Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnne Schmidt Redigeret for ca. et år siden
1
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Men I får til gengæld…
2
De første erfaringer med at vende undervisningen på hovedet Instruktion af laboratorieøvelser og faglige beregninger Udviklet og afprøvet af 3 naturfagsundervisere på SOSU Esbjerg Kirsten Andersen, Bjørg Espelund Klausen og Peter S. Christensen
3
Naturfag på SOSU
4
Differentierede instruktioner FOU projekt
Faglige beregninger Molaritet (SOSU Trin 2) Planlægning og gennemførsel af eksperimenter i laboratoriet Rengøringsmidlers kemi (SOSU Trin1) Blodtypebestemmelse (SOSU Trin2) Succes med tilegnelse af fagets mål Elever med mangelfulde forudsætninger Elever med gode forudsætninger
5
Mål Faglige beregninger Øvelsesvejledninger
Større sikkerhed i anvendelse af matematiske modeller Alle elever udfordres og oplever succes Øvelsesvejledninger Opnå sikkerhed i øvelserne Mere selvhjulpne i udførelse af øvelser Nedsætte materialeforbrug Undgå forvirring ved gennemgang – spørgsmål og uddybninger forstyrrer andre elever
6
Indsats Faglige beregninger
Forskellige videooptagelser af teori som QR kode/link (mol, molmasse, molaritet) 4 videoer af 2-6 minutters varighed Udarbejde opgavesæt med variation af sværhedsgrad i opgaver (Sparring fra skolens læsevejleder) Multiple choice (google)
7
Undervisningen Lektier: Lektionen:
Udleveret oversigt med link til film Læs/skim tilhørende kapitel i fagbog Lektionen: Udlevering af opgavesæt Eleverne opfordres til at sidde i grupper og læse opgaver Ved emnets afslutning Multiple choice (i en senere lektion)
8
Udviklede produkter Udleverede lektier
Eksempel på en video (Klippet i Camtasia) Opgavesæt Multipel choice (Google Forms)
9
Resultater og evaluering
11 ud af 23 elever løste ekstra opgaver Elevforudsætninger: 3 gode, 7 middel og 1 mangelfulde (kategorier ud fra delkarakter i faget) Elever udviste stor motivation ved opgaveløsning og var begejstrede for videoer – ”lette at forstå”, ”kan ses flere gange”, ”godt med forskellig muligheder” Lærer oplever mere tid til at vejlede den enkelte elev Lærerne oplever ikke ”spildtid” og forvirring ved gennemgang af teoretisk stof – både elever med stærke og svage forudsætninger indenfor faget
10
Indsats Øvelsesvejledninger
Instruktion vha. video blodtype, tøjvask, tensider Skriftlige vejledninger med billeder Variation af sværhedsgrad i opgaver
11
Resultat og evaluering
Lærerne oplever, at elever er mere selvhjulpne og motiverede ved udførelse af øvelser Nu tid til vejledning i det faglige – ikke så meget i det praktiske Spild nedsat 50% -> 15% (1 øvelse i 1 klasse) Differentieret hjælp til elever Frigivet tid, så ordblinde elever kan dokumentere enkelte opgaver mundtligt
12
Erfaringer Resursepersoner Udviklinger af videoer
Læsevejleder (ikke naturfaglig person) It supernørder, elever, kollegaer Udviklinger af videoer Brug tid på klarhed omkring budskab Lav godt manuskript – kort, præcist, simple sætninger Overvej virkemidler – henvisninger til www eller ex. periodisk system Optagelser over flere dag – samme tøj Hvor skal de publiceres?
13
Flere oplysninger? FOU projekter: ”Differentiering af metoder til forklaringer” eller kontakt Henning Lorentzen, SOSU Esbjerg
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.