Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Fra komfortzone til læringszone
2
Viden er ikke længere en ensrettet vej fra lærer til elev.
”I det moderne skolesystem er læreren mere at se som en leder af viden end som en underviser.” – Prof. Birgitte H. Sørensen
3
Kompetencer, der kendetegner en god lærer
Faglig kompetence Ledelses-kompetence Relations-kompetence
4
Elevinvolvering
5
The best way to predict the future is to create it – Peter Drucker
Entreprenørskab Engineering Thinking + Inquiry-Based Science Education Tværfaglig naturfagsundervisning med et værdiskabelses perspektiv
6
IBSE-modellen Problem- og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Problemafdækning Hypotesedannelse Undersøgelse af hypotese Konklusion, validering og kontekstualisering
7
Hvad kan IBSE-modellen gøre for eleven?
8
Engineering Thinking Systematisk tænkning Evnen til at tilpasse sig
Identificering af problemet Kreativ problemløsning Evnen til at visualisere ting At forbedre - De sidste 3 punkter ligger også til grund for Engineering Design Thinking.
9
Engineering Thinking Ask, Imagine og Plan = skal sikre eleverne et ordentligt grundlag for step 3 i IBSE-modellen – undersøgelsen af hypotesen ..de sidste to ligger som en naturlig del af step 3 og 4 i IBSE-modellen
10
Engineering Thinking/undervisning
Metoden… Lærerens introduktion af problemet/udfordringen – dvs. hvordan kan læreren gennem en historie relatere udfordringen til en konkret situation = at sætte scenen… Elevernes undersøgelse af problemet inden de går i gang med at arbejde på en praktisk løsning. Elevernes fremlæggelse af deres løsning – hvordan bedømmes/evalueres løsningen?
11
Øvelse i Engineering undervisning – 7. klasse
I skal arbejde med følgende opgave; Gruppe 1 – Find en historie / en fortælling, der gør udfordringen vedkommende for eleverne. Hvilke kvaliteter skal en intro-historie have? Gruppe 2 – Diskuter hvilke undersøgelser, der indledende vil være relevant for eleverne at lave – hvilken faglig forståelse og færdigheder er relevant? Gruppe 3 – Diskuter hvordan elevernes løsning kan fremlægges, og hvordan kan den testes/evalueres?
12
Entreprenørskab – at skabe værdi
SKUB-metoden ..stimulering til foretagsomhed, ved at skubbe til at handle, så de oplever succes ved at omsætte viden til værdi
13
Tak for nu..
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.