Begrundelse for ændringer i uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Undervisning i ”Relation”
Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune
Velkommen til vejledertræf
Blended learning – hvordan?
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Visioner for uddannelse og opkvalificering af social- og sundhedspersonale Karen Stæhr 29. August 2013.
Social- og sundhedshjælper
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Sosu sprog og kultur Sosu flexSosu praksisSosu basisSosu power + 55 ugers grundforløb Et sprogligt og interkulturelt forløb. 12 ugers virksomhedso phold.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Max 3 forsøg på eud.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Social- og sundhedshjælper retning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
2. Skoleperiode Psykiatri.
Specialisering 271 UMD.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
GF 2 - sosu Udkast.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Pædagogisk- assistent
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Begrundelse for ændringer i uddannelsen Arbejdsmarkedets behov for, at social- og sundhedspersonalet opnår tydeligere sygeplejefaglig viden og bedre kompetencer med hensyn til rehabilitering og sundhedsfremme

Baggrund for ændringer i uddannelsen Sygehusstruktur – også psykiatri Øget specialisering Kortere indlæggelsestider Akkreditering Patientforløb på tværs af sektorer Dokumentation Rehabiliterende arbejde Brug af borgerens egne ressourcer Velfærdsteknologi Akkreditering= kvalitetssikring

Ændring af faglig profil Præcisering af særlige kompetencemål for grundforløbet Kompetencemål, praktikmål og faglige mål er blevet præciseret og gjort mere målbare Nye områdefag Vidensniveauer og progression er blevet mere stringent.

Struktur Personlige kompetencer lagt ind i målene Bekendtgørelse Overordnede rammer, struktur og kompetencemål Uddannelsesordning Fag og de faglige mål samt praktikmål Lokal undervisningsplan Fagenes fordeling på skoleperioderne og rammerne for afsluttende prøve Personlige kompetencer lagt ind i målene

Deltagere i processen undervisere fra alle afdelinger ledelsen PUR praktikken LUU

Struktur i den lokale undervisningsplan Niveau 1: Generelle forhold på skolen Niveau 2: Et indgangs eller uddannelses niveau Niveau 3: Niveauet med læringsaktiviteter Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Træder i kraft pr. 1/1-13

Niveau 1 Skolens pædagogiske og didaktiske overvejelser Refleksioner Underviserens og elevens roller Personlige kompetencer

Skolens pædagogiske og didaktiske overvejelser. SOSU Nords mål med undervisningen er, at eleverne udvikler de relevante erhvervsfaglige kompetencer. Uddannelserne tilrettelægges og gennemføres i et tæt samarbejde med arbejdsgiverne, skolen og praktikken. Uddannelserne og undervisningen tilrettelægges med en vekselvirkning mellem teori og praksis. Skolens pædagogiske grundholdning er, at eleven udvikler sine kompetencer gennem læreprocesser tilrettelagt i sociale fællesskaber. Denne pædagogiske holdning til elevens læreproces medfører, at mange didaktiske metoder inddrages i undervisningen. Arbejdsformer og metoder som fx gruppearbejde, par-arbejde, selvstændigt arbejde, case arbejde og projektarbejde, vil i vekselvirkning med forskellige didaktiske metoder bidrage til den enkelte elevs læring. Undervisning planlægges differentieret med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og læringsstil, med det mål at skabe rum for udvikling af elevens erhvervsfaglige kompetencer.

Refleksion Elevens evne til at reflektere er i centrum for elevens læring. Refleksionsevnen udvikles ved hjælp af forskellige refleksionsmetoder, fx skriftlige og mundtlige logbøger, porte folio opgaver, praksisbeskrivelser, refleksionscirkler og andre modeller. Refleksionsmetoderne tilpasses den enkelte elev. Faglærere og kontaktlæreren sikrer sammen med eleven udviklingen i elevens evne til refleksion i løbet af uddannelsen. Dette gøres i den daglige undervisning, og som en del af kontaktlærerens samtaler med eleven.

Niveau 2 Nærmere beskrivelser af et indgangs- eller uddannelses niveau Niveau 2 for Grundforløbet Niveau 2 for Trin 1 og Trin 2 Beskrivelse af praktikken

Niveau 3 Uddannelsens opbygning Beskrivelse af læringsaktiviteter og læringselementer Beskrivelse af prøver Mål

Nye områdefag SSH/trin 1 Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats 3½ uger Pleje og dokumentation 5 uger Psykologi og kommunikation 2½ uger Arbejdsmiljø og ergonomi 1 uge Social- og sundhedssektoren 2 uger

Nye valgfrie specialefag Borgere med psykisk sygdom Demens 1 Rehabilitering 1 Palliation 1 Velfærdsteknologi 1

Samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering Valgfag Socialpædagogik Ældrepædagogik Personlig sundhed Samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering Innovation Tysk

Skoleperiode 1 Det ikke-komplekse borgerforløb 7 uger 1.1 Intro (3 dage) 1.2 Personlig og praktisk hjælp og støtte til egenomsorg 1.3 Professionel omsorg og pleje 1.4 Førstehjælp- og elementær brandbekæmpelse Ingen forflytningsteknik

Skoleperiode 2 Det komplekse borgerforløb 14 uger 2.1 Borgerrettet sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse 2.2 Rehabilitering og aktivitet i hverdagen 2.3 Det social- og sundhedsfaglige myndighedsområde 2.4 Alvorlig sygdom og palliativ indsats 2.5 Arbejdsmiljø og ergonomi 2.6 Valgfag

Skoleperiode 3 3.1 Valgfri specialefag Den professionelle social- og sundhedshjælper 3 uger 3.1 Valgfri specialefag 3.2 Udtrukket prøve 3.3 Afsluttende prøve Ny prøveform Ingen helhedsbeskrivelse

Fremtid Implementering Taksonomi Overgangsordninger Nye bøger

Praktikmål Findes i Uddannelsesordningen for Social- og sundhedsuddannelsen (PASS) Evt. pjece ”Det nye i praktikken”