Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

LÆSNING.
En læseindsats der virker!.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
”Mange måder at forstå og lære på”
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
Elsker DU også at læse lektier?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Læsning..
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Strukturer velegnet til…
Opgaver og svarark – til individuel brug
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Kladde til informationsdias
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Sigrid .
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Bytte   PowerPoint  .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De store underviser de små ved hjælp af it.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Arbejde i grupper med KIE-modellen
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Naja Marie Aidt Bavian.
Elevaktiverende undervisning
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.

Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Cooperativ learning - også kaldet CL
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Vejlederens kommunikation
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Læsestrategier.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Skolesport på Ellebækskolen Pernille Pedersen Hagstrøm – Pædagog – Ildsjæl – Gennemgående i skolesport fra 2010 Lotte Gilså – SFO leder – Ildsjæl – Gennemgående.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Arbejdshukommelse Interventioner.
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Præsentationsportfolio
Hvorfor dansk på GF1?.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold

Læringsstile Global Analytisk

Tilrettelæggelse af undervisningen Med fokus på de 4 perceptuelle strenge

Visuelle Skrive – sang, historie, digte, noveller mv. Tegne, illustrere, farvelægge Modeller, diagrammer Tegneserie Oversigtskort Collage, plakater, skilte, plancher Mind-map Video, film PowerPoints Puslekort Bruge pc’en Ca. 40 % af alle er visuelle (flest mænd) Elever bliver mere visuelle med årene

Auditiv Brain storm Indtale/lytte til bånd Sang og musik Diskutere, samtale med medstuderende eller underviseren Højtlæsning Digte Rim og remser Rappe Genfortælling Undervise andre lege Kun 12% kan lytte i 45 min og huske 80% (flest kvinder) Elever bliver mere auditive med årene

Taktil Faglige spil Tage billeder og video Arbejde ved pc Tegne Bord og gulvspil Håndlavede modeller Kryds og tværs Dukketeater Osv. Ca. 30 % er taktile Yngre elever er generelt mere taktile

Kinæstetisk Drama og rollespil Lave video Gulvspil Læring gennem kroppen Eksperimenter Storyline Forsøg Stjerneløb Mime Osv. Ca. 20 % er kinæstetiske (flest mænd) Yngre elever er generelt mere kinæstetiske

Vigtige elementer til læring

Hvad gør vi så i praksis Eleverne får lavet en læringsstilsanalyse Eleven kommer med løsningsforslag til hvordan læringsstilen indfries Underviserene tilrettelægger materialet efter elevernes behov og forudsætninger Indretning af lokalet så den tilgodeser elevens behov Tænker kreativt  stole, indretning af lokale, undervisningsform osv. Eleverne inddrages i ”spilleregler” for holdet Vi er elevernes medspiller ikke modspiller

Cooperative learning Social-konstruktivistisk læringssyn Individuelle faglige præstationer Samarbejdsfærdigheder Problemløsning Selvstændighed Kreativitet Læring Motivation Koncentration

Undervisningstiltag Quiz og byt Ordet rundt Dobbeltcirkler Par på tid Talechips Resumé par Mix-par-svar Fluesmækker-leg Ping-pong-par Søg en makker Rollelæsning

Underviserens opgave Sammensætte grupper Makkerpar Udarbejde materialer Quiz og byt PowerPoint Div. spil Læsevenlig materiale Korte præcise sætninger Bevidst om ordvalg Illustrationer Teksttype, størrelse og linjeafstand Indscannet materiale  CD-ord Støtte og vejlede i forhold til it-rygsæk Samarbejde med læsevejlederen Støtte funktionen til ”svage” elever

Faglig læsning Før læsning Gøre eleven klar til teksten Forforståelsen aktiveres Hvad er det eleven skal i gang med? Hvad er det for en bog - artikel? Hvordan skal den læses? Vigtige ord forklares Tales om strategier Hvad er formålet Kort resume Udpege vigtige informationer Skimning af teksten Gætte på indhold Associere på nøgleord og illustrationer Brainstorm på emner, ord og begreber Arbejde med nye ord – ordbog, gætte og kontrollere

Faglig læsning Højtlæsning Under læsning Notater Mindmap Overstregning - nøgleord Overskrifter – kapitel og afsnit CD-ord Læsepen Stop op – status Lydbog Under læsning Aktiv og kontrollerende Stoppe op ved? Læsestrategier – hvad gør jeg nu? Hvad er vigtig Hvordan husker jeg teksten?

Faglig læsning Efter læsning Cementering og aktivering af ny viden Individuel eller gruppearbejde Udarbejde plancher eller PowerPoint-præsentationer Udarbejde ordkort, ordliste, ordforklaring Udarbejde div. Spil Forberede ”foredrag” for klassen Finde nye illustrationer Genreomskrivning

Krop i læring Løb x 3 ugentlig Gåtur x 2 ugentlig Fysisk – psykisk velvære Overskud og energi Bevægelse i undervisningen

Emner i dansk At begynde på en ungdomsuddannelse At møde mennesker Læsestrategier Notatteknik Livshistorie Roman/novellegenren osv. At møde mennesker Robotter Analyse af tekster Kommunikation Omskrivning af sange (moderne og gamle) Rim osv. Arbejdsmiljø og ergonomi Tekster om arbejde og stress Reklamer Avisprojekt Genrekendskab osv.