Systemrelationer Om polariseringen mellem den medicinske og den sociale tilgang til stofmisbrugsbehandling - og et bud på en vej ud af modsætningerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Graviditetsomsorgen i Danmark
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Jeanett Bonnichsen Tlf: Amagertorv 31
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Det autentiske menneske
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
TNL Lederuddannelse.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mediesociologi 9.1 Pierre Bourdieu om journalistikkens felt
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Dansen omkring handicapbegrebet
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Ved Jannie Asklund Mobil:
- psykodynamisk perspektiv
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Læreren som læringsleder
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Konflikter og kommunikation
At motivere til forandring
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje

KOMMUNIKATIONS-UDFORDRINGER
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
RRR Modellen.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Systemrelationer Om polariseringen mellem den medicinske og den sociale tilgang til stofmisbrugsbehandling - og et bud på en vej ud af modsætningerne.

Systemer Psykiske systemer (enkeltindivider) Sociale systemer (grupper) Funktionssystemer Niklas Luhmann betegner systemer som lukkede og selvrefererende. De lukker sig ind i omverdenen gennem egne operationer. Systemerne udgør hinandens forstyrrende omverden.

Øjnene der ser Perspektiv Richard Scott Rationelt Naturligt Åbent Maiken Schultz Rationalisme Funktionalisme Symbolisme Joanne Martin Integrerende Differentierende Fragmentarisk Fragmentarisk Differentierende = fokus på Individet og subkulturelle fænomener

Boksmodel Psykiske systemer kan være tilbøjelige til at se andre systemer gennem en negativ eller positiv optik. Den negative optik kan defineres som en position inde i en boks, hvor systemet er fanget i egne processer. Den positive optik kan defineres som en position udenfor denne boks, hvor systemet er mere åbent.

Inde fra boksen Problemer

Udenfor boksen Mennesker

Tanker og følelser inde i boksen De forstår ikke noget som helst ! De gør mere skade end gavn ! De ødelægger det hele ! Tanker Retfærdig harme Selvmedlidenhed Afmagt / frygt Følelser

Tanker og følelser udenfor boksen Gad vide hvad de gerne vil opnå ? Kan vi lære noget nyt af dem ? Hvordan kan vi samarbejde ? Tanker Interesse Nysgerrighed Forhåbningsfuld Følelser

Vejen ind i boksen Divergerende overbevisninger Potentielle trusler (frygt) Aktivering af psykiske processer Projektioner Mistillid Stres

Vejen ud af boksen Opmærksomhed Valgmuligheder Refleksion Ansvarstagen Værdier Tillid Refleksion