Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovationspartnerskab for sundere mad

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovationspartnerskab for sundere mad"— Præsentationens transcript:

1 Innovationspartnerskab for sundere mad
Initiativ i regeringens nye strategi for sundere mad og måltider Fødevarestyrelsen

2 Møder med detail, ngo’er og branche organisationer
/ Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

3 Baggrund for regeringens strategi
Det går fortsat den forkerte vej for danskernes sundhed… Kilde: Sundhedsstyrelsen. Danskernes sundhed - Den nationale sundhedsprofil Flere overvægtige end normalvægtige 51,0% 47,4% 46,8% Kilde: Sundhedsstyrelsen. Danskernes sundhed - Den nationale sundhedsprofil Flere spiser usundt 72,0% 65,0% 67,7% / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

4 Et endnu større problem i EU
Derfor arbejdes der med sundere fødevarer på både EU og nationalt plan Kilde: WHO Europe, European Health Report 2018 / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

5 Usund kost og livsstilssygdomme koster
Livsstilsrelaterede sygdomme er skyld i 69% af alle dødsfald i Danmark Diabetes danskere har diabetes. I 2030 forventes Diabetes koster årligt samfundet 31,8 mia. Hjerte-kar danskere har en hjerte-kar sygdom har forhøjet blodtryk. Hjerte-kar sygdomme koster årligt samfundet 10,8 mia. Kræft danskere lever med kræft. Hver 3. dansker får kræft, før de fylder 75 år. Kræft koster årligt samfundet 11,5 mia. Kilder: Global Burden of Disease 2017, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse. / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

6 Regeringens nye strategi for sundere mad og måltider
Sunde børn og unge i fremtiden Gode mad- og måltidsvaner i famlier med små børn Mærkningsordning for sunde dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser Maddannelse i dagtilbud og grundskoler Officielle anbefalinger til sund mad og gode rammer om måltidet Sunde lokalområder kan gøre en forskel Lokal måltidsindsats Sund og aktiv længst muligt Vidensbank for kommunale cases om mad, måltider og ernæring på ældreområdet Kommunikation om supplerende kostråd til borgere 65+ Miljø- og Fødevarer – Sundhed – Undervisning – Ældre – Børne- og Social / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

7 Regeringens nye strategi for sundere mad og måltider
Proaktive myndigheder skal sikre bedre viden til danskerne Styrket kommunikation og proaktiv indsats mod “fake news” Styrket tilgængelighed evidensbaseret viden Danmark som foregangsland Prioriteret forskningsindsats International vidensudveksling Nordisk samarbejde Sammen kan vi nå langt Forum for mad, måltider og sundhed Det sunde valg skal være det lette valg Innovationspartnerskab Miljø- og Fødevarer – Sundhed – Undervisning – Ældre – Børne- og Social / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

8 Regeringens nye strategi for sundere mad og måltider
Baggrund for Innovationspartnerskabet Gode resultater med tværgående partnerskaber Succes med mange nøglehulsmærkede produkter Sammen kan vi gøre mere Formål med Innovationspartnerskabet Fremme udvikling af sundere og velsmagende fødevarer til attraktive priser Arbejde for at de sunde valg bliver de lette valg for danskerne Udbrede og synliggøre de sundere fødevarer - herunder nøglehulsmærkede produkter – betragteligt Miljø- og Fødevarer – Sundhed – Undervisning – Ældre – Børne- og Social / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

9 Danmark har et højt indhold af sukker i drikkevarer
Sukkerindhold i førende sodavandsmærker (gram pr 330 ml dåse) Kilde: WHO / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

10 Innovationspartnerskabets vision ”Øge udbud og tilgængelighed af sundere fødevarer og måltider”
En partner skal underskrive intentionsaftalen – og arbejde aktivt i partnerskabet med ét eller flere indsatsområder; Øge udbud og tilgængelighed af sundere fødevarer og måltider (inkl. fx Nøglehulsmærket) Produktinnovation med mere fuldkorn, fisk og grønsager i alle kategorier Produktinnovation med mindre salt, sukker og/eller mættet fedt Øge markedsførings- og kommunikationsindsatsen for sundere fødevarer og måltider Påvirkning af forbrugernes bevidsthed om madens betydning for det gode og sunde liv KONTRAKT / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

11 Organisering af Innovationspartnerskabet
Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

12 Styregruppen - deltagere, ansvarsområder og aktiviteter
Alle på topniveau fx adm. direktør, marketingschef, innovationschef, salgschef, kategori direktør etc. 8 fra erhvervet – 1 fra hver projektgruppe 2 fra ngo’erne 1 formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør Aktiviteter 2 styregruppemøder årligt Ansvarsområder Fastlæggelse af partnerskabets overordnede strategi Sikre fremdrift i projektgrupperne Risikovurdering ift. om målene nås Sætter rammer for økonomi, projektmål og aktiviteter / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

13 Organisering af Innovationspartnerskabet
Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

14 Sekretariat - deltagere, ansvarsområder og aktiviteter
Deltagere (alle fra Fødevarestyrelsen) Ernæringsfaglige eksperter Lovgivningseksperter ift. anprisninger, kriterier mv. Innovation samt marketings sparring og inspiration Kommunikationsteam Ansvarsområder Mødekoordinering, referater, booking af eksterne speakers osv. Indsamling og opfølgning på KPI’er i samarbejde med partnerne Oplæg til alle projektgrupper ift. prioritering af indsatsområder for næringsstoffer og kategorier / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

15 Organisering af Innovationspartnerskabet
Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

16 Produktgrupperne - deltagere, ansvarsområder og aktiviteter
Fra virksomheder – fx marketing, salg, brand management, produktudvikling, kvalitet mv. Fra detail og foodservice – kategorichefer, innovationschefer eller lignende Fra brancheforeninger – Konsulenter indenfor kvalitet, mærkning mv. Evt. fra Ngo – Konsulenter indenfor ernæring eller lignende. Aktiviteter 2-3 projektgruppe møder årligt 1 årligt fælles inspirationsmøde for alle grupperne om innovation, forbrugeradfærd, trends, topkokke osv. Ansvarsområder Udarbejde gruppens mål, handlingsplaner og aktiviteter Indspil til partnerskabets overordnede strategier Valg af gruppens formand for 2 år Innovationssparring – fx med kokke, ingrediensvirksomheder, smagstests, forbrugeradfærd, trends osv. Arbejde selvstændigt i egen virksomhed for at nå målene / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

17 Oplæg til mål og aktiviteter for kød, fjerkræ, fisk og viktualier
Indsatsområder Mindske fedtindhold – særligt det mættede fedt Max 40% af energien fra fedt. 33% spiser for fedt. Max 10% af energien fra mættet fedt. 97% spiser for meget mættet fedt. Mindske saltindhold Max 6 g salt dagligt. Voksne spiser i gns. 9,5 g dagligt. Øge indtaget af fisk Spis 350 g fisk om ugen. 71% spiser ikke fisk nok. Indsatsområder – kategorier Pålæg, hakket kød og fisk Innovationsområder Mindske fedt og salt i eksisterende produkter Løbende og lidt ad gangen mindske fedt og/eller saltindholdet i eksisterende produkter Innovative produkter med kød, fjerkræ, fisk og viktualier Flexitarian produkter – dvs. pålæg, pølser, hakket kød osv. tilsat fx 30% grønsager Mere pålæg med fisk Måltidsretter med fedtfattigt kød / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

18 KPI eksempler for kød, fjerkræ, fisk og viktualier
Fælles KPI’er for gruppen fx Øge sortimentet og tilgængeligheden af produkter med et lavere fedtindhold med xx antal varer Reducere saltindhold i pålæg med xx % senest i år xx Øge andelen af produkter med Nøglehulsmærket med xx % Øge sortimentet og tilgængeligheden af produkter med fisk eller grønsager – også i andre kategorier som fx måltidsløsninger, pålæg, snacks osv. / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

19 Organisering af Innovationspartnerskabet
Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Fælles innovations- og inspirationsmøder 1 gang årligt Gruppemøder: 2-3 årligt i hver gruppe Mødeindhold: Udarbejdelse af mål for gruppen Innovation/idégenerering om sundere fødevarer Inspirationsindlæg fra fx Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

20 Marketing og kommunikation gruppen
Deltagere Fra Ngo – marketing, kampagne eller lignende Fra detail og foodservice – marketing, kampagne, brand mangement eller lignende Vare projektgruppe formænd Evt. fra virksomheder - marketing, brand management eller lign. Aktiviteter 2-3 projektgruppe møder årligt 1 årligt fælles inspirationsmøde for alle grupperne om innovation, forbrugeradfærd, trends, topkokke osv. Ansvarsområder Udarbejde gruppens mål, handlingsplaner og aktiviteter Indspil til partnerskabets overordnede strategier Valg af gruppens formand for 2 år Marketingssparring og koordinering af fælles kampagner, aktiviteter – evt. tale om at gå sammen om kampagner Arbejde selvstændigt i egen virksomhed/ngo for at nå målene / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

21 Marketing og kommunikation gruppen
Hvem kan sige hvad i markedsføringen? Ngo’erne og Fødevarestyrelsen Sygdomme Sammenhæng mellem sygdomme og enkelte fødevarer/grupper og kost Nøglehullet generelt Påvirkning af forbrugernes bevidsthed om madens betydning for det gode og sunde liv Detail, foodservice og virksomheder Sund kost generelt fx kostrådene Nøglehullet på enkelte produkter Ikke Nøglehuls mærkede produkter / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

22 Organisering af Innovationspartnerskabet
Styregruppe Formand - Per K. Christiansen - Vækst- og Innovationsdirektør 8 erhvervsrepræsentanter (1 per projektgruppe) 2 NGO repræsentanter Projektgruppe formænd Forsknings institutioner Sekretariat Fødevare styrelsen Fælles innovations- og inspirationsmøder 1 gang årligt Gruppemøder: 2-3 årligt i hver gruppe Mødeindhold: Udarbejdelse af mål for gruppen Innovation/idégenerering om sundere fødevarer Inspirationsindlæg fra fx Deltagere: Virksomheder, detail, foodservice, brancheorganisationer og evt. ngo’er Brød og cerealier Frugt & Grønsager Kød, fjerkræ, fisk, viktualier Mejeri og æg Måltider Snacks & søde sager Drikkevarer Marketing og kommunikation Deltagere: Ngo’er, projektgruppe formænd, detail, foodservice og evt. virksomheder / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

23 Forventninger til jeres bidrag
Hovedkrav Underskrive intentionsaftalen Bidrage aktivt med deltagere på møderne til udvikling og opfyldelse af mål, handlingsplaner og aktiviteter Opfølgning på KPI’er Bidrag også gerne med Egne indsatser der støtter op om vision og formål Relevante undersøgelser om fx forbrugerbehov, tests osv. Dialog om Nøglehulsmærkets kriterier og nye produktgrupper Profilering af virksomhederne Skabe positive incitamenter for medlemsvirksomheder Kun for danske virksomheder. Details PL varetages af detail. / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

24 Hvad får I ud af Innovationspartnerskabet?
Synergieffekt ved bred tværgående indsats fra ngo’er, detail, producenter og Fødevarestyrelsen Innovation og netværk Indflydelse på mål og handlingsplaner Udvidelse af netværk og samarbejde med andre partnere Inspiration og sparring til innovation af sundere fødevarer Markedsføring og kommunikation De mest innovative produkter kan skabe PR og brandværdi Markedsføring af CSR indsatsen Adgang til nyeste viden om fx sund kost, nudging og andre forskningsresultater Mulighed for at give input til fremtidige forskningsundersøgelser Indsatser til CSR rapporten Innovationspartnerskabet og jeres produktinnovationer Arbejdet bidrager til FNs verdensmål FN verdensmål (3 - sundhed, 10 – mindske ulighed, 17 – partnerskab) / Fødevarestyrelsen / Innovationspartnerskabet

25 for Innovationspartnerskabet
Næste skridt for Innovationspartnerskabet 31. jan – 6. feb Stormøder i Århus, Vejle og København – 225 deltagere i alt 7. feb – 28. feb Mulighed for spørgsmål og dialog med Fødevarestyrelsen 1. mar – 17. mar I kontaktes ift. tilmelding til Innovationspartnerskabet 2. kvartal Første gruppemøder

26 for spørgsmål, dialog og tilmelding
Kontaktpersoner for spørgsmål, dialog og tilmelding Sanne Nielsen Innovation og marketing konsulent Tlf – Hanne Høberg Hansen Bromotolog/specialkonsulent Tlf – (OBS retur fra ferie på mandag 11. februar)


Download ppt "Innovationspartnerskab for sundere mad"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google