Kompetencerejsen 6. netværksmøde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Social Kapital – rig på relationer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Analyse af eksterne og interne forhold
Gode råd og eksempler på faldgruber
Det grænseløse arbejde
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
NOEA/Aalborg Universitet
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Lidt om at flytte bjerge
Organisatorisk læring
Groupware – et socialt eksperiment Eller: Det sku’ være så godt, men.. Præsentation af artikel 15 og 16.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Niveauer for læring i organisationen
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
- et udviklings- og dialogværktøj
Nonaka & Co. Vidensspiralen og Ba
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Den lærende organisation
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Hvorfor? Krav om forbedret performance Succes i andre afdelinger/organisationer Ingen central koordinering/nedarvning Bedre performance sandsynliggjort.
Baresso.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Socialisering Kapitel 5.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Problem- and play- based Learning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kompetencerejsen 6. netværksmøde Viden og videndeling Kompetencerejsen 6. netværksmøde

Fokuspunkter i oplægget Hvad menes med viden og videndeling? Karakteristika ved begreberne Hvad er centralt ift. at etablere videndeling på arbejdspladsen? Hvad skal der til for at skabe videndeling, herunder organisatoriske ledelsesmæssige og kulturelle rammebetingelser og forudsætninger

Hvad er viden? Platon mente, at viden handlede om ”sande idéer” eller sand overbevisning At være vidende, var at være i en særlig mental tilstand af overbevisning, hvor ”tankens renhed” var uforstyrret af sanser og følelser

Hvad er viden? Aristoteles inddelte viden i: Episteme: videnskabelig kundskab Phronesis: praktisk klogskab Techne: håndværksmæssig dygtighed

Forskellige vidensyn Rationalistisk, artefaktorienteret vidensyn Social-psykologisk, procesorienteret vidensyn

To retninger inden for videndeling Viden som artefakt: Viden skabes på baggrund af ”sikker viden” – i en slags ideal mental proces” Viden findes i objektiv og eksplicit form Videndeling handler om dokumentation, lagring og spredning af viden. Teknologi/kanal-fokuseret Fokus på genbrug, nytte og øget effektivitet. Viden som proces: Viden er subjektiv, værdi- og erfaringsbaseret Viden skabes ved social interaktion mellem individer Viden kan være ”tavs” eller eksplicit Videndeling handler om at skabe rammer, tilrettelagt for dialog og samspil mellem individer og organisationer Fokus på handling

Tavs og eksplicit viden Tavs viden Subjektiv Erfaringsbaseret som er knyttet til praksis Lagret i ”kroppen” ”Her og nu”-viden Eksplicit viden ”Objektiv” Teoretisk viden som er skabt gennem en rationel, mental proces ”Der og da”-viden

Nonakas videndelingsspiral Tavs viden Eksplicit viden Socialisering Fra tavs viden til tavs viden Eksternalisering Fra tavs til eksplicit viden Tavs viden Eksplicit Internalisering Fra eksplicit til tavs viden Kombination Fra eksplicit til eksplicit viden Kilde: Ikujiro Nonaka & Hirotaka Takeuchi: The Knowledge Creating Company, 1995

Forskellige videndelingsformer Videndeling gennem dialog Socialisering Observation Intuition, imitation Mesterlære, side- mandsoplæring mv. Mentoring Eksternalisering Dialog (formel/ uformel) Sprog, analogier symboler Praksis- fælles-skaber Koble eksplicit viden Internalisering Fælles praksis, fx i grupper, teams Intern oplæring Storytelling mv. Kombination Møder/konferencer Diskussionsgrupper Netværk (fys./IT) Koncepter, rapporter Videndeling gennem erfaring

Opsamling Ny viden starter med individet – i dialog og samspil med andre i gruppen/teamet Den mest ’kraftfulde’ videndeling sker gennem fælles praksis og erfaring Dialog og fælles refleksion er afgørende De organisatoriske rammer må være tilrettelagt for fælles refleksion og dialog

Hvad betyder så det her i praksis på vores arbejdsplads? Struktur/rammer Kultur Omverden Proces- ser/ opgave- løsning Brugere Partnere Kunder Tekno- logi Ledelse/ medarbejdere

Struktur/rammer tilrettelagt for videndeling: Flad og decentral struktur med færrest mulige ledelsesniveauer Begrænset antal medarbejdere i hver afdeling/gruppe/team/projekt Fysisk samlokalisering med mulighed for hyppig/fortløbende dialog og kontakt Arkitekturen indrettes så der skabes mulighed for formel/uformel dialog

Arbejdsprocesser/ opgaveløsning Arbejdsprocesser/opgaver løses i projekter, team og grupper, sammensat på tværs af funktioner Høj grad af selvledelse med mulighed for at tage selvstændige beslutninger Eksterne brugere, partnere, kunder involveres i den interne dialog

Krav til videndelings-medarbejderen Kommunikationsfærdigheder (mundtlig/skriftlig) Fælles sprog (metaforer og retorik) Tolerance og respekt for ’anderledes tænkende’ Vilje til at dele viden med andre

Ledelse af videnmedarbejdere Lederens rolle er først og fremmest at fungere som: Strateg Integrator Coach og facilitator ’Vidensoversætter’

Kulturen – en grundforudsætning Respekt, ligeværd, frihed Gensidig tillid er altafgørende (high-trust-culture), fx tillid til at man vil dele forskningsresultater

Barrierer for videndeling Manglende incitament til vidensdeling Hierarkiske strukturer Afdelingsopdelt tanke- og handlemåde Angsten for at begå fejl ”Not invented here”-kultur Intern/ekstern konkurrence

Verdens bedste team – The Beatles Vi ville være anderledes end alle de andre grupper Vores små succeser gav os selvtillid og tro på det, så vi turde mere og mere Vi bevarede optimismen især når det gik mindre godt Vi brændte konstant for at blive bedre Vi var nysgerrige og eksperimenterende Vi var en ubrydelig enhed, der bestod af vidt forskellige profiler (så længe det varede) Vi stræbte efter det enkle udtryk – essensen

Anbefalet litteratur Ikujiro Nonaka og Hirotaka Takeuchi: The Knowledge Creating Company, Oxford University Press, 1995 Thomas H. Davenport & Laurence Prusak: Working Knowledge, Harvard Business School Press, 1998 Nancy M. Dixon: The Organizational Learning Cycle, McGraw-Hill, 2. ed. 1999 Peter Holdt Christensen: Viden om. Ledelse, viden og virksomheden. Samfundslitteratur, 2000 Per Nikolaj Bukh, Karina Skovvang Christensen & Jan Mouritzen: Videnledelse, Juristernes- og Økonomernes Forlag, 2003 Etienne Wenger: Communities of Practice. Cambridge University Press, 1998