Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Domstolene i det sydlige Jylland
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 3. Lektion 20. Januar 2014
2
Siden sidst? Spørgsmål, kommentarer?
Nils Villemoes? 3. Opgave – kogebog 4. Joharis vindue 5. Følelsesmæssig intelligens 6. Assertiv adfærd, assertionstest 7. Triggerord – øvelse 8. Mysteriet i laboratoriet - måske
3
8 Herzbergs motivationsfaktorer
9 MUS, medarbejderudviklingssamtaler 10 Hackman og Oldhams motivationsteori 11 De seks guldkorn og de tre diamanter – social kapital 12Kotters 8-trins-model 13 Personprofiler, og hvad de betyder.
5
Faglige og personlige kompetencer:
F.eks. til jobsamtaler indkalder man de fagligt kvalificerede. De personer, der har de personlige kompetencer, der matcher bedst til arbejdspladsen, får jobbet!
6
26:00 og 29:00
8
Afsender - Budskab - Modtager
9
Vi får indtryk af andre via
Stemmen Kroppens udtryk Kropsholdningen Hænderne Påklædningen Øjnene
10
Ca. 1980: Hvor høj kassekredit må de få?
12
Markedet for personlig udvikling:
Tag højde for folks kontekst! Tag højde for, om folk har en realistisk selvopfattelse!
13
Joharis vindue Joharis vindue Joharis vindue
14
Følelsesmæssig intelligens
Personlige og sociale kompetencer, evnen til at forstå egne og andres følelser, motivere os selv, og forvalte indre følelser og følelser på andre på en god og hensigtsmæssig måde
15
Følelsesmæssig intelligens
Selverkendelse Selvkontrol Social bevidsthed Håndtering af relationer
16
Følelsesmæssig intelligens
Selverkendelse Følelsesmæssig erkendelse Præcis selvvurdering Selvsikkerhed
17
Følelsesmæssig intelligens
2. Selvkontrol Selvkontrol Transparens Tilpasningsevne Resultatorientering Initiativ Optimisme
18
Følelsesmæssig intelligens
3. Social intelligens Empati Organisatorisk bevidsthed Opretholder relationer
19
Følelsesmæssig intelligens
4. Håndtering af relationer Inspiration Påvirkning af andre Udvikling af andre Forandringskatalysator Konfliktløsning Teamwork Samarbejde
24
Budskab: Hvad vil du formidle: Kommunikation: Det, du tror, du siger Det, du siger Det, den anden hører Det, den anden tror, han har hørt
25
Selvtillid, selvfølelse og selvværd:
Selvtillid: Jeg tror på, at jeg KAN (præstere) Selvfølelse: Hvordan det FØLES at være mig Selvværd: Hvilken VÆRDI tillægger jeg mig selv, og det jeg er blevet
26
Lavt selvværd er særligt problematisk!
Fører ofte til store krav og ambitioner, perfektionisme, tilbageholdenhed osv.
27
Assertionstræning Assertio – at “hævde” eller “knytte sig til” At være assertiv: At kunne handle I overensstemmelse med egne interesser og fastholde sine rettigheder, samtidig med, at andres rettigheder og interesser respekteres
28
Altså begge dele! Både egne interesser og behov Og andres
29
Træning i: Hvordan kan vi handle I situationer, vi helst ville være foruden, uden at få overskredet egne eller andres grænser?
30
Værdier og rettigheder:
Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed
31
Andre antagelser: Alle har visse rettigheder Der opstår uenighed og konflikt, når disse overtrædes
32
Værdier og rettigheder:
Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed
33
Retten til at: Have og udtrykke egne meninger og følelser Der bliver lyttet til en, og man bliver taget alvorligt Bede om det, man ønsker (sig) Lave sin egen prioritering Sige “nej”, uden at få skydfølelse
34
Retten til at: Bede andre om hjælp Bede om information Begå fejltagelser Forholde sig til andre, uden at være afhængig af deres anerkendelse (eller være uenig) Ikke at være assertiv
35
3 reaktionsmåder: Selvusikker Aggressiv Assertiv Øvelse grupper 3 og 3
36
I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet
Selvusikker I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet Øvelse grupper 3 og 3
37
På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko
Konsekvens: På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko Man ved ikke, hvad personen gerne vil Øvelse grupper 3 og 3
38
Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv
Aggressiv Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv Øvelse grupper 3 og 3
39
Følelser som vrede, fjendtlighed, had og raseri
Truende, latterliggørende, fjendtlig adfærd Konsekvens: Sejr på kort sigt Tab af respekt på lang sigt Indirekte aggression – beskytter sig mod direkte reaktion Øvelse grupper 3 og 3
40
Skelner mellem manden og bolden Konsekvens:
Assertiv: Win/win-situationer Skelner mellem manden og bolden Konsekvens: Andre vil føle sig værdsatte og respekterede Ærlige relationer Uenighed fører ikke til personlige modsætninger Øvelse grupper 3 og 3
41
“At blive hjemme hos sig selv”
Verbal assertion “At blive hjemme hos sig selv” Udtrykke, at JEG vil gerne have, JEG føler osv. Anerkender, at andre(s) synspunkter er valide Øvelse grupper 3 og 3
42
Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger
Assertion på jobbet Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger Hold person og problem adskilt Fokuser på parternes interesser fremfor at fastholde standpunkt Etabler mål for forhandlingerne fra starten Tilsigter at finde frem til gensidigt fordelagtige resultater Øvelse grupper 3 og 3
43
Samme pensum som til denne gang Se evt. Jens Arntzen på lederweb:
Til næste gang: Samme pensum som til denne gang Se evt. Jens Arntzen på lederweb: F.eks. Øvelse grupper 3 og 3
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.