KappAbel en matematikkonkurrence for folkeskolens 8.klasser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Økonomiske beregninger
”Intet” af Janne Teller
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Metode i AT Religion.
Energi- & Vandværkstedet
Readymades / genbrugskunst
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Arbejdspladsudvikling
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Bytte   PowerPoint  .
Elevernes digitale dannelse
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Eksamen og eksamensbilag :
Workstations.
Matematik afgangsprøve 2013
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Relationer – børn og voksne
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Almen sTudieforberedelse 2017
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Bedømmelse og karakterer
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Naturfag.
Vejledning til historieopgaven
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Unge & Rygning: Forældres rolle
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KappAbel en matematikkonkurrence for folkeskolens 8.klasser CIRKLEN 3. Oktober 2007

Hvem står bag? Stiftelsen KappAbel Matematiklærerforeninger og universiteter i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige

Hvem? Folkeskolens 8.klasser kan deltage. Man tilmelder hele klasser.

Hvornår? 2. november 2007 : Tilmeldingsfristen udløber 5. - 23. november 2007 : Første kvalificeringsrunde 7. - 25. januar 2008 : Anden kvalificeringsrunde 30. januar 2008 : Vinderne offentliggøres 11.april 2008 : Aflevering af projektopgaver 24. – 25. april 2008 : Nationale semifinaler og finaler 9. og 10. juni 2008 : Nordisk finale

Kvalificeringsrunderne Hvad er koden? Hans havde glemt pinkoden til sit kreditkort. Han huskede at pinkoden havde fire cifre, og at der var et ulige tal. Han husket også at de fire cifre var 0, 5, 6 og 7, og at pinkoden ikke begyndte med 0. Hvor mange forskellige pinkoder stemmer til Hans beskrivelse ? a)  2 b)   8 c)    10 d)    18 e)    24

Kvalificeringsrunderne Archimedes’ uro Arkimedes gjorde flere opdagelser om balance og ligevægt. Opdagelserne bliver blandt andet brugt i uroer. Hvad bliver summen af vægten Af de tre farvede kugler? 6, 18, 34, 123, 164 eller 288 ? (I kan regne med at det bare er kuglerne der vejer noget. Vægten på de vandrette stænger i uroen kan I se bort fra.)

Kvalificeringsrunderne                                                                                                         

Projektopgaven Klasserne som deltager i semifinalen skal gennemføre en projektopgave i matematik. Hele klassen skal være med i arbejdet med projektet som vil tælle 50 % i semifinalen. Projektarbejdet vil blive bedømt af en jury sammensat af lærere og matematikere. Grundlaget for bedømmelsen er: Logbog for processen En faglig rapport En publikumsvenlig præsentation af projektet som omfatter både en udstilling og en mundtlig fremlæggelse Det er vigtigt at matematikken bliver synliggjort gennem hele arbejdet med projektet

Projektopgaven Matematik og musik Matematik og kroppen Matematik og bygninger Matematik og dyr

Projektopgaven Proces logbog Der skal skrives logbog fra arbejdet med projektet. Logbogen skal give svar på: Hvordan klassen kom frem til den problemstilling de vil arbejde med Hvad der er lavet i hver arbejdsperiode i projektperioden, hvilke faglige problemer er opstået og hvad er der blevet gjort for at løse dem Hvordan samarbejdet i gruppen/klassen har fungeret Hvordan I selv til slut vurderer det arbejde I har lavet med projektet

Projektopgaven Faglig rapport Den faglige rapport skal indeholde: Forside med oplysning om emne, klasse og dato for færdiggørelse Forord hvor problemstilling beskrives og begrundes Hoveddel som beskriver arbejdet med problemstillingen. Denne del skal vise hvilke spørgsmål der er arbejdet med, hvilke ræsonnementer og beregninger der er udført og hvilke resultater disse fører til. Det opfattes som positivt hvis I kan beskrive hvordan nye opdagelser og problemstillinger er dukket op undervejs i arbejdet Konklusion: Kort opsummering med svar på de spørgsmål og problemstillinger som I havde som udgangspunkt for arbejdet Kilder: Titel og forfatter på alt materiale der er anvendt under arbejdet med projektet: bøger, film, internetsider, brochurer, interview osv. 

Projektopgaven Vurdering Ved bedømmelse af proceslogbogen og den faglige del bliver der lagt vægt på: originalitet, kreativitet og faglig fordybelse i hvilken grad eleverne har kommunikeret om udviklingen af arbejdet med projektet i hvilken grad det fremgår af de skriftlige produkter at eleverne har opdaget og forstået det matematiske indhold i temaet

Projektopgaven Publikumsvenlig præsentation Udstilling Det der skal udstilles, skal kunne være i en kasse der ikke er større end 1/2 kubikmeter. Der stilles en opslagstavle og et bord til rådighed ved udstillingen. Projektopgaven skal udstilles i lokaliteterne i 3. runde i konkurrencen. Fremlæggelse De fire elever som repræsenterer klassen i semifinalen, skal lave en mundtlig præsentation af projektet på 10 minutter. Fremlæggelsen skal foregå efter opgavedelen af 3. runde med de øvrige konkurrencedeltagere som tilhørere. Deltagerne skal selv medtage det udstyr der skal bruges under fremlæggelsen. Teknisk udstyr som overhead m/lærred, cd-spiller, videokanon m.m. stilles til disposition af arrangørerne.

Projektopgaven Vurdering Ved bedømmelsen af udstillingen og fremlæggelsen bliver der lagt vægt på: i hvilken grad matematikken bliver synliggjort gennem den publikumsvenlige præsentation i hvilken grad den publikumsvenlige præsentation vil vække matematikinteresse hos andre børn og unge den kunstneriske udformning af projektudstillingen

Finalerne Opgavedelen i semifinalen skal løses af de fire repræsentanter fra klassen. Der skal være to piger og to drenge på holdet. Eneste undtagelse der accepteres, er at der ikke findes to piger eller to drenge i klassen. De tre bedste hold fra semifinalen går videre til finalen. Ved pointlighed gives ekstraopgaver indtil de tre finalehold er fundet. Vinderholdet fra landsfinalen går videre til den nordiske finale.

Finalerne Syv børn skal fotograferes. De skal stå ved siden af hinanden som fotografen ønsker. I skal finde den rækkefølge som de syv skal stille op i. De syv børn der skal tages et billede af hedder: Anna, Erik, Hans, Jonas, Maria, Kristine og Peter. Læg sedlerne med navnene på i den rigtige rækkefølge og skriv det på et svarark. I får udleveret fire oplysninger om rækkefølgen. Ud fra disse oplysninger kan I finde frem til løsningen: Anna er den næsthøjeste. Hans er den næstmindste.Jonas var sur fordi han ikke måtte stå ved siden af Peter. Erik har tre kammerater stående på hver side af sig. Peter og Maria står yderst.Jonas og Kristine står ikke ved siden af hinanden. Hans er den eneste dreng der står mellem to piger.Kristine måtte ikke stå ved siden af sin bedste ven.

Finalerne I har to pinde. En som er 8 cm og en som er 3 cm lang. Find midten af den længste pind. I må kun bruge de to pinde til at måle med. Forklar jeres fremgangsmåde.

??? 1 Kappabels hjemmeside : www.kappabel.com 2 Danmarks Matematiklærerforenings hjemmeside: www.matematik.ffw.dk 3 Tidsskriftet MATEMATIK 5/2007

Vi vandt i 2004

PAUSE