Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Sådan holder kroppen balancen
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Ørestad Skoles værdier
Den gode fortælling som læringsredskab
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Er mit barn klar til skolestart ?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kulturregion Storstrøm En kulturregion med forbindelse til fremtiden.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Jeg støtter barnet ved:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Måltidet – lyst og fællesskab
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Forening af krop og sind
En ny model for bibliotekernes rum
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den anerkendende interviewform
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Oplevelsesdesign (på biblioteker)
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Inklusion og inkluderende processer
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
MOD.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Relations kompetencer
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
torsdag den 11. april 2019 Basen
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem? v/ Rasmus Grøn 29. Maj 2013

Hvad er oplevelser ’Oplevelse’ er blevet et kulturpolitisk buzzword med oplevelsesøkonomien Men oplevelser har altid været der Uden oplevelser ville vores liv miste værdi og mening! Men hvad er en oplevelse?

Hvad er en oplevelse? De flygtige, men intense og mindeværdige situationer, som bryder med rutinens flow ved at Stimulere vores system: berøre, pirre, involvere, overraske, udfordre, forundre m. m. ’Et vertikalt snit i livets tidslinje’

Hvad er en oplevelse? Oplevelser er ikke brugsværdi! Funktionelle ting kan sagtens rumme oplevelser - og ofte en betingelse for at vi gider bruge tid på tingene Men oplevelsen er samtidig en værdi, som ligger ud over brugs – og nytteværdien Når vi oplever, træder målet med vores handlinger i baggrunden til fordel for selve handlingens og situationens kvaliteter

Hvorfor oplevelse? Oplevelser er ikke = underholdning! Oplevelser rummer ofte sjov og underholdning – men det er langt fra hele historien: Oplevelse opstår ikke gennem distance og adspredelse, men gennem indlevelse, engagement, deltagelse og interaktion (med andre eller omverden) Oplevelser stimulerer også til læring, nye indsigter, erfaringer, personlig udvikling Ligesom det gode digt har den gode oplevelse ’hjerne, hjerte og nosser’: den berører sanserne, følelserne og tankerne

Hvad er oplevelsesdesign (OD)? OD handler om at: Skabe rammer, aktiviteter og situationer der kan bidrage til, at mennesker får oplevelser på et fysisk og/eller følelsesmæssigt og/eller kognitivt plan Men sker aldrig automatisk: Oplevelsen er ikke en ting, eller en egenskab ved en ting, men en tilstand, som opstår gennem en flygtig relation mellem et jeg og dets omverden Derfor en psykisk begivenhed, som er betinget af individets indstilling: vi kan få en oplevelse, hvis vi ’tager det som en oplevelse’ Man kan ikke skabe oplevelser – kun potentiale for oplevelser:

Oplevelse og kunst Ved sin formgivning og sammensætning af materiale kan kunsten skabe forundring, nysgerrighed og give nye vinkler på verden og os selv

Oplevelse og kunst Både smukke vinkler… (O. Eliasson: Rainbow Panorama) - og mere kritiske vinkler (Bansky: Uden titel)

Oplevelse, viden og læring Eksperimentariet Læring gennem fysisk deltagelse og interaktion Viden erfares på egen krop i sjove, legende rammer Information bliver til mening, og dermed relevant for brugeren

Oplevelse, viden og læring Ifloor (Århus Hovedbibliotek) Brugere udveksler information via interaktivt gulv Skal samarbejde for at styre cursoren Informationssøgning bliver en social oplevelse, som kræver personligt (kropsligt) engagement

Oplevelse og fysiske/sociale rum Højbanepark (New York) Original forandring af byrummet: naturen invaderer byen Åbner for nye brugsmuligheder og (natur -, sociale) oplevelser

Oplevelse og fysiske/sociale rum Fox Hotel (København) Alle værelser har unik og meget stimuli-intens indretning Hotel- rutinen bliver en individuel, æstetisk oplevelse

Oplevelser og ting Skal ikke kun opfylde vores behov, men også have en sanselig, emotionel og refleksiv værdi for os Appelsinpresseren (P. Starck) Brugsgenstand, kunst eller nyt kæledyr?

Oplevelser og ting Iphone: Succes pga. forening af brugervenlighed og oplevelsesværdi Telefonen som sanselig (især taktil) nydelse Stimulerer til opdagelse

Oplevelser og ting Chigodu: den næsten ubrugelige genstand Den skæve vinkel på tingenes funktioner

My Africa….? Originalt design: radio af affald Æstetisk oplevelse Fortælling - etisk identifikation Gave: personlig mening

Oplevelsens værdi – facetter Æstetik og Sanselighed Det uventede: den skæve vinkel/sammen-sætning Refleksion Forundring forandring Mening Personligt engagement Aktiv deltagelse & interaktion Det nye/unikke/ originale Identifikation Læring

SLUT