Karriere, kompetence og efteruddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
At forholde sig professionelt Anne Skov
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Skoleparathed.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
At være magtesløs med den magtesløse
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Er mit barn klar til skolestart ?
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Læringsmiljø - transfer af viden og kunnen på tværs af kontekster
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Det autentiske menneske
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Det bevidste Menneske! Bevidst Lederskab Velkommen til:
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Arbejdsglæde Jon Kjær Nielsen Chief Happiness Officer.
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sygeplejerskeuddannelsen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Intern kommunikation PR og presse
Omgangstone og kollegialitet
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Niveauer for læring i organisationen
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Læring, kommunikation og samarbejde
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Netværk – Bruger du dit ? Inspirationsaften om netværk og din arbejdsdag? Onsdag den 9. november 2011 Olsensenergy - Hanne Olsen.
Den lærende organisation
1. lektion: Livsformer i Danmark
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Karriere, kompetence og efteruddannelse Mads Løkke Rasmussen Karriererådgiver Bibliotekarforbundet

Det vil jeg sige Karriere handler om hele tiden at arbejde for at bevare muligheden for at vælge selv Karriere er vedkommende for jer alle Kompetence handler om at kunne det man skal Hvad kan du? Hvad er det du skal kunne? Efteruddannelse Skal relatere til dine karriereovervejelser Skal forøge din kompetence Karriere, kompetence og efteruddannelse

Ham karriererådgiveren I fem år studie- og erhvervsvejleder på Roskilde Universitetscenter Fortid som arkivar Kandidat i socialvidenskab og historie fra RUC Far til to små, parcellist, spejder Karriere, kompetence og efteruddannelse

BFs Job & Karriere Karriererådgivning for alle BFs medlemmer uanset hvor man er i sin karriere Via karriereweb på www.bf.dk Via karrieretelefon og mail Via JobMail Via arrangementer I BF På arbejdspladser Via personlig karriererådgivning med udgangspunkt i Garudas Fokusprofil. Karriere, kompetence og efteruddannelse

Udfordringen! Bibliotekarer ser ikke sig selv som havende en karriere Det er noget meget fint som ikke passer til mig Det er noget med det private erhvervsliv Det er noget for mænd/min mand Eksempel – Antal ansøgere til stilling som vicebiblioteksleder på folkebibliotek i Nordsjælland 5 Karriere, kompetence og efteruddannelse

Karriere dengang Noget der foregik indenfor en organisation Kun for medarbejdere på det strategiske niveau Kun succes, ikke fiasko Noget objektivt og dermed målbart Mandlige medarbejdere der havde vist deres værd og derfor steg opad mod lederansvar. Karriere, kompetence og efteruddannelse

Karrierekræmmerhuse Karriere, kompetence og efteruddannelse

Karriereankre komme i sikkerhed ? - opnå stabilitet og jobsikkerhed komme fri ? - selvstyring, autonomi, uafhængighed, ansvar for problemløsningen komme højt ? - det faglige indhold, engagement i det teknisk/faglige komme opad ? - opnå generel ledelseskompetence, avancere hurtigt i organisationen (= den traditionelle karriereopfattelse) være igangsætter, tage initiativer, starte nye ting op yde service, hjælpe andre, arbejde for en bestemt sag få udfordringer, nye og sværere hele tiden, adrenalin-kick ha’ en bestemt livsstil/balance - f.eks. være smart med de smarte, ung med de unge - eller balance mellem arbejde, familie, venner og fritid Karriere, kompetence og efteruddannelse

Hvis vi ikke ændrer retning, vil vi sandsynligvis ende, hvor vi er på vej hen. Kinesisk ordsprog

Så gør dog noget! Hvis du ikke aktivt gør noget nyt, så vil der heller ikke ske noget nyt. Hvad kan du? Hvad vil du? Hvad tør du? Find vejen, forstå egen situation og tag ansvar for dine valg. Hvilke vigtige elementer og værdier har jeg i mit liv? Hvordan ønsker jeg, min nekrolog skal se ud, når jeg er død og begravet? Karriere, kompetence og efteruddannelse

Mål eller vej Før var karrieren mest af alt målet Nu er det mere vejen og valgene på vejen Brug BFs Job & Karriere til at give modspil på din vej og dine valg. Karriere, kompetence og efteruddannelse

Kompetence – Hvad betyder det? Kvalifikationer = viden + færdigheder + holdninger Klassisk kompetenceforståelse = viden + færdigheder + holdninger, der bringes til anvendelse Nyere (social) kompetenceforståelse = viden + kunnen + identitet/mening, der løbende forhandles med de andre i den kontekst, hvor man i fællesskab opretholder en praksis (pba. bl.a. Lave og Wengers læringsopfattelse 1991, 1998) Karriere, kompetence og efteruddannelse

Kompetence er at kunne det man skal Henrik Holt Larsen, professor CBS

Nyere social kompetenceforståelse = viden + kunnen + identitet/mening, der løbende forhandles med de andre i den kontekst, hvor man i fællesskab opretholder en praksis: Know what Know how Know why Den individuelle erfaring bidrager til og defineres af den socialt forhandlede kompetence Karriere, kompetence og efteruddannelse

Communities of Practice Multimedlemsskab: Vi er en del af mange praksis-fællesskaber Praksisfællesskaber opstår, når vi er fælles om at gøre noget over tid Det er her, vi gør erfaringer, forstår det vi gør, tillægger verden mening, skaber identitet og lærer, laver rutiner, skaber relationer, skubber til praksis, forandrer og udvikler Mening og identitet ”forhandles” hele tiden Normerne for ”den kompetente adfærd” og dermed for kompetence ”forhandles” hele tiden Karriere, kompetence og efteruddannelse

en enkelt konsulent-opgave © Bent Gringer SCKK senil forælder mor eller far krævende familie på plejehjem mor og far mand/kone familie egne børn ny mand/ ny kone hans/hendes børn familie mand/kone mand/kone og teenage børn fællesbørn og børn børnebørn universitet voksne børn gamle gymnasium vuggestuens børnebørn arbejdskolleger bestyrelse haven og familie eksmand/kone studenter -job sommerhuset fritidsjob arbejde som fuldmægtig arbejde som skole kæresterne/en chef golf gå i byen familie arbejde som slænget nye venner fritidsjob topchef en enkelt bestyrelses- post nye venner skole vennekredsen fritid familie sport sport en enkelt konsulent-opgave sport fritid spille musik /foreninger faglige tvær- børnehave vin- og cigarklubben gående netværk ? familie andre venner nye venner nye ven -ner 2 madklub VL-mahogni- vuggestue ? madklub gruppe familie venner venner venner gamle venner gamle venner gamle venner gamle venner man fødes med gener, biologiske dispositioner mm. 3 år 5 år 10 år 15 år 23 år 32 år 42 år 55 år 67 år

Kortlæg dine kompetencer Begivenhed/praksis-fællesskab Videns-områder Netværk Teknikker Færdigheder Værdier Karriere, kompetence og efteruddannelse

Kortlæg dine kompetencer 2 Vidensområder - f.eks. emner, moduler, sagsområder, pro-blemkomplekser, hvad ved du noget/meget om? Netværk - personer, hvem kender du, hvem kan du spørge til råds? Teknikker og værktøjer - f.eks. IT, statistik, opslags-værker, informationscentre, sprog mv., hvad kan du og hvor godt kan du det ? Færdigheder - f.eks. at analysere, tilegne sig informationer, kommunikere, formulere sig på skrift, planlægge, administrere, engagere sig, udvikle nyt, selv-stændigt tilrettelægge, arbejde under pres, samarbejde, arbejde i team-work, motivere andre, beslutte, lede mv. Værdier - f.eks. om ansvar, selvstændighed, ledelse, følgeskab, kontrol, service mv Karriere, kompetence og efteruddannelse

Kompetenceudvikling – Trends Fra efteruddannelse til læring på jobbet Organisationen Gode læringsmiljøer Medarbejderen Udvikling af personlige kompetencer Kompetencekortlægning/Videndelingskultur Fra individuel organisering til team- og projektbasering Kompetenceudvikling til personaleledere Kompetenceudvikling og fleksibilitet = stress? Kompetenceudvikling = afskedigelse og nyrekruttering Fokus på de bedste – mere til færre Masteruddannelser Medarbejderne efterspørger kompetenceudvikling Karriere, kompetence og efteruddannelse

Hvad er det i skal kunne som uddannelsesbibliotekarer? Bibliotekaren skal have en øget bevidsthed om sin rolle som facilitator af læring. Bibliotekaren skal formidle Informationskompetence: dvs. evnen til at finde, evaluere og anvende information. Bibliotekaren skal forstå informationssøgeprocessen som en videnskonstruktionsproces.   Bibliotekaren skal kunne formidle mundtligt og skriftligt i de forskellige læringsrum. Karriere, kompetence og efteruddannelse

Men det skal hænge sammen med dig Hvad er dine aktuelle karrieremål? Hvordan der du dit arbejdsliv om et år? Hvordan ser du dit arbejdsliv om fem år? Hvad er din kompetence? Hvad er du i stand til at gøre? Hvordan er dine jobværdier Hvad får dig til at fløjte når du går på arbejde? Hvilken type efteruddannelse er så relevant? Karriere, kompetence og efteruddannelse

Personlige jobværdier Find individuelt de fem værdier – i prioriteret rækkefølge – som er dine væsentligste drivkræfter i fht. job (5 min.) 2. Præsenter dine jobværdier for to andre. Præsentationen må gerne tage udgangspunkt i konkrete eksempler – på hvordan du tidligere har oplevet det, på hvordan du gerne ser det blive imødegået i dit kommende job, hvis du har billeder på det. De andre spørger ind til betydningen af værdierne og stiller kritiske spørgsmål.   Karriere, kompetence og efteruddannelse

Elevatortalen   JEG KAN! - Dvs. at mine kompetencer i fht. dette job/jobområde er: JEG VIL! – Dvs. at mine jobværdier/min drivkraft i fht. dette job er: Karriere, kompetence og efteruddannelse

Kontakt: BFs Job & Karriere Mads Løkke Rasmussen Tlf: 38 88 22 33 Mail: mlr@bf.dk Karriere, kompetence og efteruddannelse