Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Samfundsfag i Studieretningsprojektet
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Studieretningsprojektet (SRP)
Studieretningsprojekt
Studieretningsprojekt
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
SRP 2014.
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Konferencer om SRP - efteråret 2008 Studieretningsprojektet Rammerne –justering om vejledning i skriveperioden DPU/Rambøll’s evalueringsrapport Anbefalinger.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Bedømmelse og karakterer
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
På stx og hf efter reformen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007

Bekendtgørelsen § 29. Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag, som eleven har på A- niveau, og med inddragelse af studieretningsfag på C-, B- eller A-niveau og/eller obligatoriske fag på A-niveau

Fagene ifølge læreplanen - 1 § 1.1. I 3.g skal hver elev udarbejde et studieretningsprojekt. Studieretningsprojektet udarbejdes i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag, som eleven har på A- niveau, og med inddragelse af andre studieretningsfag og/eller fagene dansk A og historie A.

Fagene ifølge læreplanen - 2 § 1.2. Den enkelte elev vælger inden for rammerne af pkt. 1.1 selv, i hvilke fag studieretningsprojektet udarbejdes. Eleverne vælger dernæst... hvilke(t) af studieretningsprojektets fag, der skal være dets hovedfag.

Fagene ifølge læreplanen - 3 § Hvis der kun er ét hovedfag, skal det være et studieretningsfag på mindst B- niveau. Hvis der er flere hovedfag, skal mindst ét af dem være et studieretningsfag på mindst B-niveau.

Mulige fag der er i spil •De tre fag (henh. to fag), der definerer studieretningen •Dansk og historie Bemærk: Sprog-Sprog studieretninger med et begyndersprog eller et klassisk sprog på A indeholder kun to studieretningsfag

Mulige fagkombinationer •Studieretningsfag, som eleven har på A + et andet studieretningsfag •Studieretningsfag, som eleven har på A + dansk / historie •Studieretningsfag på B + Studieretningsfag, som eleven har på A Hvis eleven vælger at skrive i 3 fag, kan et vilkårligt af de mulige fag kobles på hver af ovenstående kombinationer

Kategorisering af fagene •”Studieretningsprojektet udarbejdes med udgangspunkt i et studieretningsfag, som eleven har på A-niveau ” - betyder: –Der skal være et studieretningsfag på A med. Hvilket? Det skal eleven overveje fra starten. •”Projektets hovedfag” – er defineret i § 2.5: –Opgaveformuleringen... skal rumme... krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i projektets hovedfag. (citat) •”Fag der ikke er hovedfag” – er defineret i § 2.4: –Fag, der ikke er hovedfag, kan indgå med kernestof, supplerende stof, eksempler og metoder, der ligger inden for eller i umiddelbar forlængelse af undervisningen i fag(ene). (citat)

Rammer om SRP – for eleven •6 uger før projektperioden: –valg af fagkombination –valg af fagligt område i samråd med vejleder(ne) –valg af hovedfag (evt flere) •Vejledningsperioden: –6 ugers forberedende arbejde, selvstændigt og under vejledning (som ved SSO) •Projektperioden: –modtager opgaveformuleringen, der skal være udarbejdet under hensyn til elevernes overvejelser (som ved SSO) –2 ugers selvstændigt arbejde med at besvare opgaveformuleringen (1 uge ved SSO)

Rammer om SRP – for lærerne •Skolen sætter vejledere på, når eleven har valgt fag –Bemærk: Vejlederne hentes ikke kun blandt klassens lærere •”Vejlederne medvirker i alle projektforløbets faser, indtil opgaveformuleringen er udleveret.” (§ 2.1) –valg af fagligt område: kan der laves en opgaveformulering? –vejledningssamtaler – koordineret mellem de to –udfærdige opgaveformuleringen –censur: en censor med fag 1 sammen med en lærer med fag 2 •I projektperioden ”må vejlederne blot besvare konkrete, opgave- tekniske spørgsmål og kun efter henvendelse fra eleverne.” (§ 2.1) •Vejledningstimer ifølge overenskomsten: –50 x 0,15 x 1,5 = 11,25 timer til vejledning af den enkelte elev + opgave- formulering + retning + censur. Skolen bestemmer fordelingen af timerne. Hvis én vejleder dækker begge fag er udregningen: 50 x 0,15 = 7,5 timer.

Rammer om SRP – for skolen •Planlægning – eksempel: –uge 41: Eleven vælger fag, skolen sætter vejledere på –uge 43: Eleven vælger område og hovedfag –midt i uge 43 – midt i uge 49: Vejledningsperiode –midt i uge 49 – midt i uge 51: Projektperiode (Bemærkning 1: ” Skolen kan dog, hvis særlige forhold taler derfor, beslutte, at nogle af de første 5 dage kan placeres enkeltvis og/eller adskilt fra den sidste, sammenhængende del af perioden.” § 1.3.) (Bemærkning 2: Skriftlig vintereksamen kan nødvendiggøre nogle individuelle justeringer af projektperioden for enkelte af eleverne) •Retningslinjer for fordelingen af vejledningstimerne –vejledningstimerne skal også anvendes til at læse og bedømme opgaven •

Krav til opgaveformuleringen - 1 Originalitet af den enkelte opgave StudieretningsprojektetStørre skriftlig opgave § 2.5 Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven – herunder krav til og omfang af opgavebesvarelsen*) – og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen. § 2.4 Elever, der har valgt samme område, skal have forskellige opgaveformulering. 2.5 Opgavetitlen skal være konkret, afgrænset og i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen. Elever, der har valgt samme område, skal have forskellige opgavetitler. *) Vejledningen: ”Normalt sider”. Brug denne formulering, hvis der ikke er argumenter for noget andet

Krav til opgaveformuleringen - 2 Originalitet i forhold til gennemført undervisning StudieretningsprojektetStørre skriftlig opgave § 2.4 Opgaveformuleringen kan ikke alene bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte elevs undervisning. *) Der er dog intet til hinder for, at studieretningsprojektet udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de indgående fag eller har forbindelse hermed. 2.5 Opgaven må ikke besvares inden for et værk eller emne, der ved opgaveugens start er blevet gennemgået i den enkelte elevs undervisning i det pågældende gymnasieforløb. *) I vejledningsperioden får vejlederne eksempelvis indsigt i, hvad dansk-historieopgaven drejede sig om

Krav til opgaveformuleringen - 3 Originalitet i forhold til vejledningen StudieretningsprojektetStørre skriftlig opgave 2.4: Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden. 2.5 Opgavetitlen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de tanker, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden.

Krav til opgaveformuleringen – 4 Det tværfaglige aspekt StudieretningsprojektetStørre skriftlig opgave 2.4: Opgaveformuleringen … skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i projektets hovedfag. (forsøgsordning)

Bedømmelseskriterier - 1 Forslag: Start med at se på: 1.”overensstemmelsen mellem besvarelsen og opgaveformuleringen, herunder de afgrænsninger og krav, der indgår i denne,” Bemærkning: Finder censor, at en opgaveformulering er utilfredsstillende, må det ikke gå ud over eleven. Der kan klages over formuleringen: En sådan klage følger proceduren i eksamensbekendtgørelsen, startende med en klage der sendes til skolens rektor.

Bedømmelseskriterier ”eksaminandens udvælgelse, inddragelse, bearbejdning, vurdering og perspektivering af relevant fagligt stof,” Bemærkning: en samlet pind, da fagene vægter elementerne heri forskelligt

Bedømmelseskriterier ”problemstillingernes sværhedsgrad og kompleksitet, samt formidlingen af stoffet.” Bemærkning: et nyt element i forhold til SSO

Bedømmelseskriterier - 4 Forslag: Gå dernæst dybere ned i fagene: ” Bedømmelsen af opgavebesvarelsen er en faglig helhedsvurdering i forhold til de faglige mål i de fag, der indgår i studieretningsprojektet”

Bedømmelseskriterier - 5 Specialiteter: •”Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resume på engelsk” (2.8) –bemærkning: indgår i helhedsindtrykket af besvarelsen ved bedømmelsen •” Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog” (2.6) –bemærkning: omfang og kvalitet heraf indgår i helhedsindtrykket af besvarelsen ved bedømmelsen

Studieretningsopgaven i 2.g •generalprøve •kun studieretningsfag (som de har i 2.g) •ikke nødvendigvis individuelle opgaver •skolen bestemmer selv omfang og vejledning •Bemærk: Eleverne skal tilbydes et valg mellem forskellige fagkombinationer, hvor der er tre studieretningsfag, og bør tilbydes et valg mellem forskellige faglige områder.