Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Kommunikation i og fra gruppen
Lederens kommunikation og værktøjer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Bokstav børn.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Domstolene i det sydlige Jylland
En konflikthåndterende kultur
Det autentiske menneske
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Præstationsangst!.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Domstolene i det sydlige Jylland
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Stress En folkesygdom?.
Kommunikation i kontekst
Forandringsledelse & primadonna’er Søren Aggestrup.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Kommunikation Modul A.
Ansvarlig.
Stresshåndteringsgruppe
Redskaber og overvejelser
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013

Vi får indtryk af andre via Stemmen Kroppens udtryk Kropsholdningen Hænderne Påklædningen Øjnene

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=U6PhfWvw7cM

Joharis vindue

Pil ned: Kan flyttes ved selvanalyse, feed-back og konstruktiv kritik. Gevinst: Øget selvtillid. Pil til vandret: Kan flyttes ved trghed, tillid/positivt psykologisk klima. Gevinst: Øget tillid til andre

Følelsesmæssig smitte – positiv og negativ:

Aktiv lytning – åbne spørgsmål Positivt, psykologisk klima Støttende klima Klima med respekt for forskellighed Respektfuldt klima - Så mindsker vi det blinde felt, og skaber rum for udvikling.

Klap Måden, vi får opmærksomhed på, følger os: Vi vil blive ved at opsøge velkendte favoritfølelser. Positive klap: Anerkendelse, værdsættende, accepterende, kompliment, konstruktiv kritik. Negative klap – mangel på accept, nedgøring, kritik, ydmygelse, ignoreren Betingede klap

Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap Får man ingen af de positive, opsøger man de negative Klap kan misbruges – og bliver det f.eks. i salgspsykologi Positive klap giver bedre stemning – overvej, hvad du siger,og hvordan du siger det Øvelse klap

Transaktionsanalyse

Assertionstræning Assertio – at “hævde” eller “knytte sig til” At være assertiv: At kunne handle I overensstemmelse med egne interesser og fastholde sine rettigheder, samtidig med, at andres rettigheder og interesser respekteres

Altså begge dele! Både egne interesser og behov Og andres

Man arbejder med den konkrete adfærd Man arbejder med det, der kan konstateres empirisk (observeres)

Træning i: Hvordan kan vi handle I situationer, vi helst ville være foruden, uden at få overskredet egne eller andres grænser?

Værdier og rettigheder: Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed

Andre antagelser: Alle har visse rettigheder Der opstår uenighed og konflikt, når disse overtrædes

Retten til at: Have og udtrykke egne meninger og følelser Der bliver lyttet til en, og man bliver taget alvorligt Bede om det, man ønsker (sig) Lave sin egen prioritering Sige “nej”, uden at få skydfølelse

Retten til at: Bede andre om hjælp Bede om information Begå fejltagelser Forholde sig til andre, uden at være afhængig af deres anerkendelse (eller være uenig) Ikke at være assertiv

3 reaktionsmåder: Selvusikker/submissiv Aggressiv Assertiv

Selvusikker / submissiv I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet

Konsekvens: På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko Man ved ikke, hvad personen gerne vil

Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv Aggressiv Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv Følelser som vrede, fjendtlighed, had og raseri Truende, latterliggørende, fjendtlig adfærd Konsekvens: Sejr på kort sigt Tab af respekt på lang sigt Bertel

Indirekte aggression – beskytter sig mod direkte reaktion (følgende er DIREKTE aggression): http://www.youtube.com/watch?v=m_VWiJEXahg

Assertiv: Win/win-situationer Skelner mellem manden og bolden Konsekvens: Andre vil føle sig værdsatte og respekterede Ærlige relationer Uenighed fører ikke til personlige modsætninger

“At blive hjemme hos sig selv” Verbal assertion “At blive hjemme hos sig selv” Udtrykke, at JEG vil gerne have, JEG føler osv. Anerkender, at andre(s) synspunkter er valide Undgå “triggerord” – alle, altid du ER … Øvelse triggerord

Når du udsættes for pres: Man kan venligt, men bestemt, fastholde et afslag – “replay-teknik”

Stemmeføring, ansigtsudtryk, øjenkontakt og kropsholdning Nonverbal assertion Stemmeføring, ansigtsudtryk, øjenkontakt og kropsholdning Situationsafhængigt Arabiske nej’er

Mental assertion Tanker og følelser! “Pralebog” Arbejdet med tanker og følelser på det indre plan er mental assertion Arbejd med irrationelle, negative forestillinger, der fører til negativ tænkning

Assertion på jobbet Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger Hold person og problem adskilt Fokuser på parternes interesser fremfor at fastholde standpunkt Etabler mål for forhandlingerne fra starten Tilsigter at finde frem til gensidigt fordelagtige resultater

Hård forhandler Blød forhandler Hård på problemløsning, blød på relationer kan man stræbe efter

Hvordan vi bruger vores sanser Visuelt Auditivt Kinæstetisk Er der asymmetri mellem to personer, kan man føle sig overset/misforstået

Matche og mismatche Hvad du oftest gør, er afgørende: Lægger du mærke til ligheder og fælles interesser, eller: Lægger du mærke til forskel og modstridende interesser Bedst kontakt, hvis man som udgangspunkt matcher

Fokus for din opmærksomhed Ret opmærksomhed mod ønsket situation – hen-imod-tænkning Eller: Hvis man ikke kan forestille sig det, sker det nok ikke! Væk-fra-tænkning virker desværre ikke, da det fastholder opmærksomhed på noget uønsket

Upræcist sprog: “De” og “man” Man passiviserer sig selv Det er andres ansvar

Overbevisninger og dine valg Hvis man gør, som man plejer, får man fortsat de samme resultater Der er en positiv intention bag enhver adfærd Hvis noget ikke virker, gør noget andet Der er en løsning på ethvert problem Betydningen af din kommunikation aflæses af den respons, du får Der findes ikke fiasko, kun feedback

Ændring af overbevisning og adfærd Hvilke psykologiske mekanismer gør forandring så vanskelig? Sværest: Ændring I personlighed I bred forstand Lettere: Ændring af enkelte former for adfærd/konkrete ting

Vær på vagt overfor og opmærksom på forråelse: http://www.youtube.com/watch?v=DSSRvJ-jPpM Og naiv positivitet: http://www.youtube.com/watch?v=08pQtt9ggFM

Konflikt- sky-trappe

Vi kan i det mindste prøve – det starter med os selv!