Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Præsentation af materialer på personalemøde
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Er mit barn klar til skolestart ?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Science Class Juelsminde Skole
Sigrid .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Jeg støtter barnet ved:
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Inquiry based science education
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Deltagerstyret undervisning
Uddannelsesparathed - hvad er det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Sprogpakken Praksisopgaven.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Præsentation af materialer på personalemøde
Inquiry Based Science Education - IBSE
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Læring i bevægelse Motivation
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Fra vejledning til biologi c
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
De seks bedste billeder fra gruppen
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Bachelorprojektvejledning?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Naturfag.
1. Trin – Problemstilling
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
DEN GODE STIL.
Fra komfortzone til læringszone
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang En undersøgende tilgang i arbejdet med natur og naturfaglige fænomener i 0. klasse kan bidrage til en naturfaglig kultur i indskolingen. Den undersøgende metodik tager udgangspunkt i elevernes spørgsmål, og kurset vil byde på eksempler på undervisningsforløb inden for matematik og naturfag.

Dagens menu Oplæg Åkande-øvelsen Opsamling: har vi IBSE’t? Matematik (… så hedder det IBSME) Gruppearbejde Fremlæggelse Spørgsmål/kommentarer/tak for i dag

Naturfaglig kultur (meget kort fortalt….) Skolen er traditionelt set et humanistisk rum (bøger, samtale, fagrækken, indholdet i fælles projekter, mange (humanistiske) kvinder (?), få fagpersoner med naturfaglige interesser) Samfundet har brug for mennesker, der tager stilling – til mange naturfaglige dilemmaer. Derfor er naturfagene i folkeskolen alment dannende. Samfundet har også brug for mennesker, der løser fremtidens teknologiske, miljømæssige osv. udfordringer. Vi uddanner fremtidens arbejdskraft. Derfor skal skolen også være et naturfagligt rum.

Elevernes spørgsmål Identitetsprojektet - motivation Autentisk undervisning Reflekterende elever, vejledende lærer Udgangspunkt for undersøgelser Metoder: Mind maps, wonder wall, dialogisk oplæsning, fortælleforklæder… Øjenåbnere: Klassikerne (film, bøger, billeder), ting & sager, dagens forundring

I = inquiry (undersøgelses-) B = based (baseret) Undersøgende metodik I = inquiry (undersøgelses-) B = based (baseret) S = science (naturfags-) E = education (undervisning)

I = inquiry (undersøgelses-) B = based (baseret) Undersøgende metodik I = inquiry (undersøgelses-) B = based (baseret) S = science (naturfags-) M = and math (og matematik-) E = education (undervisning)

IBSE er en bølge… pollen-projektet www.fibonacci-project.dk http://ntsnet.dk/blog/larsdomino-stergaard/inquirybasedscienceeducation-ibse-i-naturfagsundervisning

IBSE bygger på den naturvidenskabelige arbejdsmetode Forundring Vidensindsamling Hypotese Undersøgelse / eksperiment Konklusion Validering / forkastelse af hypotese Evt. ny hypotese Deling af viden og resultater

Et eksempel… Forundring: Hvorfor hæver dej? Vidensindsamling: Jeg spørger min mor… Hypotese: Det er gær, der får bollerne til at hæve Undersøgelse / eksperiment: Jeg bager halvdelen af bollerne uden gær Konklusion: Dem uden gær hæver ikke Validering af hypotese: Gær får bollerne til at hæve (Evt. ny hypotese: Bagepulver kan også få noget til at hæve…) Deling af viden og resultater: Hele familien må smage mine bageeksperimenter Se også metodelab

IBSE staves med syv E’er Elicit (vække, lokke frem) Engage (gå i gang) Explore (udforske) Explain (forklare) Elaborate (generalisere, gøre sine resultater almene) Evaluate (konkludere) Extend (forlænge, udvide til elevernes kontext)

Hvad er der nyt ved det? ”Grundidéen i IBSE kan karakteriseres som en deltagerstyret, problem- og undersøgelsesbaseret undervisningsmetode” (Harlen 2009) Udgangspunkt i elevernes forundring Elevernes hypotesedannelse styrkes Elevernes løsningsforslag afprøves Eleverne arbejder selvstændigt og praktisk

Pas på… Hvis én elev har fået idéen, arbejder alle elever ikke med deres egne hypoteser. Så kunne det lige så godt være lærerens idé… Viden diffunderer ikke op gennem armene til hjernen. Der skal sprog og begreber til – og læreren er stadig arkitekten bag læringsprocessen! Lad ikke eleverne prøve at opfinde det indlysende (et termometer er nu engang bedst til at måle temperatur) Giv tid og plads. Sid på hænderne og ti stille!

Nu IBSEr vi en åkande Klip en åkande ud Fold spidserne ind over midten Læg den i vandbaljen og se, hvad der sker Brug IBSE-metoden til at forklare, hvad I observerer Undervejs kan I notere jeres forundringer, jeres hypoteser, jeres eksperimenter og jeres konklusioner

Fælles mål 2009 Børnehaveklassen sortere indsamlet materiale efter forskellige kategorier, herunder form, farve, overflade, antal og vægt Undervisningen tager udgangspunkt i børnenes forskellige forudsætninger og tilrettelægges, så børnene får konkrete erfaringer med mange forskellige materialer fra deres nære omverden. have kendskab til tal og tælleremser opbygge talforståelse ved at forbinde talnavn, talsymbol og antal have kendskab til matematiske begreber, der bruges til at navngive og beskrive former og fænomener arbejde med regnehistorier. Undervisningen rummer en række aktiviteter, der lærer børnene at knytte matematikkens sproglige begreber sammen med deres egen virkelighed. Gennem spil, lege, undersøgelser og eksperimenter med tal, figurer, former og mønstre og konkrete materialer udvikles børnenes forståelse for matematikkens sprog. Arbejdet baseres på samtale/dialog og leg med konkrete materialer.

STEN Gruppens navn: Hvad undrer jer? Hvad optager jer? (arbejdsspørgsmål): Hvad ved vi? (Vidensindsamling) Hvilken hypotese har I: (hvad tror I der er svaret på jeres spørgsmål og hvorfor?) Hvordan vil I fortage jeres undersøgelse? (beskriv hvad I først vil gøre, og dernæst….) Hvad har vi lært, og hvordan har vi arbejdet? (konklusion)

Mælkepropper Gruppens navn: Hvad undrer jer? Hvad optager jer? (arbejdsspørgsmål): Hvad ved vi? (Vidensindsamling): Hvilken hypotese har I? (hvad tror I der er svaret på jeres spørgsmål og hvorfor?): Hvordan vil I fortage jeres undersøgelse? (beskriv hvad I først vil gøre, og dernæst….): Hvad har vi lært, og hvordan har vi arbejdet? (konklusion):

Mønstre Gruppens navn: Hvad undrer jer? Hvad optager jer? (arbejdsspørgsmål): Hvad ved vi? (Vidensindsamling): Hvilken hypotese har I? (hvad tror I der er svaret på jeres spørgsmål og hvorfor?): Hvordan vil I fortage jeres undersøgelse? (beskriv hvad I først vil gøre, og dernæst….): Hvad har vi lært, og hvordan har vi arbejdet? (konklusion):