Informationsteknologi & miljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Virtuel medarbejder eller konsulent
1. Byggevarer- produktion og salg 2. Nybyggeri, anlæg og renovering 3. Nedrivning, herunder nedrivning i relation til Renovering Erhvervs- genbrugspladser.
God regnskabspraksis i DLBR
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
13. Ikke-finansielle rapporter
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Kapitel 2.
Produktion og Logistik
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Indlejret Tekonologi i Byggeriet Kristine van het Erve 20.jan. 09 Intelligente Byggematerialer Potentialer og barrierer.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Adjunkt Dennis van LiempdSyddansk Universitet KoldingJanuar 2012 Videnkapital, immaterielle aktiver og bankers kreditgivning.
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
9. Supplerende rapporter
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Digitale regnskaber 2007 Erhvervs- og Selskabsstyrelsen v. Ole Blöndal
Virksomheder - definition
Behovet for regnskabsvæsen
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Faglige orienteringsmøder Regnskabspraksis Januar 2009.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Pengestrømsopgørelser
Research & Innovation Projekt 1 Gruppemedlemmer: Anders, Bitten og Janne.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Årsrapport 2010 Beskrivelse af indhold ”Ny ekstern”
Ny Årsrapport Hvorfor ? Flere udgaver – individuelle tilvalg
Brian Nielsen Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 1 - 4
Design af organisationen
Innovationstyper & Innovationsrader
Side Driftsøkonomi Kapitel 19 Produktion under miljø- og ressourcehensyn.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
BALANCEN PASSIVER AKTIVER Egenkapital Anlægsaktiver - Selskabskapital
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
12. Årsrapport for selskaber
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Regnskabsanalyse Idé og grundlag.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Selskabsregnskaber 1. Selskabsregnskaber - overordnet 2. Hvad kommer hvornår? 3. Bestillingsnumre.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Globalisering, side
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Business cases.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Effektiv vækst - Workshop
Kapitel 4 Regnskabet.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration bla. fra systime.dk
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Informationsteknologi & miljø HD 1.del – lektion 6 Informationsteknologi & miljø Peter Lynggaard Driftsøkonomi kapitel 18-19

Forandringer Konkurrencedimensioner Produktionsstrukturer Informationsteknologi Internettet Vidensvirksomheder

Konkurrencedimension Vurderingsdimensioner virksomhed Markedsandel Vækst i salg/omsætning Vækst i indtjening Producentdimensioner Omkostninger/priser Kvalitet Tid Udviklingshastighed Produkdesign Fleksibilitet Viksomheden skal altså både være markeds-, konkurrence- og rentabilitetsorienteret, BSC mulig løsning.

Produktionsstrukturer Tidligere Nu Produktionsstrategi Homogen masseproduktion Fleksibel specialisering Produktionsstruktur Samlebåndsproduktion Teamorienteret produktion Koncept Rutinebaserede enkle koncepter Komplicerede, netværksbaserede systemer Medarbejderkval. Få kvalifikationskrav Høje kvalifikationskrav, fleksibel beskæftigelse

Informationsteknologi IT gør det nemmere at kommunikere og at distribuere information IT gør det nemmere at kopiere information IT gør det nemmere et gemme store datamængder IT er et værktøj, som kan bruges til at frembringe billigere, bedre og nye produkter. IT-teknik, herunder specielt internettet, er et hurtigt, billigt og effektivt værktøj til at forbinde geografisk adskilte virksomhedsenheder. IT gør, at grænsen mellem producent og konsument udviskes IT øger muligheden for at udnytte tilgængelig viden.

Internettet En virtuel virksomhed er en IT-baseret organisation uden fysiske grænser World Wide Web Business to Business (BTB) Business to consumer (BTC) Business to employee

Vidensvirksomheder Traditionelle, masseproducerende virksomheder Videnbaserede virksomheder Ensartede, rutineprægede opgaver Uensartede opgaver. Viden- og netværksbaserede løsninger Værditilvæksten baseret på fysisk bearbejdning Værditilvæksten baseret på indsamling, bearbejdning og videregivelse af viden/informationer Fysisk vareflow Digitalt informationsflow Viden om kunder fås gennem markedsundersøgelser Viden om kundeønsker fås gennem direkte kontakt og samarbejde Kundepåvirkning gennem salgsfremmende indsats Kundepåvirkning gennem kvalitet i opgaveløsningen Langvarig kundeloyalitet mulig Kunderne Illoyale med trang til individuelle udsøgte løsninger Monetære styremål er dominerende Ikke monetære mål er dominerende Aktiverne er materielle og består af bygninger mv. Aktiverne er immaterielle og består af viden.

Årsrapportens indhold Formel på side 117 Trediegradsligning

Årsrapportens indhold ift klasse Klasse B Klasse C Klasse D Lovpligtig • Ledelsespåtegning • • Revisorpåtegning • Ledelsesberetning • Redegørelse for anvendt regnskabspraksis • Balancer • Resultatopgørelse • Egenkapitalopgørelse • Pengestrømsopgørelse • Noteoplysninger Frivillig Supplerende beretninger (valgfrit) (•) • Videnregnskab • Miljøregnskab • Socialt regnskab • Etisk regnskab • Øvrige supplerende beretninger Indsendelsesfrister til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen 5 mdr. 4 mdr.

Anlægsaktiver Materielle værdier Varebeholdninger Ressourcer Anlægs- kapital Finansiel kapital Viden- kapital Anlægsaktiver Materielle værdier Varebeholdninger Tilgodehavender Synlige Værdipapirer Likvide beholdninger Kundetilfredshed Immaterielle værdier Virksomhedens omdømme (dens image og varemærke) Usynlige Medarbejdertilfredshed Innovationsevne Leverandørrelationer Systemer, Ledelse

Miljøinteressenter

Miljøpolitik Vi vil tilstræbe at belaste det omgivende miljø mindst muligt ved at: Udvikle miljømæssigt forsvarlige processer Bruge renere teknologi Minimere vores forbrug af energi og råstoffer Substituere i r5etning af råstoffer, der kan reproduceres Vælge miljøhensynsfulde leverandører af råstoffer, produkter og serviceydelser Øge holdbarheden af produkterne Gøre produkterne genanvendelige eller nedbrydelige Reducere mængden af skadelige affaldsstoffer og om muligt helt undgå dem Vælge emballageformer der reducerer affaldsmængden eller som kan recirkuleres Uddanne og motivere medarbejdere til at tage miljøhensyn Udbygge miljørapporteringssystemer Lave “grønt” regnskab, gælder jernstøbeier, skibsværfter, akkumulatorfabrikker, asfaltfabrikker, kemiske fabrikker mv.

Miljø input & output Ønskede inputfaktorer : Positiv indvirken på den naturlige omverden, ex. genbrug af affaldsprodukter Neutrale inputfaktorer : Ingen indvirken – ex. reproducerbare varer Uønskede inputfaktorer : Negativ indvirken på naturlige omverden, forbrug af træ fra regnskovene Ønskede biprodukter : Biprodukter der gavner den naturlige omverden, affaldstræ til opvarmning Uønskede biprodukter : Biprodukter der skader den naturlige omverden, giftige stoffer, spildevand mv.

Miljøorienteret kædebetragtning Eksempel 2 – omkostningsminimering på substitutionskurven Eksempel 3 – Substitutionskurver og omkostningskurver

Remanufacturing/Genfremstilling Leverandør Produktion Bruger Affald Reuse/Genbrug Deponering Forbrænding Remanufacturing/Genfremstilling Recykling/Genanvendelse af materialer

Recykling af resourcer Ressource- beredstilling Komponent produktion Montage Distribution Levering Service Renovering Genbrug Genanvendelses − processer Recykling af resourcer Redistri- bution Hoved- eftersyn Ophør Eftersyn Opgradering Redistri- bution Demontage Ophør Redistri- bution Bort- skaffe Bearbejd- ning Demontage Adskillelse Sortering Ophør

”Fisken med de to haler” Analyse Af problemrelevante afsnit Konk. PF Problemformulering, herunder : Problemstilling Hvorfor er det et problem ? Problemafgænsning Metode Afsnitsbehov Fuldkommen defineret problemformulering Konklusion, herunder Svar på problemformulering Hvad betyder konklusionen Videre implikationer

Næste lektion 7 Vi tager hul på kapitel 5, som vi gennemgår i 2 omgange. Til næste lektion læses fra side 65 til side 85 (indtil afsnit 5.5.) Den resterende del af kapitel 5 gennemgås d. 29. oktober Den 21. oktober laver vi evaluering af miniprojekt 1. Eksempel 3 – Substitutionskurver og omkostningskurver