Fag lærer på SDE Odense siden 2003

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi skal i gang med en spændende uge, hvor det skal handle om affald.
Advertisements

Den gode fortælling som læringsredskab
Undersøgelse af vandforbrug 5.a
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Undervisningsmaterialer miljøambassadørkurser
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Science Class Juelsminde Skole
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Grammatik hvorfor og hvordan?
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Dansk 1. klasse.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Elevaktiverende undervisning
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
Matematik HHX Tina Nørrelykke
Udarbejdelse Af Fysikrapport
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Opgavespil om sikkerhed V. Steen Grønbæk Mercantec EPOXY OG ISOCYANATER.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Hvordan får man mest ud af Forældreintra
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Mikroorganismer og hygiejne
Version 1, januar 2014/jel, suzr, tif
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Efterslægten – Net-HF  Tilbyder fleksibel enkeltfagsundervisning til de mange kursister, der ikke kan/vil følge normal skematilrettelagt undervisning.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
handel, event og mediegrafik
Pleje og observation af den ældre patient
Byg et hus Storyline.
Nordplus – ”national identitet”
Personlig hygiejne Modul D.
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
Bedre sikkerhed for elektrikere og andre ansatte i B&A
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvorfor dansk på GF1?.
Ernæringsassistent, 1. skoleperiode elevudgave
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Fag lærer på SDE Odense siden 2003 Peter Jørgensen Fag lærer på SDE Odense siden 2003

AutoVidencenter Fyn Ca. 250 elever i afdelingen Ca. 12 nye optag om året. Gennemsnits alder på eleverne Ca. 18 år. Mange elever som er skole trætte. Mange elever der har Læse/skrive problemer.

Eleverne. Lille eller ingen kendskab til Kemikalier. Udødelige elever. Meget lov tekst. Meget teori.

Undervisningen Modulet vare 2,5 dag. Placeret inden for de første 8 uger efter start. Som ofte placeret sammen med arbejdsmiljø og første hjælp.

6 Hoved områder. Produkt kenskab. Substution. Personlige værnemidler. Personlig hygiejne. Affald. Evaluering.

Produkt kendskab. Gennem gang af Sikkerhedsdatablad. Gennemgang af MAL kode. Hvad er et faresymbol? Risiko og sikkerheds sætninger. CLP Udarbejdelse af APB. Hvad skal den indeholde? Hvor skal den være?

Substution. Hvorfor og hvordan? Kan vand bruges? Orden. Bare fordi mester bruger det.

Personlige Værnemidler. Hvad er det? Hansker Maske Tøj Sko Briller

Personlig Hygiejne. Håndvask. Bad. Tøj. Crem. Mad og spisning. Eksem.

Affald. Hvor skal det hen? Afmærkning.

Evaluering. 40 spørgsmål. Har alle hjælpemidler til rådig.

Kedeligt? Den gode historie. Illustrative forsøg. Opgaver. Film.

Den gode Historie. Hvorfor man skal huske at vaske hænder.

Illustrative forsøg. Løg testen. Tur til Biltema.

Opgaver. Skriftlige opgaver til hvert af de 5 hoved områder. Gennem arbejdes i klassen.

Film. Opløsning. God kemi om bord. Mangler noget nyt…

Spørgsmål??