Innovativ emergerende viden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
En grundlæggende introduktion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Erkendelsesteori: vidensmodel
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Grundlæggende IT, niveau G
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hermeneutik og strukturalisme
Almen studieforberedelse
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Etik, patenter og gener.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Dansen omkring handicapbegrebet
Konstruktioner af feltsites
Lis Suhr Klinisk lektor
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Videnskabsteori En Introduktion Ved/Nicki Leding Olesen,
Inklusion og inkluderende processer
Videnskabsteori og metode
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Relations kompetencer
Socialisering Kapitel 5.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Rita Buhl 22. september 2018.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Innovativ emergerende viden Viden(skabs)teori Eksplicit viden Viden som proces Innovativ emergerende viden Episteme Episteme techne Phronesis techne Phronesis viden Positivisme Hermeneutik Kritisk teori Konstruktivisme Systemteori Diskursteori Emergensteori Kilde: Gleerup, J. Viden(skab)steori & Alvsvåg,H Hvor bevæger sygpleien sig hen – mod viden eller klogskab Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Eksplicit viden Videnskabelig faglig viden Viden der kognitivt tilegnes via sprog, bevidsthed, teorier og symboler. Eksplicit, generaliseret og afsituationaliseret viden formuleret i bøger, artikler, på Internet og i databaser. Skole – eller uddannelsesformidlet Globaliseret – uafhængig af tid og sted Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Viden som proces Tavs, personlig, situations- og kontekstbundet viden som viser sig i handling Viden anskuet som indlejret i kroppen, i arbejdsrutiner i hverdagslivets praksis´er og i sociale fællesskaber Viden som bl.a. udvikles/synliggøres under professionsudøvelse Michael Polanyi, Donald Schön & Jean Lave og Etienne Wenger Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Innovativ emergerende viden Den viden der kan opstå ved forskellige kulturers / professioners / aktørers aktive samspil. Det er en viden som er af en anderledes karakter end det, de forskellige aktive parter hver især bidrager med, en viden der overskrider hver parts definerede ståsted Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Positivisme Målet er at beskrive (empiri) og forklare (logik) verden m.h.p. at kunne forudsige og handle Videnskaben stræber efter at finde frem til lovmæssigheder og ordne disse systematisk i større sammenhænge, teorier Videnskab bygger på eksperimenter, intersubjektivt kontrollerbare observationer og på ræsonnementer baseret herpå (deduktion og induktion) Gyldig viden skabes via overholdelse af bestemte kriterier for eksperimenter og erkendelsesprocesser Enhedsvidenskab. Der er ikke grundlæggende forskel på metoder, begreber og genstande inden for de forskellige videnskaber Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Hermeneutik Målet er at fortolke og forstå hvad der giver mening for mennesker gennem fortolkning af meningsfulde fænomener Fokus er på intentioner, mening og meningsdannelse Forståelsen tilvejebringes gennem en gradvis og dialogbaseret sammensmeltning af forskellige forforståelser, menings- og betydningshorisonter Via en fortolkningsproces (som ofte beskrives ved hjælp af termen ”den hermeneutiske cirkel”) arbejdes der i hermeneutikken med de forskellige horisonter der, i en given situation, er på spil, hen i mod det mål, at få disse horisonter til at smelte sammen Læs mere i Birkler, Jacob ”Videnskabteori” kapitel 6 ”Forståelse” s. 93 til 111 Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Kritisk teori Erkendelsesinteresser (læs mere) ”Objektivitet” fordrejer, dækker over og varetager interesser Målet er at frigøre enkelte individer eller hele samfundsgrupper og klasser ved at bevidstgøre om forskellige bagvedliggende forhold (fra fornuftig selvudvikling til kritisk bevidstgørelse) Den herredømmefrie samtale (diskursen) hvor det bedste argument kan vinde på en tvangfri måde (myndiggørende dannelse) er i fokus Kritisk teori er i første omgang et radikalt brud med forestillingen om at videnskab eksisterer eller bør eksistere som en objektiv og værdifri erkendelse – tværtimod siger Habermass er de forskellige videnskabelige traditioner drevet af forskellige erkendelsesinteresser Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Episteme, techne og phronesis videnskabelig viden om det kontekstuafhængige, det der er det samme på tværs af forskellige situationer, forskellige kulturer og handlesammenhænge Techne: praktiske færdigheder, det at kunne de håndværksmæssige og tekniske greb der skal til for at realisere bestemte mål indenfor en given praksis Phronesis: praktisk handlingsklogskab, det at kunne aflæse den konkrete situation, se hvad der er det rigtige og gode at gøre og have evnen til at realisere det i handling Alvsvåg skitserer i hendes artikel hvordan der består en konflikt imellem hvorvidt den håndværksmæssige viden techne i sygeplejen ideelt skal være funderet i begrebet episteme eller i begrebet phronesis, med andre ord; skal fundamentet være kontekstuafhængige handleforskrifter eller skal fundamentet være kontekstsensitive helhedsvurderinger Model Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Fortrolighedskundskab: ”det som kan forholde sig anderledes” Klogskab Klogskab Holdninger Handlinger Skønnet Bedømmelse Handlingsfornuft Opfindsomhed MORALSK DYD PRONESIS TECHNE Fortrolighedskundskab: ”det som kan forholde sig anderledes” ”overvejelser” ”det mangfoldige, komplicerede og nyancerede” Det kliniske blik: ”sammensmeltning af viden og klogskab” Praksis Tid mislykkes Sanser Erfaring Refleksion lykkes Etik,værdier Handleregler Viden TECHNE EPISTEME Påstandskundskab: ”det som ikke kan være anderledes” ”bevis” Videnskab Jesper Bjelskou/Peder Ohrt Alvsvåg, H: "Hvor bevæger sygplejen sig hen - mod viden eller klogskab”

Tavs viden og refleksion-i-handling Begrebet tavs viden, eller personlig viden, refererer til en viden som ikke er eksplicit, som ikke kan udtrykkes i ord, men som findes, og som er bundet til en konkret person Begrebet refleksion-i-handling peger på den vidensform som nogle professionelle udvikler igennem udøvelse af deres profession, refleksion i handling foregår ikke ved at konkrete situationer håndteres i lyset af en forud udarbejdet manual, som siger hvad der skal gøres i en konkret situation af en bestemt type, refleksion i handling har en mere intuitiv fleksibel dialogisk karakter. Den professionelle prøver sig frem med forskellige måder at definere situationen på. Disse mulige rammer, at se situationen i lyset af, opbygges via erfaring og ligger som en del af den professionelles personlige og kontekstrelaterede handleberedskab Michael Polanyi, Donald Schön Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Situeret læring Begrebet blev udviklet for at pege på, hvordan det at lære en praksis ikke adækvat kan beskrives som blot et spørgsmål om at lære et givet antal klart definerede teknikker Viden er udviklet og indlejret i personer, lærende fællesskaber og kulturer Læring foregår altid et konkret sted og har altid at gøre med konkrete mennesker (situations- eller kontekstbundet) Læring i praksis handler om deltagelse, det er via deltagelse i den sociale praksis, at man lærer det man skal kunne. Man lærer ved at se og ved at øve sig og man erhverver sig samtidig en gradvist ændret identitet, idet man går fra periferien af den konkrete praksis og ind imod centrum. Jean Lave og Etienne Wenger Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Konstruktivisme Alt eller dele af den menneskelig viden skal forstås som noget der konstrueres. Enten er virkeligheden selv konstrueret, eller også er menneskets erkendelse af virkeligheden konstrueret. Virkeligheden konstrueres enten af den menneskelige bevidsthed, sproget eller de sociale fællesskaber. En radikal konstruktivisme vil hævde, at selv den naturlige verden (sådan som den fremtræder for os) er konstrueret af de begreber og teorier som vi bruger til at ”se med” når vi undersøger naturen. De videnskabsteoretiske refleksioner bliver altså til overvejelser over, hvordan vi erkender virkeligheden, og hvorledes disse erkendelsesmåder er styrende for vores oplevelse af verden Erkendelse er altså særlige konstruktioner af virkeligheden Læs mere! Hvad er grisen? Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Moderne systemteori Det moderne samfund forstås som et stadigt mere uddifferentieret samfund, hvor forskellige institutions- professionskulturelle systemer selvstændiggør sig med hver deres særlige syn eller optik på virkeligheden Selvskabende (autopoetiske) systemer konstruerer ud fra hver deres forforståelse eller indre skemaer deres særlige billede af verden F.eks. Niklas Luhmann (1927 – 98) Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Diskursteori Et perspektiv hvor man ser på hvordan ord begreber og betydning er organiseret indenfor bestemte rammer. En diskurs er ”en bestemt måde at tale om og forstå verden på” (Jørgensen & Phillips s.9) Diskurser, talemåder og begrebsdannelser sætter nogle særlige muligheder og specielt grænser for, hvad der inden for et specifikt område kan siges og gøres F.eks. Michel Foucaults (1926-84) Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Emergensteori Fokus er her på hvorledes verden gennem vores aktive samspil er under udvikling og bliver til Viden bliver her til via et relationelt åbent samarbejde, hvori vi transcenderer eller overskrider vores forforståelse m.h.p. at åbne os for det nye, der er undervejs eller under tilblivelse Det er ikke de forskellige subjekter eller systemer/ diskurser, men relationen mellem dem der er afgørende for deres selvforståelse og gensidige udviklingsmuligheder Opgaven er at samle eller koncentrere den viden, der i nutiden er relevant for at forbinde fortiden med fremtidens problemstillinger via en skabende relation eller erfaringshorisont Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Episteme, techne og phronesis videnskabelig viden om det kontekstuafhængige, det der er det samme på tværs af forskellige situationer, forskellige kulturer og handlesammenhænge Techne: praktiske færdigheder, det at kunne de håndværksmæssige og tekniske greb der skal til for at realisere bestemte mål indenfor en given praksis Phronesis: praktisk handlingsklogskab, det at kunne aflæse den konkrete situation, se hvad der er det rigtige og gode at gøre og have evnen til at realisere det i handling Alvsvåg skitserer i hendes artikel hvordan der består en konflikt imellem hvorvidt den håndværksmæssige viden techne i sygeplejen ideelt skal være funderet i begrebet episteme eller i begrebet phronesis, med andre ord; skal fundamentet være kontekstuafhængige handleforskrifter eller skal fundamentet være kontekstsensitive helhedsvurderinger Model Jesper Bjelskou/Peder Ohrt

Erkendelsesinteresser Naturvidenskaberne Ledet af en teknisk eller beherskende erkendelsesinteresse Knyttet til arbejde d.v.s. bearbejdning af det naturgivne m.h.p. af tilfredsstille menneskelige behov De humanistiske videnskaber ledet af en praktisk forstående erkendelsesinteresse Knyttet til interaktion og samhandlen m.h.p. at tilvejebringe en gensidig forståelse og indforståethed eller enighed Samfundsvidenskaberne (er eller bør) Ledet af en frigørende erkendelsesinteresse Knyttet til en kritisk eller samfundsforandrende praksis Jesper Bjelskou/Peder Ohrt