Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/10 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Eventudvikling i Rebild Kommune
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
IKV i den politiske kontekst
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Energi- & Vandværkstedet
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Arbejdspladsudvikling
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Realkompetencevurdering i Danmark
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klasseledelse Lene Heckmann.
Administrationsseminar, den 27. april 2010 Administrationsseminar Tirsdag, den 27. april 2010.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Biblioteket som læringscenter
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Velkommen til afslutningskonference i TUP2012 Vurdering Af Kunnen mod nye job.
Head of Education - PostNord
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Stormøde for økonomi på AU
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Præsentationens transcript:

Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/10 2013

Program d. 24.10.2013 Klokken Aktivitet 09.00-9.15 Morgenkaffe og velkomst Info fra projektleder Fra styregruppemøde 09.15-10.00 Præsentation af ‘før-fase’ gruppens arbejde (Lis, Marianne og Janne): Profiler kursusadministrator, konsulent, vejleder og faglærer/underviser Kobling/sammenhæng mellem TUP10TUP11TUP12 10.00-12.15 Fernisering af samtlige produkter under hhv. PP1 og PP2 Alle produkter ‘hænges op’ Proces med fokus på en sidste færdiggørelse Fælles ‘gennemløb’ af Kortlægningsværktøj 12.15-12.45 Frokost 12.45-13.30 Færdiggørelse af Anbefalingsværktøj 13.30-14.45 Detailplanlægning af Kvalificeringsdage 14.45-15.00 Opsamling og det videre forløb

Præsentation af ‘før-fase’ gruppens arbejde Rolle- og kompetenceprofiler Kursusadministrator Konsulent Vejleder Faglærer/underviser Kobling/sammenhæng mellem TUP10-TUP11 og TUP12 Tidsramme: 9.15 – 9.40 Præsentation af slides inkl. forståelsesspørgsmål 9.40-9.45 Individuelle refleksioner/noter Gruppen præsenterer: 4 slides med hver af de fire profiler Kopierer slides til A4-papirer, som sættes på FLIPOVER papir, der skal anvendes i Ferniserings-proces (se senere) Kobling/sammenhæng mellem TUP10-13 på slides Slide 1: Meget gerne en oversigt over, hvor de tre projekters forskellige mål, fokus og metoder fremgår Slide 2: En visuel model, der viser de tre projekters ‘targets’, når der ses på VEU/partnerskoler, individer og virksomheder De to slides kopieres i A4 og hænges op på FLIPOVER papir mhp. anvendelse i Ferniseringsproces (se senere) Ved præsentationen lægges der kun op til forståelsesspørgsmål – ikke input til forbedring Deltagerne noterer ideer og refleksioner på et fortrykt papir undervejs (til brug ved Ferniseringsproces) Præsentationen efterfølges af 5 minutters refleksionsrum til at færdiggøre noter

Marianne Lodberg Aafeldt Lis Hede Janne Voss TUP 2012 Udkast til roller og kompetencer for forskellige medarbejdergrupper i forhold til RKV Marianne Lodberg Aafeldt Lis Hede Janne Voss

VEU-konsulenten Rolle Kompetencer Være én indgang til voksen- og efteruddannelse for virksomheder, borgere – beskæftigede og ledige Vejlede til realkompetencevurdering Kompetencer Vide, hvad realkompetencevurdering er Kende formålet med RKV Kende VEU-centrets fælles procedure (jf. udviklingskontrakt 2014/15) – hvordan kommer virksomheden, den beskæftigede og den ledige i mål med RKV? Kende økonomien i RKV for hhv. beskæftigede og ledige

Kursusadministratoren - 1 Rolle Være i stand til proaktivt at foreslå RKV over for virksomheder, beskæftigede og ledige Være én indgang til voksen- og efteruddannelse og guide præcist videre til rette vejledningsfunktion, jf. kontaktliste for vejledere (udarbejdes lokalt og lægges på VEU-centrets hjemmeside) Være i stand til at introducere ”Min kompetencemappe” og opfordre til, at denne udfyldes før den første kontakt med vejlederen, alternativt opfordre til, at borgeren samler al dokumentation for erhvervserfaring, uddannelse, mv. Vejlede til realkompetencevurdering Fra ufaglært til faglært ”Få papir på det, du kan” Som led i uddannelsesplanlægning

Kursusadministratoren - 2 Kompetencer Vide, hvad realkompetencevurdering er Kende formålet med RKV Kende VEU-centrets fælles procedurer (kontrakt 14-15) Kende økonomien i RKV for beskæftigede og ledige Kunne introducere ”Min Kompetencemappe” (link, mv.)

VEU-vejleder - 1 Faglige kompetencer Vejlederuddannelse Evt. kandidat i pædagogik eller psykologi Erfaring fra undervisnings- og/eller uddannelsesverdenen (fælles kontekst som faglærerne) Coachende tilgang til det hele menneske Afklaret med ens eget kompetenceområde IT-kompetencer på grundlæggende niveau

Personlige kompetencer VEU-vejleder - 2 Personlige kompetencer Openminded Holistisk Skal kunne følge spørgsmål til dørs/sætte sig ind i det faglige God til at lytte/samtale Evnen til at vejlede/spørge ind, så borgeren selv ser lyset (coaching) Bevidst om, at man som vejleder ikke skal ”fixe” borgerens problemer Empati

Forslag til at ”klæde vejledere på” til åben vejledning i VEU-regi: VEU-vejleder - 3 Forslag til at ”klæde vejledere på” til åben vejledning i VEU-regi: Gensidig information om kursusudbud/efteruddannelse Vidensdeling om hvilke GVU, IKV og merituddannelser, og hvilke erfaringer det kræver Se de forskellige skoler/uddannelsesmiljøer Personlig kontakt til hinanden – få sat ansigt og navn på hinanden. Lister via VEU-centrets hjemmeside. Få de enkelte skoler/uddannelser til at spille bedre sammen Udarbejde kasse-diagramsoverblik over veje til faglært Synliggøre jobåbninger og krav til kvalifikationer i forhold til konkrete jobfunktioner

Faglærer Personlige kompetencer Rolle & kompetencer Skal kende VEU-centrets IKV-procedurer og kollegernes roller Samarbejder med VEU-konsulenten om at gennemføre RKV-forløb for og i virksomheder Har et godt overblik over sit fagområde og tilhørende målbeskrivelser Har en god og basal viden om love og regler inden for fagområdet Kunne udarbejde kasse-diagramsoverblik over veje til faglært IT-kompetencer på grundlæggende niveau Personlige kompetencer Tager afsæt i individets erfaringer og situation Er neutral/objektiv i sin vurdering Har solid erfaring i afklaringssamtalen Evner at spotte sagens kerne Giver ejerskabet til individet

TUP 2010 – ”fra kursus til sammenhængende kursusforløb” Strategisk kompetenceudvikling skaber værdi for medarbejderen, virksomheden og den ledige

TUP 2011 – ”fra panik til plan”

Fernisering Produkter til synliggørelse på hver sin FLIPOVER 3 branchespecifikke cases (ver. 2.) (vurderingskriterier ved siden af) 3 standarder (ver. 1) (overvejelser bag standard; målgruppe, form, kontekst, kval.kriterier) 4 rolle- og kompetenceprofiler

Post’it med input til forbedring 4 områder Branchespecik case Eksempel på FLIPOVER Post’it med input til forbedring 4 områder Her hænger vurderingskriterier, jf. slides: Case side 1 Case side 2 Case side 3 Levende og engagerende Eksemplarisk og overførbar Svar på aktørspørgsmål Løser innovationsudfordring/ bump på vejen

Eksempel på FLIPOVER Her hænger gruppens overvejelser, jf. slide: Standarder Eksempel på FLIPOVER Post’it med input til forbedringer Evt. sættes streger til specifikke punkter Her hænger gruppens overvejelser, jf. slide: Standard for vejledning

‘Gennemløb’ af Kortlægningsværktøj

Færdiggørelse af Anbefalingsværktøj

Til kl. 12.50…….

Detailplanlægning af Kvalificeringdage Udlevering af program for dagene med markeringer af steder for detailplanlægning For hver markering tages der stilling til: Form/proces Brug af materialer Roller og ansvarlig m.m. Principper: Størst mulig inddragelse af deltagere Gøre programpunktet enkelt og ‘sjovt’!!

Opsamling på dagen Er vi klar til Kvalificeringsdagene 7+21. nov.? Hvem har – og hvilke hjemmeopgaver til Kvalificeringsdage? Deadline for fremsendelse af materialer Fremsendelse til hvem? Hvornår skal vi mødes den 7. nov.?