Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 Overblik Datafrikøbsaftalen fra 2002 og OIS OIS og frikøbsaftalens betydning Offentlige data – og referencedata, hvad er det? Referencedata som infrastrukturelement Adresserne: Offentlige referencedata i spil Fra drøm til virkelighed 7 år – for (næsten) ingen penge ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
”Datafrikøbsaftalen” Finansministeriets og kommunernes aftale om bedre adgang til offentlige data pr. 1. januar 2003
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 Aftalens indhold Offentlige og private brugere får adgang til BBR-, ESR- og Plandata til distributionsomkostningerne. Offentlige og private brugere får adgang til adressedata inkl. koordinater til distributions-omkostningerne. Kommuner skal opdatere data. Offentlige myndigheder kan få ajourført digitale matrikelkort samt trække tinglysningsdata til distributionsomkostningerne. Kommunerne kompenseres herudover økonomisk svarende til i størrelsesordenen ~ 3-5 mill.kr/år. ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Hvilke data var omfattet? BBR-data om landets ca. 2,5 mill. bygninger BBR-data om landets ca. 2,5 mill. boliger Matrikeldata om ca. 1,7 mill. faste ejendomme ESR-data om ca. 2 mill. vurderingsejendomme Skats data om ca. 2 mill. vurderingsejendomme Planoplysninger for ca. 2 mill. matrikelnumre Adressedata for ca. 2,1 mill. adgangsadresser inkl. geografiske koordinater Adressedata for ca. 2,8 mill. enhedsadresser ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Den offentlige Informationsserver Selvbetjeningsløsning (alle u. login/ejere m. login) OIS Datadistributører (pt. 22 stk.) Borgere Myndigheder Private virksomheder OIS BBR KRR ESR Plan Adr MR Energi mrk. Tilst. rapport Ting bog Bygninger, boliger Nøgler, referencer Vurderings ejendomme SVUR Vurderinger salgspriser Lokalplan mv. Adresser og koordinater Matrikel- register E-Ting- bogen (gebyr) Energimærke ordningen Tilstands rapporter ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 Fiansiering af OIS OIS’ budget i alt ca. 4 mill. Kr/år Finansloven: ca. 50% Datadistributører: ca. 50% (pt. 22 stk.) Fast årlig betaling: 60.000 kr./år Dataleverancer: 1,- kr./Mb ukomprimeret Ingen betaling for data – distributøren kan derfor frit videredistribuere data uden merbetaling Datadistribution er reguleret af bekendtgørelse Ingen betaling ved brug af selvbetjeningsløsning ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 www.ois.dk – etableret 2002 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Brug af selvbetjeningsløsningen Ca. 2,1 mill. unike brugersessioner 2009 Ca. 100 mill. sidevisninger Ca. 10 minutter pr. session Udviklingen i antal brugersessioner ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Værdien af OIS - regneeksempler Selvbetjeningsløsningen 1: 2,1 mill. brugersessioner á 10 minutter, hvoraf 70% er professionelle brugere Antages det at værdien af oplysningerne mindst svarer til den tid man bruger, kan den sættes til ~ 210 årsværk ~ 50-100 mill. kr. pr. år Selvbetjeningsløsningen 2: 10 myndigheder sparer tid og it-udgifter fordi de ikke selv skal stille oplysninger til rådighed eller besvare spørgsmål ~ 50-100 mill. kr pr. år ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Værdien af OIS - regneeksempler Hertil kommer værdien af, at 22 datadistributører konkurrerer om at forædle og videredistribuere data til professionelle brugere Et forsigtigt skøn er, at de hvert år distribuerer 150-500 mill. dataposter til professionelle brugere Før datafrikøbsaftalen kostede et ejendomsopslag fra BBR/ESR ~ 5-10,- kr. Til sammenligning kostede ”fastighedsinformation” i Sverige ~ 15-40 SEK pr. opslag i 2009 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Og hvad var omkostningerne? Datafrikøbsaftale ~ 3-5 mill. OIS-driftsomkostninger ~ 3-5 mill. ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
OIS 2002-2010: Offentlige data i spil Datafrikøbsaftalen og etableringen af OIS har resulteret i en eksplosiv udvikling i anvendelsen af offentlige data i perioden 2002-2010 Reglerne for ”hvad der vises” har fulgt med Simple regneeksempler viser at cost-benefit forholdet har været overordentligt positivt: Meget betydelig samfundsværdi – relativt få udgifter! ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Offentlige referencedata (Data, som det er særligt, overordentligt, forretningskritisk, vigtigt at få i spil)
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 “In the world of data management, reference data remains largely unexplored terrain. Its existence is known to IT professionals, and it is a territory all must pass through on their journey to successful database design. Yet most travelers hurry along to the more interesting places … “ Malcolm Chisholm in “A New Understanding of Reference Data” DM Review Magazine, October 2000 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Traditionelt silo-perspektiv Sektorspecifikke data Sektorspecifikke data Sektorspecifikke data Sektorspecifikke data Sektorspecifikke data Sektorspecifikke data Problemer Deling og udveksling ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Infrastruktur-perspektiv Multisektordata Referencedata Metadata Sektorspecifikke data ”INSPIRE” and B. Hulegaard et al:”Base Data Report ”, Copenhagen, 2004 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Behov for fælles referencedata Katastrofeindsats i Seest 4. november 2004. Foto: Uffe Kongsted. (Politiken, www.pol.dk) ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Ideen bag referencedata Referencedata er data som opfylder tre funktionelle krav: De tilbyder en entydig identifikation, kategorisering eller indeksering af brugerens information; De muliggør en forbindelse, sammenstilling eller sammenligning af informationer fra forskellige kilder; De danner en kontekst som gør det muligt for andre at forstå og tolke den information som bliver præsenteret. “Det er data som anvendes af næsten alle” Efter: INSPIRE "RDM Position Paper", 02-10-2002 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Offentlige referencedata - eksempler Personnummer, CVR-nummer, EAN, adresse, matrikelnr. Officielle identifikationer Branchekoder, varekoder, E-numre Standard-kategorier, typekataloger og grupperinger Befolkningstal i kommunerne, pristallet, graddage Officielle ”nævnerdata” (index’er mv.) ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Uden fælles referencedata Operatør 1 ? Myndighed 2 Myndighed 3 Myndighed 1 Operatør 2 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Brug af fælles referencedata Operatør 1 Myndighed 2 Myndighed 3 Myndighed 1 Operatør 2 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
En kritisk forretningsressource “Ultimately, the goal for companies is to manage the quality of data with the same diligence and attention to detail that they devote to managing money. This is not a pie-in-the-sky nicety; it’s a good business practice.” (TDWI) ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Offentlige data ~ Referencedata Adgang til og genbrug af offentlige data er nyttigt Data som findes bør ikke indsamles igen Nødvendig aht. demokrati og transparens Data vil indgå i værdiskabelse på nye måder Adgang til offentlige referencedata er et must Uden fælles referencer kan vi ikke samarbejde Uden fælles referencer ingen digital forvaltning Fælles referencedata er en ”business enabler” ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Referencedata ~ infrastruktur Infrassturktur: Danner en fælles ramme som muliggør sociale og økonomiske aktiviteter … men overlader det til borgere og virksomheder at udfylde rammen (= hvordan de vil bruge infrastrukturen) ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Referencedata - én definitiv version Adresser Udtrykker ofte en forvaltningsmæssig “sandhed” … Matrikel CPR … derfor giver det størst sikkerhed at der kun findes én definitiv version ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
NL: ”Autentiske registre” ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Offentlige referencedata i spil – hvorfor? De nødvendige referencedata skal være til rådighed i en passende kvalitet, derfor er finansiering nødvendig Da brug af referencedata er “Non-rival” har samfundet ingen interesse i begrænset eller reduceret anvendelse Da brug af referencedata forbedrer troværdighed og effektivitet, bør anvendelsen tværtimod opmuntres! Eftersom ideen om referencedata strider mod ideen om alternative/konkurrerende datasæt, bør disse undgås Håndteringen af referencedata bør fremme rapportering og rettelser af fejl samt stadige kvalitetsforbedringer ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
De officielle adresser ”i spil” 2002-2010 Adressen som case De officielle adresser ”i spil” 2002-2010
Betydningen af adresser Bratislava, August 1968 … En vigtig del af samfundets infrastruktur ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Danmark: “Adresseprojekt” 1997-2001 Knr Vejk Husnr X-koord. Y-koord. Retn. --- ---- ---- -------,-- -------,-- ----- 619 4605 _17A 248.510,45 153.345,08 175,0 Frivilligt, kommunal projekt: 2,1 mio. “hoveddørsadresser” blev forsynet med en præcis geografisk position på basis af digitale kort eller manuel digitalisering ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Potentialet i offentlige adressedata Postbetjening Vejvisere/kort Markedsføring Folkeregistrering Mobile tjenester Statistik Lokalisering Forsyning, energi Borgerbetjening Beskatning Forsikring, kredit Ejendomshandel Transport Kundebetjening Beredskab, udrykning Sundhed Bilnavigation ADR 3A ... et fælles grundlag for mange brugere og løsninger ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 … i beredskabet, 112 m.fl. Dagbladet BT 11. maj 2004 Morten ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Status og problemformulering 2000 Data er ”i kassen”, men kommunerne har ingen mekanismer til at etablere en ”salgsorganisation” eller forretningsmodel som kan sikre nyttiggørelsen. Offentlige myndigheder har anvendt skattekroner på at etablere grunddata som er ”state of the art” … Private virksomheder (og andre offentlige parter) skriger på data – men må ty til ringere alternativer … 0 (nul) eksempler på landsdækkende brug af data … Kun én producent har aftale med et større antal kommuner ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
2002: ”Den digitale Taskforce” ”Det vurderes, at der er store samfundsøkonomiske gevinster ved en øget anvendelse af stedfæstede adresser. Teknisk set kan de gøres tilgængelige via Den Offentlige Informationsserver, men det udestår, hvorledes kommunerne kompenseres herfor. Indstilling: Med henblik på at gøre stedfæstede adresser bredt tilgængelige indstilles, at betalingen for adressetemaet gøres til genstand for forhandling senest i forbindelse med indgåelse af aftale om amters og kommuners økonomi for 2003. Målet hermed er, at kommunerne bliver pligtige til at stille ajourførte stedfæstede adresser til rådighed til en pris, der svarer til distributionsomkostningerne.” Den digitale Taskforce, ”Geodata afrapportering”, 9. januar 2002 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Adresserne under frikøbsaftalen 1. januar 2003 trådte frikøbsaftalen i kraft De danske adressedata, der allerede dengang var ”state of the art” i EU mht. fuldstændighed og geokodning, blev tilgængelige gennem OIS ”Pris svarende til distributionsomkostningerne” betød at data kunne stilles til rådighed, udveksles og deles uden hensyn til IPR/copyright ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 ”Da vi startede rejseplan- projektet i HT, måtte vi indgå individuelle aftaler om køb af adresser med hver enkelt kommune – det var selvsagt håbløst i det lange løb. Frikøbsaftalen blev et nødvendigt grundlag for Rejseplanen” Ulla Skjelbo, Projektleder, HT ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 ”Frigivelsen og frikøbet af de stedfæstede adresser blev en milepæl i politiets anvendelse af GIS og geodata” Ole Jacobsen, Nationalt Efterforskningscenter (NEC), Rigspolitiet ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 Resultat af aftalen 2003-2009 2005: Positiv evaluering – ingen kritik Jf. Servicefællesskabet for Geodata 2008: 50-100 private producenter Integrerer og værdiforædler data 2008: ~1 mio. konsumenter fx. 800.000 brugere af GPS-systemer 2002-2009: Fra 0 til 1+ mio. brugere En ren succeshistorie for brug af PSI! ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
En ren succes-historie: Morten En ren succes-historie: Fra 0 til 1 mill+ brugere i løbet af 5 år Næsten ingen ekstra udgifter – kun fordele! ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Bedre adgang til offentlige data 2002-2010 “The Danish Address register is one of Europe’s best examples of what can be achieved through resolving the intellectual property rights within the public sector, working in partnership and opening up the public sector information Address register for all to use.” ePSI Plus national report, Denmark, 2008 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Næste skridt: Adresse webservices Virksomhed 1 Patientjourn. Rejseplanen.dk Virksomhed 3 Virksomhed 2 Applikation 1 Applikation 3 Applikation 4 Applikation 5 Applikation 2 Borger.dk CVR.dk Miljøportalen Brugerinfo.dk Boligejer.dk AWS BBR www.ebst.dk/aws ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Hvad vi vil undgå: Usikkerhed og fejl Applikation 2: Brogade 13 Applikation 1: Vestergade 22 ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Hvad vi vil undgå: Usikkerhed og fejl Examples provided by Dr. Robert Barr (UK) ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
De officielle adressedata i spil ... Udnyttelse og forbedring af offentlige grunddata Provision Use and Reuse Improve-ment Evaluation Feed back ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010
Addressing the Future 1st European Address Conference REKLAME Invitation Addressing the Future 1st European Address Conference Bruxelles, 22nd April 2010 10:00–16:00 Venue: Committee of the Regions, room JDE 52, Bâtiment Jacques Delors, Rue Belliard 99-101 Morten Lind, Erhvervs- og Byggestyrelsen - mli@ebst.dk www.europeanaddressforum.eu At the Conference European Address Forum (EAF) will be launched to support the development of well-structured addresses, best practice addressing processes and the availability and efficient use of harmonized and good quality address data throughout Europe. ODIS - 04-02-2010 Bedre adgang til offentlige data 2002-2010