Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra komfortzone til læringszone

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra komfortzone til læringszone"— Præsentationens transcript:

1 Fra komfortzone til læringszone

2 Viden er ikke længere en ensrettet vej fra lærer til elev.
”I det moderne skolesystem er læreren mere at se som en leder af viden end som en underviser.” – Prof. Birgitte H. Sørensen

3 Kompetencer, der kendetegner en god lærer
Faglig kompetence Ledelses-kompetence Relations-kompetence

4 Elevinvolvering

5 The best way to predict the future is to create it – Peter Drucker
Entreprenørskab Engineering Thinking + Inquiry-Based Science Education Tværfaglig naturfagsundervisning med et værdiskabelses perspektiv

6 IBSE-modellen Problem- og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Problemafdækning Hypotesedannelse Undersøgelse af hypotese Konklusion, validering og kontekstualisering

7 Hvad kan IBSE-modellen gøre for eleven?

8 Engineering Thinking Systematisk tænkning Evnen til at tilpasse sig
Identificering af problemet Kreativ problemløsning Evnen til at visualisere ting At forbedre - De sidste 3 punkter ligger også til grund for Engineering Design Thinking.

9 Engineering Thinking Ask, Imagine og Plan = skal sikre eleverne et ordentligt grundlag for step 3 i IBSE-modellen – undersøgelsen af hypotesen ..de sidste to ligger som en naturlig del af step 3 og 4 i IBSE-modellen

10 Engineering Thinking/undervisning
Metoden… Lærerens introduktion af problemet/udfordringen – dvs. hvordan kan læreren gennem en historie relatere udfordringen til en konkret situation = at sætte scenen… Elevernes undersøgelse af problemet inden de går i gang med at arbejde på en praktisk løsning. Elevernes fremlæggelse af deres løsning – hvordan bedømmes/evalueres løsningen?

11 Øvelse i Engineering undervisning – 7. klasse
I skal arbejde med følgende opgave; Gruppe 1 – Find en historie / en fortælling, der gør udfordringen vedkommende for eleverne. Hvilke kvaliteter skal en intro-historie have? Gruppe 2 – Diskuter hvilke undersøgelser, der indledende vil være relevant for eleverne at lave – hvilken faglig forståelse og færdigheder er relevant? Gruppe 3 – Diskuter hvordan elevernes løsning kan fremlægges, og hvordan kan den testes/evalueres?

12 Entreprenørskab – at skabe værdi
SKUB-metoden ..stimulering til foretagsomhed, ved at skubbe til at handle, så de oplever succes ved at omsætte viden til værdi

13 Tak for nu..


Download ppt "Fra komfortzone til læringszone"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google