MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Assens Kommune 16. November 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Ledelse af innovative medarbejdere
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Innovation og gejst som drivkraft i kommunal omstilling Nye veje i folkeskolens overbygning KL 24. april 2012.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Projektlederens rolle(r)
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Kvalitet i styringsdialog
Nye fagprofessionelle lederroller
Efter New Public Management
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Møllevangskolen 22. November 2012
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Indre By / Østerbro LokalMED
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Nye muligheder og potentialer
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje Ringsted-Sorø Lærerforening TR-Kursus 3. oktober 2012

Indhold Del 1: Brudflader i skoleudviklingen Kompetenceidealer Vidensregimer Inklusion Organisering Del 2: MED-udvalgets strategiske rolle Ingen bæredygitge løsninger uden samarbejde Samarbejdets former og samarbejdstrappen Invitationer, barrierer og åbninger Det personlige beredskab Del 3: Refleksionsøvelse

Krydspres og forsøg på nye synteser Kompetenceidealer Del 1 Fokus på funktionelle færdigheder Fokus på individet og individuel refleksivitet Fokus på dannelse Fokus på fællesskab og deltagelse Udvikling frem mod et mere beriget kompetencebegreb og en nytænkning af forholdet mellem individ og fællesskab Eks. Ny Nordisk Skole

Krydspres og forsøg på nye synteser Vidensregimer Del 1 Evidens-bevægelsen: Lodtrækningsforsøget som ideal Metodeprogrammer som standardisering Praksisbaseret læring: Narrative vidensformer Personliggjorte Professionsbårne Udvikling frem mod et mere mangfoldigt og reflekteret begreb om viden og faglighed Eks. metodeprogrammer som refleksionsfællesskaber

Krydspres og forsøg på nye synteser Inklusion Del 1 Problemet som iboende barnet Diagnose Almen- vs. specialområde Problemet som knyttet til samspil Kamp mod diagnosticering Af-specialisering Ny samspil mellem almen- og specialområde under udvikling: Ny-specialisering Diagnose-i-kontekst

Krydspres og forsøg på nye synteser Organisering Del 1 Skolen som monolit Integritet Professionel autonomi Skolen som del af kommunen Tilpasning Styringskæde Udvikling af nye politikudviklende netværk Nye lokale fællesskaber mellem institutioner Nye og facilliterende roller for forvaltningen

Overlevelsesstrategier i opbruddet Åbenhed Udforske det nye Økonomisk pres forstærker krydspres Skolestruktur, arbejdstid, kommunal stordrift Hykleri Pendle mellem positioner Fundamentalisme Fastholde gamle positioner Deler vi kompleksiteten Eller sender vi den videre som dilemmaer Del 1

Skabe struktur i åbenhed? Del 1 Skabe struktur i åbenhed? Team Skole Område Forvaltning Byråd Hvordan udforsker vi det nye? Hvordan være åben – uden blot at sende kompleksiteten ufordøjet videre til medarbejderne? Rammesætte – frisætte…?

Ingen bæredygtige løsninger uden samarbejde! Del 2 Hvis ikke samarbejde, så: Systemfejl og manglende brug af hinandens viden Risiko for dekobling (konfliktfyldt og mangelfuld implementering Lav social kapital – og dermed lav produktivitet (Læs Tage Søndergaard Kristensen: Trivsel og produktivitet – to sider af samme sag, 2010)

Høring, forhandling, medskabelse? Del 2 Medskabelse Åbne dagsordner Medbestemmelse Medindflydelse Lukkede dagsordner

Forarmede samarbejdsformer Observationer fra Carma-rapporten Del 2 Fokus på personalepolitik og sygefravær som noget særligt – der ses mere adskilt fra øvrige politikker og strategier (kerneforretningen) Akutte besparelser og omstillinger fylder meget – og er svære at møde med et kritisk helhedsperspektiv Høringsorganer – mere end reelle indflydelsesorganer Medarbejderrepræsentanter oplever at mangle kompetencer (bl.a. i forhold til styring) Brug for at styrke de kollektive læringsrum

Forarmede samarbejdsformer Vildveje Del 2 Medskabelse Medbestemmelse “Armlægninger” Omklamringer Medindflydelse Manipulation Gidseltagning Dilemmaspil

Hvad kan vi lære? Vi er afhængige af hinanden Del 2 Vi er afhængige af hinanden Trods hierarki og kommandoveje vil ledelse ikke kunne lykkes uden deltagelse, ejerskab og kreative overtagelse på alle niveauer Uden anerkendelse, ingen rationalitet Kun ved at anerkende hinandens argumenter, kan rationel dialog lykkes.

Samarbejdstrappen Del 2 Medskabelse Strategisk partnerskab Medbestemmelse Projektbaserede partnerskaber Velfungerende årshjul Medindflydelse Orden i formelle strukturer (kan ikke tages for givet!)

At invitere til næste trin Del 2 At invitere til næste trin Grundprincipper Spørgsmål mobiliserer mere end svar Invitationer forpligter mere end krav Kunsten at invitere Nævn den mulighed, vi samles om Beskriv, hvad det kræver at gå med Gør det så personligt som muligt Anerkend, at folk siger til og fra Invitation som en måde at være på

Hvad gør invitationer ved magten? Del 2 “Kære direktion…” Hvad kunne indgå i en invitation til ledelsen om at udvikle et mere strategisk partnerskab Anerkend de udfordringer, som ledelsen søger at finde løsninger på Beskriv de uheldige konsekvenser af de måder, de gribes an lige nu Fortæl om muligheden for at skabe noget nyt sammen Gør klart, at de kræver langsigtet samarbejde – med klare fælles pejlemærker, ordentlig proces og fælles ejerskab Vis jeres dedikation Giv plads til at sige til eller fra Hvad gør invitationer ved magten?

Barrierer og åbninger Del 2 “Realisten” “Romantikeren” “Der er objektive interesse- modsigelser…” “Vi bliver fedtet ind i ledelsens beslutninger….armslængde, tak!” “Ledelsen går kun med, så længe det passer i dens kram…” “Alle taber ved forarmet samarbejde, alle vinder ved oprigtighed…” “Dialog er ikke det samme som at blive ét kød, vi kan stadig være os selv…” “Lad det komme an på en prøve..opfattelsen af, hvad der passer I vores kram, ændrer sig undervejs

Barrierer og åbninger Barrierer Del 2 Barrierer og åbninger Barrierer Må give afkald på den sikkerhed, der følger af at spille kendte spil, der bekræfter identiteter og grundantagelser Involverer transformative læreprocesser Åbninger Komplekse problemer kan ikke løses uden samskabelse Andre strategier har vist deres konsekvenser Stort behov for oprigtighed Hvad taber vi egentlig..?

Det personlige beredskab Del 2 Det personlige beredskab Carma Tese III – personlige kompetencer Forstå forskellige synspunkter og perspektiver Sociologisk og politisk fantasi Taktik og strategisk kunnen Hertil kunne suppleres: Nærvær, åbenhed, modenhed Oprigtig og troværdig kommunikation Formålsorientering Koalitionsopbygning

Refleksionsøvelse Tal med sidemanden: Del 3 Tal med sidemanden: Hvad er mit brændende spørgsmål, som jeg gerne ville invitere ledelsen til dialog om? Hvordan kunne min invitation lyde? Hvordan ser min “samarbejdstrappe” ud? Skriv det brændende spørgsmål ned og hæng det op på væggen