Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Advertisements

”Omkring en tredjedel af al verdens mad bliver produceret direkte til skraldespanden”.
QR-koder.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Information om Nøglehullet 2011
Nr. 4.1: (Kompas udfoldet for sukker)
Caseoplæg om Facebook.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Nyt projekt ”Nordisk sundere mad på farten”
Hjertevenlig kost i praksis
Mad til unge på høj- og efterskoler
Præsentation af Patientens bog

Hvorfor et Nøglehul på spisesteder?
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
UDBUD.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Elevernes digitale dannelse
FØDEVAREANPRISNINGER
Information om Nøglehullet 2011
Sponsorater/Reklamer
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Kantineordning. KANTINEORDNING - ET TVÆRSNIT AF EN PLAN.
Kommende mærkningsregler og GDA
Kabystjeneste Sundhed, ernæring og proviantering
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
De 8 kostråd Et sundt liv hænger ikke kun sammen med det, du spiser, men også med, hvor meget du bevæger dig – og med din livsstil i øvrigt. Samspillet.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Dias 1 – kompasset udfoldet for sukker
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for sukker Sukker er tomme kalorier
Fastfood Oksekødsrulle og Hakkebøf med sweet potato fritter og cashewpesto Sidstnævnte er fra Fastfood bogen – dog med mine egne ændringer.
Det afgørende er derfor , hvordan du spiser hver dag.
3.1. Hvor meget skal du spise om dagen (10 MJ) 3.2.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
6.1. Nøglehullet – et sundere valg 6.2 Fødevaregrupper og variation Spis noget fra alle fødevaregrupper hver dag og varier de produkter du spiser inden.
Bestyrelsesdag Middelfart Opmærksomhed.
Nedsætter fedtindholdet
Møde… for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Almen studieforberedelse
Reklame & Markedsføring
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Målgrupper og netværk Målet er at få børnene ud og få sat en dagsorden om børns brug af naturen. Målgruppen er de voksne, der tager børnene i hånden eller.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
1. Vælger du det sunde brød? Tjek næringsdeklarationen, så kan du se, om det brød, du spiser, er sundt. Brødet er sundt, når det indeholder mange kostfibre.
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Overskrift her Indsæt Præsentationens titel her Indsæt Dato / Organisation / Afsender her Indsæt > sidehoved / sidefod SUND MED KØD Mørt ikke tørt – stegning.
Skole Camp Sund og Sjov De 8 kostråd Anbefalinger Kulhydrat E % - heraf max 10 % fra sukker Protein E % Fedt25 – 35 E % For fedt.
Spar penge og skån miljøet Foredrag af studerende fra Ernæring og Sundhedsuddannelsen Janne Rasmussen og Svea Due Persson.
Kost til gravide Kendskab til de ernæringsmæssige behov til gravide.
Reduktion af saltindtaget i DK ved Else Molander, Fødevarestyrelsen 3. oktober 2011.
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Markedsføring og reklame
Hjertecafèer - tilbageblik
Seks veje til din sundhed
Møde m. 1. Hovedforløb 2015 kost og sundhed på skemaet
Storkøkken sygehus.
Best practice i sociale medier
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Introsidernes betydning
Innovationspartnerskab for sundere mad
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det? Trine Grønlund Nielsen Ernæringsfagligmedarbejder Fødevarestyrelsen

Lille film om Nøglehullet http://www.youtube.com/watch?v=5U-SrNfg6Mg

Nyt nordisk Nøglehulsmærke DK, NO og SE sammen om de nye kriterier Officielle ernæringsmærke for sundere madvarer Frivillig mærkeningsordning Mærket kan bruges på madvarer, der bidrager til en sund kost

Nøglehullet - formål Gør det lettere for forbrugerne at vælge sundere madvarer i butikken - uafhængig af sprog og viden om ernæring ”Produkterne vil være de bedste valg inden for deres varegruppe. Fordelen ved mærket er, at man hurtigt kan blive guidet til sunde alternativer, selv om man ikke normalt læser næringsdeklarationer” siger Else Molander, chef for Ernæringskontoret i Fødevarestyrelsen.

Nøglehullet - formål Bidrage til udvikling af flere sundere produkter ”Vi ser at leverandører allerede driver produktudviklingen ud fra de grænseværdier som Nøglehullet har, siger adm. direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørernes forening. Han tror at de 97 producenter og importører i foreningen vil se det som et konkurrencefortrin at have flest mulig nøglehuls-produkter, skriver Stavanger Aftenblad. Bidrage til sundere madvaner i befolkningen

Hvilke fødevarer kan mærkes? Generelt fødevarer som indgår i en almindelig sund kost Mejeriprodukter (mælk, yoghurt, ost) Vegetabilske produkter med samme brugsområde som mejeriprodukter Margariner og olier

Hvilke fødevarer kan mærkes? Kød, fisk og produkter af disse Færdigretter (middag, pie/pizza, smørrebrød/wraps, supper) Frugt, bær, kartofler, grønsager Brød- og andre kornvarer (knækbrød, melblandinger, pasta, mel, grød)

Hvilke fødevarer kan ikke mærkes? Eksempler: Syltetøj, slik, is, pandekager, kager Sukkersødede drikkevarer, juice, øl Sovser Nødder Madvarer der indeholder kunstige sødestoffer Specielle fødevarer til brug for børn under 3 år

Nøglehullet – hvilke kriterier 25 fødevaregrupper Mindre og sundere fedt, mindre salt og sukker og flere kostfiber/fuldkorn end andre madvarer af samme type Næringsdeklaration

Hvordan kan mærket brugs? Hvilke fødevarer? Nøglehulsmærket kan sættes på alle fødevarer der overholder de fastsatte kriterier Det er frivilligt at bruge Nøglehullet, og det er leverandørernes, detailhandlens og markedsførernes ansvar at følge reglerne for brug af mærket. Husk næringsdeklaration Nøglehulsmærket = anprisning. Anprisninger af fødevarer udløser krav om næringsdeklaration. Der er dog undtagelser for nogle enkelte produkter/produktgrupper.

Designmanual for varemærket Nøglehullet Hvordan ser mærket ud Sort/grønt mærke? Nøglehulsmærket kan enten være sort eller grønt. Begge mærker symboliserer det samme Grønt mærke bør bruges hvis der er farvetryk på emballagen Læs mere om designretningslinierne i Designmanual for varemærket Nøglehullet

Brug af mærket Hvad koster det? Der er ingen afgifter eller gebyrer knyttet til brugen af mærket. Mærket kan downloades gratis fra: www.noeglehullet.dk Hvem skal godkende at det sættes på? Den enkelte virksomheds eget ansvar at sikre, at den gældende lovgivning på området er overholdt. Kontrol med Nøglehulsmærket sker som led i regionernes ordinære kontrol af virksomhederne.

Placering af mærket Hvor skal mærket sidde? Ingen regler for hvor mærket skal sidde Ingen regler for størrelsen af mærket God ide at placere mærket på forsiden af emballagen så det er synligt for forbrugerne Husk at hyldekanter mv. i butikker kan komme til at skjule mærket 

Brug af mærket og placering Hvordan kommer vi i gang? Implementer Nøglehulsmærket på jeres emballager når denne udskiftes Klistermærkater med Nøglehullet kan sættes på produkter Andre mærkningsordninger kan bruges samtidig med brug af Nøglehulsmærket

Hvor kan mærket sættes? Produkter På emballerede produkter I butikkerne På hyldeforkanterne På prisskilte – emballerede produkter På prisskilte – uemballerede produkter fx. frisk fisk og frugt og grønt I tilbudsaviser ud for mærkede produkter

Hvordan bliver mærket kendt?

Nordisk samarbejde Lancering: offentliggørelse af bekendtgørelsen Designmanual: brug af mærket, pay-off etc Vejledning til bekendtgørelsen: national, men fælles indhold Forbrugerrettet: brochure + undervisningsmateriale til sundhedsfagligt personale Evaluering: Salgstal mv.

Forbrugerundersøgelse

Fødevarestyrelsen i DK Bevilliget midler til kampagne i juni Personale Egentlig kampagne

FVST sætter Nøglehullet ind i al materiale Nøglehulskampagne FVST sætter Nøglehullet ind i al materiale

Nøglehulskampagne Hjemmeside www.noeglehullet.dk

Nøglehulskampagne Indstik til BT i uge 48 16 siders tillæg ½ annoncer

Nøglehulskampagne www.youtube.com/watch?v=hZjzCGio4Ck Uge 43-44 TV-spot Trykt annoncer Dagblade Magasiner og ugeblade www.youtube.com/watch?v=hZjzCGio4Ck

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 Tema: Kåring af supermarkeder i Danmark, der gør det nemt at vælge sundere Ikke kæde, men en konkret butik. Super Best i Nr. Alslev fx Formål: Øge kendskab til nøglehulsmærket og hvad det betyder Involvere forbrugerne Adskille fra andre kampagner for fødevaremærker Skabe grundlag for en PR-indsats

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 Annoncering: Web Søgemaskineoptimering Printmedier Fx mælkekartoner eller andre produktemballager Butikkers tilbudsaviser

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 PR: Valgmøde, indstillinger, nominering, valg af vinder Mini-analyser Evt. gode input fra Facebook med forslag til at gøre det lettere at leve mere sundt Generelle fødevarehistorier: regionale forskelle i danskernes fødevareforbrug, hvad betyder det for din sundhed at vælge nøglehulsmærkede produkter…

Nøglehulskampagne – uge 5-9, 2010 PR: Via dagspressen, regionale og lokale aviser, fagpressen, elektroniske medier Fødevarestyrelsens netværk. Tilbud om: Banner til nettet Kampagnemateriale Quiz til at lægge på egen hjemmeside Link til Facebook-gruppe Kort nyhed til brug i nyhedsbreve, på hjemmeside m.m. inkl. illustrationer, faktabokse m.m. Længere artikel til brug i trykte medier, inkl. illustrationer, stemmeseddel, citater, faktabokse m.m.

Kampagnemateriale Trykklare filer: Flyers om konkurrencen i M65 Annonce til tilbudsaviser Hyldeskilte Plakater Netbannere et GOK Filer med logoer der kan bruges til fx indkøbsposer, vareskillere, T-shirts, forklæder, badges m.v.

Konklussion Hvorfor skal jeg som producent bruge Nøglehullet? Officielt ernæringsmærke Nemt at bruge – koster ikke noget at være med i ordningen og kræver ikke nogen godkendelse Nemt for alle typer af forbrugere at bruge mærket når de handler Mærket bliver markedsført af ministeriet → stor opmærksomhed Din virksomhed signalerer ansvar og åbenhed, da Nøglehullet er en genvej til de vigtige informationer i næringsdeklarationerne.