At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
IKV i den politiske kontekst
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
New Insight - Noter til præsentation
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Ledelse af innovative medarbejdere
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Fra innovation til projektudvikling
Illustrationer til undervisningsbrug
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Inspiration til reformarbejdet
Lærermiddelkultur(er)?
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Læring og inklusion i skolen
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Illustrationer til undervisningsbrug
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skolen og den sociale arv
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Om indsatsteori.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Lærere og team arbejder videre
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj Udviklingsprojektet og undersøgerkulturen Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Oplægget skal beskrive og begrunde ‘dynamisk projektbeskrivelse’ som styrings- og observationsinstrument argumentere for ledelsesinvolvering som middel til projektforankring Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Arbejdsdelingen To synsvinkler på projektet SR-profil: PH: Projektstyring og forankring Tina: Den faglige forvandling Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Disposition Projekter i organisationen: Projektejer og projektleder Projektetablering Projektkonkretisering Projektbeskrivelsens nødvendighed Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

En grundlæggende skelnen Gennemførelsesprojektet Udviklingsprojektet Udviklingsprojektet med særlig fokus på deltagernes læring Hvordan forankres et nyttigt projekt bedst muligt? Hvordan gør vi vores forestillinger klare om de indsatser, der skal fremme de rigtige processer som skal føre til de ønskede mål? Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Projektejer Projektejer skal se til at der er fælles forestillinger om opgaven at projektlederen har den fornødne ledelsesmæssige autorisation den symbolske støtte: At projektet bliver omtalt som den særlige indsats, det er Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Projektleder Projektleder skal se til projektets nødvendige fremdrift ift. sekvenserne at såvel projektets resultat- og procesaspekt observeres og registreres tvivl og vanskeligheder, styrker og svagheder Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Sekvens, hovedopgave, nøgleaktør evaluering: tegn. Statusrapport Etablering Konkretisering Detaljering Implementering Evaluering Mandatet: Vision, tidsrammer og ressourcer Mål, indsatser, processer, resultater Plan, afprøvning, kommunikation, foregribende analyse Procedurer, efteruddannelse Projektet som løsningstiltag lærings-anledning Projektejer Projektleder Begge projektbeskrivelsen som iagttagelses- og registrerings instrument og som midtpunkt i ledelses- og netværkssparring Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Projekter i organisationen: Initiativfordeling og projektsekvenser etablering – konkretisering – detaljering – implementering – evaluering evaluering: tegn. Statusrapport Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Vision En kort, ambitiøst formuleret tekst om den tilstand, projektet ideelt skal fremkalde på lang sigt ”Vi ønsker studieretninger på xx-gym, hvor profilen er så tydeligt med hensyn til, hvad studieretningerne kan anvendes til, og hvilke muligheder, der er for samarbejde med erhverv og videregående uddannelser, at undervisningsaktiviteterne opleves meningsfulde” Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Projektets konkretisering: Mål Mål (og delmål) nyttemål den nytte eller værdi, projektets aktiviteter skal frembringe ” … fører til, at eleverne oplever sammenhæng” produktmål de konkrete, ‘fysiske’ leverancer, projektets aktiviteter skal frembringe ”…leverer planer for udvidelse af projektet til hele skolen.” Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Projektets konkretisering: Mål Nyttemål Procesformuleret ”Fører til, at lærerne oplever…” Resultatformuleret ”Betyder, at vi ser mere af xx…” ”Fører til, at vi som lærere bliver bedre til…” Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet nyttemål, procesformuleret nyttemål, resultatformuleret Projektet er et bidrag til en profilering af studieretningerne på xx gym, sådan at eleverne oplever et tydeligt og særegent fokus i valg af stof og aktiviteter, afhængigt af den enkelte studieretnings perspektiv på verden. Det samlende fokus kommer i stand gennem et fagsamarbejde, styret af en beskrivelse af, hvordan undervisningen skal sætte eleverne i stand til at svare på opgaver i verden, relevante i det enkelte studieretnings perspektiv. Projektets konkrete bidrag består i en analyse af og et bud på, hvordan spørgsmålene bag opgaverne kan formuleres for hver enkelt studieretning og understøtter med ressourcerum og eksterne kontakter, ligeledes for hver enkelt studieretning. produktmål Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Virkningsforestillinger Indsatser: Hvad er det, vi vil gøre anderledes? Hvilke processer tror vi, disse indsatser afføder? Fører disse processer til de ønskede resultater? …didaktisk fantasi og opfindsomhed …erfaring, snusfornuft, teoretisk viden …observation og andre evaluerende aktiviteter Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Virkningsforestillinger Indsats Proces Resultat Fra visionseksemplet: Klart anvendelses-perspektiv Fra måleksemplet: Analyse af relevante ‘epokale nøgle-problemer’ for de enkelte SR Etablering af ressourcerum Undervisning opleves meningsfuld Fagsamarbejdet bringes i ‘handlemodus’ Letter ‘autentisk problem-formulering’ Mindsker kollega-usikkerhed Engagerede elever Fagenes kompetencepotentiale fremlyst Forankret projekt Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Projektflow og projektbeskrivelsen Det idealtypiske gennemførelsesprojekts forløb: Lineært, overskueligt Det gennemsnitlige udviklingsprojekts forløb: Sekvenser genbesøgt, kaotisk Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Projektflow og projektbeskrivelsen Den dynamiske projektbeskrivelse – instrument til observation af det komplekse forløb i: fastholder brud og fordrer begrundelser for dem – viser processen i al dens usikkerhed og dilemmaer er midtpunktet for sparring mellem projektejer og projekt skolerne i netværket konkretiserer buzzword’et dialogisk ledelse udgør materiale for følgeforskningen Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet

Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet Hjemmeopgave Til første netværksmøde udfærdiges og medbringes den reviderede projektbeskrivelse med særlig henblik på indsatser, processer og resultater. Den reviderede projektbeskrivelse vil indgå i netværkssparring. Peter Henrik Raae, IKV, Syddansk Universitet