Koldby Skole, Limfjordsgade 9, Koldby, 7752 Snedsted

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Ørestad Skoles værdier
Forældremøde på Stestrup Skole
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Hierarki for styringsredskaber
Skolebestyrelsens opgaver
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolepolitiske visioner og mål
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen på vores skole
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Velkommen til Rungsted Skole
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Koldby Skole, Limfjordsgade 9, Koldby, 7752 Snedsted Koldby Skoles principper Vedtagne principper for.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Princip for kontaktforældre
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Koldby Skole, Limfjordsgade 9, Koldby, 7752 Snedsted Koldby Skoles principper Vedtagne principper for Koldby Skoles daglige virke skoleåret 2011-2012 Koldby Skole, Thisted Kommune

Indholdsfortegnelse: NR Koldby Skoles Værdisæt 1-1 Formål og mål for Koldby Skole 2-1 En god start – det fælles grundlag Princip for dannelse af børnehaveklasse 2-2 Kundskaber og færdigheder Princip for holddannelse 3-1 Princip for dannelse af lærerteams 3-2 Princip for specialundervisning 3-3 Eleven - barnet Princip med ordensregler 4-1 Princip for trafiksikkerhed og ”ud af huset aktiviteter” 4-2 Princip for elevrådsarbejde 4-3 Princip for omsorg 4-4 Skole-hjemsamarbejdet Princip for forældreråd 5-1 Princip for information skole/hjem 5-2 Princip for hytteture i 2. og 4. klasse 5-3 Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for fag- og opgavefordeling 6-1 Princip for skemalægning 6-2 Princip for vikardækning 6-3 Princip for internt budget og regnskab 6-4 Princip for materialeanskaffelser 6-5 Princip for gaver og sponsorering 6-6 Princip for uddeling af udefra kommende materiale 6-7

Koldby Skoles Værdisæt 1-1 Side 1 af 1 Koldby Skoles Værdisæt Koldby Skole er et godt være- og lærested baseret på: Ansvarlighed Tryghed Glæde Fællesskab Som skaber grobund for udvikling og læring.

FORMÅL OG MÅL FOR KOLDBY SKOLE 2-1 Side 1 af 1 FORMÅL OG MÅL FOR KOLDBY SKOLE Det overordnede formål for Koldby Skole Udover at vedkende sig folkeskolelovens formålsparagraf og Thisted Kommunes mål for skolernes virksomhed, ønsker Koldby skole at være kendetegnet ved, at der arbejdes med målfastsættelse, løbende evaluering og udvikling En god start – det fælles grundlag Samarbejde mellem førskoleinstitutionerne og skolen, samt samarbejde mellem skolen og SFO Kundskaber og færdigheder Undervisningen skal indeholde udfordringer for den enkelte elev Med udgangspunkt i elevens forudsætninger og behov samarbejder lærerne om undervisningens tilrettelæggelse Skolens aktiviteter skal udgøre en meningsfuld helhed, der fremmer egen-aktivitet, selvstændig udforskning, indflydelse samt medansvar for egen læring Skolen skal forholde sig til og aktivt deltage i den udvikling, der sker i lokalområdet og i samfundet Eleven/barnet Eleven/barnet skal i sin hverdag menneskeligt og fagligt kunne udvikle sig i en atmosfære af livsglæde, åbenhed og tryghed Skolen skal i det daglige samvær bevare og udvikle menneskelige værdier som indlevelse, kreativitet, nysgerrighed og ansvarlighed Skole/hjem samarbejdet Samarbejdet skal foregå i en ligeværdig dialog byggende på et højt informationsniveau, gensidig tillid og fælles ansvar for elevens/barnets udvikling Undervisningsmidler og skolebygninger Skolens fysiske rammer skal fremtræde så inspirerende, at de giver muligheder for oplevelse, udfordring og leg Integrering af IT /mediotek i undervisningen Optimal udnyttelse af tilgængelige ressourcer

Princip for dannelse af børnehaveklasser 2-2 Side 1 af 1 MÅL: En god start – det fælles grundlag Princip for dannelse af børnehaveklasser Formål: At give mulighed for at danne 2 velfungerende klasser. Princip: At klasserne er nogenlunde lige store At der er en tæt dialog med SFO Børnehaveklasselederen bruger tidlig SFO start til at observere og reflektere over bedst mulig sammensætning af relationer. Efter klassedannelse vil der være mulighed for flytning af elever frem til efterårsferien.

Princip for holddannelse 3-1 Side 1 af 1 Princip for holddannelse Formål: At udvikle elevens evner og fremme tilegnelsen af kundskaber og færdigheder bedst muligt samt fastholde elevens lyst til at lære Princip: At lærerne anvender holddannelse som en metode til differentieret undervisning og fremme de sociale og faglige relationer. At forældrene forud informeres om længerevarende holddannelse

Princip for dannelse af teams 3-2 Side 1 af 1 Princip for dannelse af teams Formål: At udvikle og udnytte den dynamik, der er i forskelligheden i et team til gavn for såvel elever som lærere Princip: At et team består af lærere omkring en årgang/klasse Det tilstræbes, at den enkelte lærer kan deltage fast i 2 teams At det enkelte team har en forsvarlig faglig og pædagogisk kompetence At klasselæreren koordinerer arbejdet i teamet

Princip for specialundervisning 3-3 Side 1 af 1 MÅL: Kundskaber og færdigheder Princip for specialundervisning Formål: At specialundervisningen tilrettelægges for det enkelte barn i samarbejde med barnet og dets forældre efter følgende grundprincipper: NÆRHED, HELHED OG INTEGRATION Princip: Specialundervisning gives til elever med særlige behov, som ikke umiddelbart kan deltage i almenundervisningen med optimalt udbytte, og fordi der skønnes at være mulighed for ændring og udvikling fagligt, personligt og socialt.

Princip for ordensregler på Koldby Skole 4-1 Side 1 af 1 MÅL: Eleven/barnet Princip for ordensregler på Koldby Skole Formål: At skolen er et sikkert og trygt sted at være, og hvor der værnes om såvel den enkelte som bygninger og materialer. Princip for ordensregler på Koldby skole At alle behandles på en hensynsfuld måde At alle er med til at holde skolen i god stand At det generelt ikke er tilladt elever at forlade skolens område i skoletiden. Ved gentagne overtrædelse af ordensreglerne vil dette blive meddelt elever, forældre og personale At hver afdeling udfærdiger ordensregler, der passer til årgangene og hensigten i de fælles ordensregler

Princip for trafiksikkerhed og ”ud af huset” aktiviteter 4-2 Side 1 af 1 MÅL: Eleven/barnet Princip for trafiksikkerhed og ”ud af huset” aktiviteter Formål: At forældrene er informeret om ekskursioner og at ekskursioner foregår på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde Princip: At forældrene orienteres før hver ekskursion At elever fra afdeling 1 som min er ledsaget af 1 voksen ved opgaver uden for skolens område At en klasse , der er på cykeltur, er ledsaget af mindst 2 voksne. At ekskursioner i private biler kun må gennemføres, såfremt forældrene forud har givet skriftlig tilladelse hertil At færdselslovens bestemmelser overholdes på ekskursionen. At cykelhjelme skal benyttes på cykelture. Procedure: Der vil blive fremstillet en formular til forældrene, hvori de skal give tilladelse til, at deres børn optræder på billeder, der bliver taget f.eks. I forbindelse med fastelavn og julearrangementer. Desuden bliver der udbedt skriftlig tilladelse til, at eleverne bliver transporteret i bil til arrangementer. Der kan også blive tale om, at forældre forpligter sig til selv at transportere deres børn til arrangementer.

Princip for elevrådsarbejde 4-3 Side 1 af 1 MÅL: Eleven/barnet Princip for elevrådsarbejde Formål: At fremme elevernes interesse for den demokratiske proces, ved at elevrådet varetager elevernes interesse overfor såvel lærere, skolens ledelse, skolebestyrelsen og kommunale myndigheder Princip: At elevrådet er en naturlig del af den demokratiske proces på skolen At alle elever får en grundig information om elevrådets arbejde og opgaver At elevrådet udformer en målsætning for skoleåret, og at elevrådets vedtægter evt. revideres At initiativer og beslutninger i elevrådet får en hurtig sagsbehandling i Pædagogisk Råd og i skolebestyrelsen At lærerne støtter elevrådets arbejde på en sådan måde, at der til stadighed sker en fortsat stimulering af elevdemokratiet At elevrådet har en kontaktlærer, der hjælper med at løse elevrådets opgaver Elevrådet deltager i skolebestyrelsesarbejdet 2 gange om året. Procedure: Elevrådet deltager i Skolebestyrelsesarbejdet 2 gange om året.

4-4 Side 1 af 1 MÅL: Eleven/barnet Princip for omsorg Formål: Princip: At skolen er et sikkert og trygt sted at være, og hvor der værnes om den enkelte elev . Princip: At der til stadighed ydes en indsats for at forebygge mobning. At Koldby Skole har en antimobbeplan. At der foreligger handleplan for, hvordan der kan tages hånd om elever/ansatte i tilfælde af dødsfald/alvorlige hændelser i den nærmeste familie.

Princip for forældreråd/kontaktforældre 5-1 Side 1 af 1 MÅL: Skole-hjem samarbejdet Princip for forældreråd/kontaktforældre Formål: At etablere et samarbejde mellem forældre og skolen hvorved forældrene kan inddrages i og have medindflydelse på klassens og skolefritidsordningens udvikling. Princip: At der oprettes et forældreråd for hver klasse og et for skolefritidsordningen. At der til hvert forældreråd er en mappe på intra vedr. forældrerådets formål og opgaver At der er dialog mellem forældrerådene og skolebestyrelsen At der afholdes min. 2 årlige møder i forældrerådet. Skolebestyrelsen afholder 2 årlige møder – et om efteråret og et om foråret - med kontaktforældre.

Princip for information skole-hjem 5-2 Side 1 af 1 MÅL: Skole-hjem samarbejdet Princip for information skole-hjem Formål: At skabe forudsætninger for et godt og åbent samarbejde mellem forældre og skolen Princip: At der for hver klasse afholdes min. 2 årlige forældremøder. At forældrene løbende orienteres om forhold vedrørende eleven, klassen og skolen At forældrene min. 2 gange årligt underrettes om elevens udbytte af skolegangen. Der afholdes samtaler i efteråret, elevplanerne sendes ud i perioden ml. nov. – jan. og der tilbydes en frivillig samtale i foråret. At forældrene må komme på skolen for at overvære undervisningen, hvor det er aftalt på forhånd.

MÅL: Skole-hjem samarbejdet 5-3 Side 1 af 1 MÅL: Skole-hjem samarbejdet Princip for hytteture Formål: At give mulighed for hytteture som et naturligt led i undervisningen og som skal virke til gavn for samarbejdet i klassen som helhed, mellem parallelklasser samt lærere og elever imellem Princip: Afdeling 1: At der afvikles 1 hyttetur i 2. klasse så tæt på skolen som muligt eller evt. på skolen Afdeling 2: At der afvikles 1 hyttetur i 4. klasse i Danmark med 1 overnatning Finansiering: Skolen afsætter 2.000 kr. i 2. og 4. klasse til hytteturene. Der må laves fælles opsparing, indsamlinger og andre aktiviteter for at skaffe penge til klassekassen Forældrene kan give frivillige bidrag til klassekassen. Kun den forældre, der forestår indsamlingen har kendskab til de enkeltes bidrag.

Princip for fag- og opgavefordeling 6-1 Side 1 af 1 Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for fag- og opgavefordeling Formål: At skabe optimale undervisningsmuligheder for eleverne At give lærerne optimale arbejdsvilkår At udnytte ressourcerne hos lærerne bedst mulig Princip: At den enkelte lærer normalt kun varetager klasselærerfunktionen i 1 klasse

Princip for skemalægning 6-2 Side 1 af 1 Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for skemalægning Formål: At skabe sammenhæng i skemaet for den enkelte klasse. At skabe hensigtsmæssige rammer for elevens skoledag Princip: At det tilstræbes, at alle klasser har mødetid hver dag fra kl. 8.20, og at eleverne ikke har mellemtimer At timerne så vidt muligt modulopbygges At skoledagen deles med 4 pauser: 1. Pause 09.50 – 10.10 2. Pause 10.55 – 11.00 3. Pause 11.45 – 12.15 4. Pause 13.00 – 13.05

Retningslinjer for vikardækning, Koldby Skole 6-3 Side 1 af 1 Retningslinjer for vikardækning, Koldby Skole Det overordnede princip for vikardækningen på Koldby Skole hviler på ønsket om størst mulig faglighed og sammenhæng i undervisningen på skolen. Derfor bygger det overordnede princip på anvendelsen af uddannet personale og fortrinsvis lærere, eleverne kender i forvejen (klassens egne lærere). Hvor dette ikke kan lade sig gøre, anvendes eksterne vikarer udvalgt af ledelsen. De sygemeldte lærere anvender i videst muligt omfang Intra til at videregive oplysninger om undervisningens indhold til vikaren, således at det faglige indhold i timerne sikres.   1. Ved kurser og ved korttidsfravær – almindelig sygdom af få dages varighed, vi- kardækkes efterfølgende principper: Lærere med rådighedstimer anvendes til vikardækningen – oplyses i Intra. Lærere med resttid kaldes ind til vikardækningen – kontaktes individuelt fra gang til gang. Ledelsen vikardækker timer i det omgang, det kan lade sig gøre. Delehold sammenlæses således at en lærer tager begge delehold. En lærer sættes til at passe to klasser samtidig. Mulighed for samlæsning. Specialundervisningen inddrages, således at specialundervisningslæreren tager en hel klasse og indhenter senere specialundervisningen med den enkelte elev efter nærmere aftale. Eksterne vikarer indkaldes – fortrinsvis uddannede lærere, alternativt uuddannede. I Bh. klassen anvendes fortrinsvis uddannede pædagoger som vikarer. Alternativt anvendes personale, eleverne kender fra SFO’en eller fra skolen. Aflysning af timerne i 5. og 6. klasse i ydertimerne. 2. Ved langtidsfravær – sygdom der varer ud over 10 dage vikardækkes efter føl- gende principper: I videst muligt omfang findes en uddannet lærervikar til varetagelse af undervisningen. Alternativt findes en uuddannet. Primært søges en vikar, der kan dække alle timerne i den sygemeldtes skema af hensyn til fagligheden og sammenhængen i undervisningen.

Princip for internt budget og regnskab 6-4 Side 1 af 1 Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for internt budget og regnskab Formål: At sikre alle ansattes ønsker til budgettet fremlagt At sikre godkendelse af budget og opfølgning herpå Princip: At skolens målsætning og handlingsplan kan afspejles i budgettet At alle ansattes ønsker til budgettet bliver fremlagt At skoleledelsen udarbejder forslag til budget At skolebestyrelsen træffer beslutning om godkendelse af skoleledelsens forslag til budget At skolebestyrelsen løbende orienteres om skolens regnskab

Princip for materialeanskaffelser 6-5 Side 1 af 1 Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for materialeanskaffelser Formål: At skabe hensigtsmæssige rammer for indkøb af materialer til undervisningen og skolebiblioteket Princip: Skolebestyrelsen har overdraget det daglige ansvar for indkøb af materialer til skoleledelsen Skoleledelsen orienterer skolebestyrelsen om indkøb af kontroversielt materiale

Princip for gaver og sponsorering 6-6 Side 1 af 1 Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for gaver og sponsorering Formål: At sikre skolens uafhængighed og objektivitet ved modtagelse af gaver og sponsorater Princip: At sponsorering via penge og materialer er tilladt når: Skoleledelsen har givet tilladelse hertil Det kan være til gavn for skolen. Evt. modtagelse af gaver tilfalder skolen som helhed Materialet kan bruges objektivt Skoleledelsen orienterer skolebestyrelsen om modtagne gaver/sponsorering

Princip for uddeling af udefra kommende materiale på skolen 6-7 Side 1 af 1 Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for uddeling af udefra kommende materiale på skolen Formål: At der ikke udefra uddeles materialer, som kan påvirke eleverne ensidigt Princip: At skolelederen afgør, om et materiale er velegnet til udlevering i klasserne At skolelederen orienterer skolebestyrelsen om udleveret materiale