Workshop: Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Progression i samfundsfag
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
3g Studie Retnings Projekt
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Studieretningsprojekter
Katastrofen – årsager og konsekvenser
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Gymnasiet (Stx)
Årsplan – en kort en lang
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori & metode
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Den populærvidenskabelige artikel
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Velkommen til fagligt samspil
KNÆK KODEN.
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Dansk-historieopgaven
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Workshop: Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag Martin Schmidt: Fysik Bjørn Grøn: Matematik Susan Mose: Dansk SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

Typiske problemer, når humaniora møder matematik og naturvidenskab Opgavebesvarelserne falder i to adskilte dele, som ikke supplerer hinanden fordi opgaveformuleringen ikke i tilstrækkelig grad har tænkt fagene sammen eller fordi eleven ikke bruger fagene som det er tænkt i opgaveformuleringen. Det ene fag spiller en meget begrænset rolle i opgavebesvarelsen, og uden at optræde på et tilfredsstillende niveau SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

Hvad kendetegner et godt fagligt samspil? Kernen i projektet kan formuleres i én overordnet sætning, som naturligt afføder en række felter, som skal undersøges og præsenteres: Hvilken rolle spiller naturvidenskabelige love i Solveig Balles Ifølge Loven? Hvordan adskiller bevisførelse sig fra hinanden i henholdsvis det naturvidenskabelige og det humanistiske hovedområde? SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag) Karakteristiske elementer der ofte er med til at konstituere at faget reelt deltager i et fagligt samarbejde. Dansk Et mere eller mindre eksplicit ”hvordan”-fokus Analytisk behandling af en eller flere tekster (trykte eller digitale) Anvendelse af et danskfagligt begrebsapparat Fysik Behandling eller anvendelse af relevant fysisk teori eller model tilpasset niveauet (B el. A) Eksperimentelt arbejde relevant for den foreliggende sag Matematik Modelleringskompetence Ræsonnementskompetence Viden om fagets tilblivelse og udvikling i sammenhæng med den (kultur-)historiske udvikling i øvrigt SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

Projekter med fokus på Faglig Formidling Matematik eller et naturvidenskabeligt fag formidler en faglighed Danskfaget bidrager med viden om – og analytisk fokus på - faglig formidling som genre Inspirationsmateriale om SRP-projekter med faglig formidling: http://www.emu.dk/gym/fag/da/uvm/fagkons.html SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

Samme projekt – to opgaveformuleringer Ud fra emnet navigation gennem tiden skal du skrive en artikel til DSBs blad ”ud og se”. I artiklen skal du: Kort redegøre for udviklingen indenfor navigation med særlig vægt på satelitteknologiens anvendelse Nogle satelitter er geostationære, de befinder sig hele tiden over det samme punkt på jorden, mens andre ikke er det. Undersøg hvilke typer satelitter der anvendes i forbindelse med navigation. Bestem flyvehøjde samt hastighed for geostationære satelitter under anvendelse af Newtons 2. lov for cirkelbevægelse. Diskuter størrelse og konsekvenser af friktion mellem geostationær satelitter og atmosfæren. Bestem, under passende antagelser, den nødvendige begyndelseshastighed for geostationære satelitters løfteraketter. Det antages at løfteraketten brænder færdigt og slipper straks ved opsendelsen. Afslutningsvis skal du redegøre for dine overvejelser om valg af sproglige og retoriske virkemidler i forhold til modtagergruppen og mediet. Herunder skal der indgå refleksioner om emnets egnethed i forhold til medie og modtager. Hvordan formidler man viden om satellitnavigation? Gør rede for centrale kommunikative virkemidler og overvejelser i forbindelse med faglig formidling. Skriv en artikel med titlen ”GPS-navigation” til DSB-bladet ”Ud og Se”. I artiklen skal du formidle viden om udviklingen inden for navigation med særlig vægt på satellitteknologiens anvendelse. Som led i artiklen skal du: Gøre rede for, hvordan navigation med GPS fungerer Begrunde valget af satellitbaner, der anvendes i forbindelse med GPS. Forklare, hvorfor relativitetsteorien spiller en væsentlig rolle for nøjagtigheden i GPS. Diskuter i forlængelse af din artikel styrker og svagheder i faglig formidling med fokus på emnets egnethed i forhold til medie og modtager.

SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag) Cases   Tag udgangspunkt i en eller flere af nedenstående cases Diskuter mulige problemfelter i forhold til fagene og i samspillet mellem fagene Kort skitse til opgaveformulering (ikke en fuldt færdig opgaveformulering) SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag) Matematik A – Dansk A I matematik har eleverne haft et forløb om logik og forskellige typer af beviser. En elev synes forløbet var spændende fx barberens paradoks - Barberen er ham, der barberer dem, der ikke barberer sig selv. Skal Barberen barbere sig selv? Eleven vil derfor gerne arbejde med argumentation og bevisførelse i fagene dansk og matematik. Fysik A – Historie A  Klassen har været på besøg på Science Museum i London, hvor man har udstillet an lang række dampmaskiner og andre tekniske apparater fra den industrielle revolution i England. En elev i klassen vil gerne arbejde med dampmaskinen og industriel revolution i fagene historie og fysik. Fysik A – Dansk A På fysikholdet har de haft et forløb om relativitetsteori og arbejdet med de tilsyneladende paradokser som følger af teorien. En elev er blevet udfordret af ”tvillingeparadokset” og vil derfor gerne arbejde med faglig formidling af fysikfagligt stof. Emnet skal være tidsbegrebet. Religion B – Matematik A En elev har set en reportage i fjernsynet om en kristen præst, som tilsyneladende kan helbrede syge mennesker ved håndspålæggelse. Modstanderne af præsten hævder, at det er rent fup og svindel - at helbredelsen er ren placeboeffekt. En artikel i Politiken henviser til en blindtest – men er resultatet af undersøgelsen statistisk signifikant? Eleven ønsker nu at lave et studieretningsprojekt i fagene religion og matematik om troens helbredende virkning. Filosofi B - Matematik A En elev er blevet meget optaget af, at man i gymnasiet ræsonnerer forskelligt inden for forskellige fag. Hun vil gerne kikke nærmere på forskellige slutningsformer og nævner emner som - bevisformer og absolutte sandheder. Matematik A – Dansk A eller Fysik A En elev har set et afsnit af TV-serien ”Numb3rs”, hvor en bil skrider ud og rammer ind i en gruppe cafégæster. Eleven vil gerne arbejde med Matematik A, der bruges til opklaringen af sagen i et samarbejde med Fysik A eller Dansk A SRP-konference 2011 (Naturvidenskab, matematik og humanistiske fag)

Opsamling Input fra deltagerne på konferencerne I case 1 er der gode muligheder for argumentation og bevisførelse i begge fag. Udfordringen er at få 2 meget forskellige diskurser til at spille sammen. Hvordan bliver problemstillingen interessant? Er formidlingsgenren evt. en redning? Case 3: Når man skriver fx bruger artiklen som formidlingsform, kan man også vælge at skrive 2 artikler med forskellig modtagergruppe og reflektere over forskellene. I stedet for at skrive til DSB, kunne Politiken Viden være målgruppen. Case 4: Tyngden ligger især på religion. Naturvidenskabelige undersøgelser af overnaturlige fænomener kunne evt. være en erstatning for matematik (der har behov for data for at medvirke). Bud på overordnet spørgsmål: Kan man sandsynliggøre, at tro kan helbrede? Lundbeck har igangsat et stort forskningsprojekt om tro. Case 5: Gode erfaringer med en tilsvarende problemstilling: Hvad er et godt argument. Danskfaget fokuserede på retoriske appelformer. To afskilte afsnit, men en samlet diskussion. Case 6: ”Hvordan fungerer brugen af matematiske modeller som filmiske virkemidler i Numb3rs?” Benyt evt. at Lisbeth Fajstrup AAU har en blog om matematikken i de enkelte afsnit.