Uddannelse med perspektiv Fredericia Gymnasium Mandag den 7

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyt fra Undervisningsministeriet
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
EVejledning Et tilbud til elever i grundskolen – og deres forældre - og for alle andre uddannelsessøgende.
Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
”Veje til videregående uddannelse ” - et projekt om nye overgange til uddannelse DUR
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Det udvidede klasserum
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
- Overgangsfrekvenser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Uddannelsesafklarende samtaler
Sammenfatning: Målsætninger og Strategiske prioriteter (1 af 2) SAF Strategiske prioriteterMålsætninger 2. Kvalitet i uddannelserne 1.Øget STÅ – grunduddannelse.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret.
Regionalpolitisk redegørelse 2010 TITEL DIAS Indsæt alternativt baggrundsbillede ved at højreklikke  Baggrund  Klik drop down menu  Effekter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Uddannelsesstøtteforvaltningen
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
1. I NTEGRATIONSPLANS MØDE 2 B RANCHEPAKKEFORLØB Fokus på arbejdsmarkedet Hvor mange ledige jobs har vi Borgerne klar til den virkelige verden Alle kan.
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen til forældremøde
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Årsmøde
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Uddannelse med perspektiv Fredericia Gymnasium Mandag den 7 Uddannelse med perspektiv Fredericia Gymnasium Mandag den 7. november 2011 Studievalg: Aktuelle problemstillinger med unge, uddannelse og fremtid

Formål med Studievalg Studievalgs formål er fastsat i Bekendtgørelse om vejledning om valg af videregående uddannelse og erhverv og om vejledning som led i fastholdelse af elever, kursister og studerende i uddannelse (BEK. nr. 876 07/07/2010) Hovedlinjerne er:   Studievalgs vejledning skal gøre det muligt for den enkelte at foretage uddannelses- og erhvervsvalg og skal inddrage den enkeltes interesser og personlige forudsætninger. Studievalgs vejledning skal endvidere bidrage til, at den enkelte opbygger kompetence til selvstændigt at søge og anvende tilgængelige informationer og vejledningstilbud, herunder it-baserede tilbud, som har betydning for valg af videregående uddannelse og erhverv. Studievalgs vejledning skal gives således, at der for den enkelte sikres sammenhæng og progression i vejledningsindsatsen. Studievalgs vejledning omfatter det samlede udbud af videregående uddannelser i hele landet og kan ydes kollektivt, gruppevis og individuelt. Vejledningen skal gives på baggrund af aktuel og generel information om optagelsesregler og om de respektive uddannelsers indhold og opbygning og karrieremuligheder.

Aktuelle problemstillinger og udfordringer Målsætninger om øget gennemførsel på både ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser Regionens særlige udfordringer: nogle pointer fra Region Syddanmarks undersøgelse: http://www.syddanskuddannelsesaftale.dk/wm346297 Stigende optag på ungdomsuddannelser. Udviklingen svarer dog mere eller mindre til landsgennemsnittet. Frekvenser: andelen af optagne på en gymnasial uddannelse i forhold til antal 16årige) er i perioden 2001 til 2009 steget fra 62,4% til 67,0% i Region Syddanmark (landsplan: 65,5% til 69,4%) ca 21% flere studenter fuldfører en gymnasial uddannelse (2000-2009) (på landsplan er stigningen i antal fuldførte 27%). Gennemførsel: på STX stabil på ca. 88% på der erhvervsgymnasiale et fald fra 80% til 73%

Aktuelle problemstillinger og udfordringer Søgning til de videregående uddannelser fordelt på regioner (KOT 2010) De videregående uddannelsesinstitutioners geografiske studentergrundlag (KOT, 2010) Beliggenhed Bopæl Nordjylland Midtjylland Syddanmark Hovedstaden Sjælland 78 13 5 3 1 8 74 82 4 2 77 12 38 54 Beliggenhed Bopæl Nordjylland Midtjylland Syddanmark Hovedstaden Sjælland 66 4 2 1 24 83 20 3 5 63 8 7 13 88 52 39

Søgemønstre som en aktuel udfordring Valgparametre* Hvad kan jeg blive Hvem kan jeg blive Den sociale positionering Ansøgertyper* Plan-A søgere - Ansøgere, der kun søger en uddannelse - faglig og geografisk snæver By –Søgere - Ansøgere, hvis med forskellige uddannelsesønsker i samme by - faglig bred geografisk snæver Uddannelsessøgere - Ansøgere, der søger samme uddannelse i forskellige byer - faglig snæver, geografisk bred Kombnationssøgere - Ansøgere med forskellige uddannelsesønsker i forskellige byer - faglig og geografisk bred * Karen Gerstrøm’s speciale: ”Et spørgsmål om prioritereing”

Aktuelle problemstillinger og udfordringer Valgparametre og Søgemønstre X= udgangspunkt (x)=efter analyse Optaget eller afvist? kombination Plan A (sikker) Plan A (usikker) By Uddannelse Hvad kan jeg blive X (x) Hvem kan jeg blive Social positionering Alle Kombination Plan a (sikker) (usikker) By Uddannelse Optaget 84 91 97 55 89 67 Afvist 16 9 3 45 11 33

Skitse til vejledningsmodeller i projektet Ramme Hver studieretningspakke har afsat 30 timer til vejledning. Overvejelser: Individuelle samtaler kontra vejledning i fællesskaber. Førindsats og efterindsats. Førindsats: forventningsafstemning – udbytte også for de elever der ikke lige har fokus på uddannelsen undervisningsform - hvordan lærer den enkelte elev bedst. beslægtede uddannelser og disse jobmuligheder – for perspektiveringens skyld Efterindsats: differentieret vejledning – forskellige målgrupper målrettet vejledning til elever med et udvidet behov for vejledning. hvornår i forløbet – umiddelbart efter kontra 2-3 ¨måneder efter (motivation og fastholdelse) og sammentænkning med eks. studiepraktik optagelsesvejledning og inddragelse af suppleringsmuligheder Ønsker: Når studieretninger er identificeret, titel og indhold nogenlunde aftalt og dato for afvikling ”camp” er fastsat vil vi gerne vide det så vores vi kan planlægge hvornår vi i Studievalg skal give vejledning i de enkelte studieretningsklasser. Informationer om ovenstående kan sendes til Per Krabbe Mølgaard: pkrabbe@studievalg.dk