiativer. Eksternt: Bevidst at profilere Holstebro Politi At øge den præventive indsats ved at inddrage hele organisationen og eksterne interessenter. At skabe efterforskningsmiljøer og arbejde projektorienteret, når det er hensigtsmæssig. Målrettet at arbejde med holdninger til god service. 16 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Fokusområder 2003 2004 Spirituskørsel Røverier Parkering og skiltning Analyse af kriminalitet og patruljeoplæg Kompetenceudvikling på særlige områder Kvalitet i ekspeditionen på pas, kørekort og motorområdet Spirituskørsel Kvalitet i ekspeditionen på pas, kørekort og motorområdet Kvalitet i beredskabets arbejdsområde Vold/bande, restaurationer og PVT. Fokus på gerningsmænd til indbrud. 17 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Hvorfor arbejde med mission, vision og strategier? Vores undersøgelser viste, at medarbejderne ikke vidste i hvilken retning de skulle løbe. Vores undersøgelser viste, at der ikke var nogen egentlig overordnet målsætning og strategi i politikredsen. Idegrundlaget gav ikke svaret – medarbejderne kan ikke forholde sig til så meget – så langt væk. Skal vi lave strategisk og systematisk kompetenceudvikling, skal der være en strategi. Vi arbejdede ikke med ordentlige og relevante mål og handleplaner. 18 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Optøning – forandring - fastfrysning Inden enhver forandring skal der være en fase hvor medarbejdere og ledelse taler om forandringen, får fastslået hvad det betyder for den enkelte og for politikredsen. Forandringen gennemføres og medarbejder accepterer forandringen (lang fase). Inden forandringen bliver drift skal der iværksættes tiltag som sikrer, at det ”nye” er en del af den naturlige drift. Optøning Forandring Fastfrysning 19 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds Involvering Præsentation af projektet (hurtige gruppearbejder) Redaktionsgruppe (skriv dansk) Rengøring (se sammenhænge) Telefon (ildsjæle) Kommunikationspolitik (intern/ekstern involvering) Kvalitetsrejse (SCKK) Selvevaluering (Proces og udviklere udefra) Assessoruddannelse Initieringsundersøgelse Fokusgruppeinterview (mellemleder omdrejning) Foto og vandrehistorier (sjovt og kultur) Psykisk arbejdsmiljø (spørgeskemaer og teknik) Selvevaluering af personalepolitik (helheder og forskelligheder) 20 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

Erfaring involvering fortsat Mission, vision og strategier Kreativitet i proces (hastighed, intern- og ekstern involvering) Fokus i drift (fokusområder med involvering) Drift contra udvikling (medarbejdere involveres i også udviklingsområder Udvikling i underafdelinger (ATK, Flex og hunde) Køreprøver Arbejde på tværs (bruge kompetencer fra forskelligheder) Evalueringsrapport Medarbejdere og ledelse spurgt (kommunikation skal styrkes) Lederpolitik, MUS, LUS og GRUS samt opsamling af output fra samtaler, omsætning og opfølgning på samtalerne (næste områder) 21 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds

”Motto” Har vi spildt hinandens tid? Hvor svært kan det være? 22 Fra Ord til Handling i Holstebro Politikreds