Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE"— Præsentationens transcript:

1 TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere

2 OM SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN
Respondenter Alle uddannelsesledere med grundforløb på erhvervsuddannelser Population 383 uddannelsesledere Respondenter identificeret via ug.dk Tidsplan Udsendt 9. november 2010 1. rykker 19. november 2010 2. rykker 24. november 2010 Lukket 30. november 2010 Svarprocent 83 %

3 EMNER I SPØRGESKEMA Hvad kendetegner stærke elever?
Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på grundforløbet? Fokus på grundforløbspakker for stærke elever? Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på hovedforløbet? Hvad er rammerne for tilbud til ‘stærke elever Den strategiske forankring Drivkræfter og barrierer

4 Hvad kendetegner stærke elever?
4

5 HVAD KENDETEGNER STÆRKE ELEVER
HVAD KENDETEGNER STÆRKE ELEVER? I hvilken grad opfatter I følgende som kendetegn ved de 'stærke elever' på din indgang? De 'stærke elever' … (Sæt én markering i hver linje)

6 Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på grundforløbet?
6

7 GODSKRIVNING Har I givet godskrivning til 'stærke elever' på grundforløbet for optaget august 2010? (Sæt én markering) (N=306) Hvilken type godskrivning har 'stærke elever' fået på grundforløbet for optaget august 2010? (Sæt én markering) (N=168) Bemærk, kun de responder der har svaret ‘Ja’ til at de har givet godskrivning til stærke elever på grundforløbet for optaget august 2010 har skulle besvare det andet spørgsmål om hvilken type godskrivning de stærke elever har fået.

8 VALGFAG/ GRUNDFAG PÅ HØJERE NIVEUA
Har I på grundforløbet tilbud om valgfag på højere niveau? (Sæt én markering) (N=310) Uklarhed i anvendt terminologi. Se Noter Uklarhed i formuleringen af spørgsmålet: Har I på grundforløbet tilbud om valgfag på højere niveau? De fag som er niveaudelte er grundfagene[1] og de kan udbydes både som obligatoriske grundfag og som valgfag. BEK nr af 16/11/2010 indeholder en oversigt over de grundfag og niveauer som kan udbydes på erhvervsuddannelserne. På de forskellige indgange er det fastsat hvilke fag der skal indgå som grundfag, samt på hvilket niveau de er obligatoriske. Herudover fremgår det af erhvervsuddannelseslovens § 28 at eleverne skal kunne vælge undervisning på højere niveauer end de obligatoriske i de enkelte fag. Endvidere skal skolerne udbyde valgfag der er af betydning for videreuddannelse og for adgangen til videregående uddannelser, hvilket bl.a. kan være grundfag på højere niveau end det obligatoriske. Disse variationsmuligheder tager formuleringen af spørgsmålet ikke højde for. I formuleringen spørges der kun om valgfag på højere niveau. Formuleringen burde have taget højde for fag på højere niveau udbudt både som grundfag og som valgfag. De respondenter der til spørgsmålet har svaret ’Ja, vi udbyder valgfag på højere niveau’, er efterfølgende blevet bedt om at notere navn og niveau på valgfagene. Her viser svarene at respondenterne har noteret navne på grundfag som altså kan udbydes både som grundfag og som valgfag. Tages dette forhold med i betragtning, vurderes det samlede antal grundfag og valgfag at være for lavt, da det ikke indeholder alle grundfag på højere niveau. [1] Der er fastsat niveauer fra F til A hvor A er det højeste. Det er de samme niveauer som anvendes inden for både de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. I en åben svarkategori har respondenterne kunne notere navn og niveua på valgfag (N=73). De har bl.a noteret Dansk D og C, Engelsk C og B, Fransk C, Tysk C, matematik C, Virksomhedsøkonomi B, Afsætning B, IT.

9 INDIVIDUELT TILRETTELAGTE FORLØB
Har I på grundforløbet tilbud om individuelt tilrettelagte forløb, hvor enkelte 'stærke elever' kan tage udvalgte fag på højere niveau? (Sæt gerne flere markeringer) (N=311)

10 EUX Udbyder I EUX på din indgang på skolen? (Sæt én markering) (N=314)

11 Fokus på grundforløbspakker for stærke elever
11

12 HVOR MANGE HAR SÆRLIGE HOLD?
Har I på grundforløbet andre særlige hold for 'stærke elever'? F.eks. Grundforløbspakker målrettet 'stærke elever' på indgangen, at 'stærke elever' samles på tværs af hold på indgangen i udvalgte fag eller at ‘stærke elever’ samles på tværs af indgange i udvalgte lektioner (Sæt gerne flere markeringer) (N=305)

13 ORGANISERING AF SÆRLIGE HOLD
Hvilken type af hold er jeres tilbud '[NAVN]'? (Sæt én markering) (N=99)

14 ORGANISERING GRUNDFORLØBSPAKKER
Hvilken type af hold er jeres tilbud '[NAVN]'? (Sæt én markering) (N=99) Bemærk, I dette og de efterfølgende udvalgt dem som 1) har hold og som 2) organiserer holdene som grundforløbspakker på indgangen eller hold på tværs af indgange. Se note. Bemærk, respondentmassen I de efterfølgende spørgsmål er dem der Har markeret at de for optaget august 2010 har oprettet et eller flere hold Har svaret at disse særlige hold er organiseret som enten grundforløbspakke på indgangen målrettet stærke elever fx turbohold, elitelinje eller holdet samler stærke elever på tværs af indgange I udvalgte lektioner. Hermed er respondentmassen afgrænset til de personer som udbyder grundforløbspakker eller grundforløbspakke-lignende tilbud. Respondenter der har oprettet hold der samler stærke elever på indgangen på tværs af hold I udvalgte lektioner eller har svaret ‘andet’ er ikke medtaget da de ikke vurderes at være en grundforløbspakke eller grundforløbspakkelignende. Ialt 99 tilbud fordelt på 92 respondenter (en indgang kan godt udbyde flere tilbud)

15 MÅLGRUPPE GRUNDFORLØBSPAKKER
Hvem er de primære målgrupper for jeres tilbud '[NAVN]’ til 'stærke elever'? (Vælg maksimalt tre svarmuligheder) (N=99)

16 INDHOLD GRUNDFORLØBSPAKKER
Hvilket særligt indhold indgår i jeres tilbud '[NAVN]' i forhold til det ordinære forløb? (Sæt gerne flere markeringer) (N=99)

17 LÆNGDEN GRUNDFORLØBSPAKKER
Hvor langt er jeres tilbud '[NAVN]' i forhold til et ordinært grundforløb? (Sæt én markering) (N=99)

18 POSITIVT UDBYTTE GRUNDFORLØBSPAKKER
I hvilken grad har I oplevet følgende positive udbytte af jeres tilbud ‘[NAVN]' til 'stærke elever'? (Sæt én markering i hver linje)

19 NEGATIVT UDBYTTE GRUNDFORLØBSPAKKER
I hvilken grad har I oplevet følgende negative udbytte af jeres tilbud ‘[NAVN]' til 'stærke elever'? (Sæt én markering i hver linje)

20 Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på hovedforløbet?
20

21 TILBUD PÅ HOVEDFORLØBET
Hvilke typer af tilbud er der til 'stærke elever' som på nuværende tidspunkt går på hovedforløbene på din indgang? (Sæt gerne flere markeringer) (N=262) Der er en usikkerhed i forhold til respondentmassen for dette spørgsmål. Respondenterne er som beskrevet ovenfor alle uddannelsesledere på grundforløb på erhvervsuddannelserne, og de er blevet bedt om at besvare spørgeskemaet i forhold til den indgang de er ansvarlige for, og i forhold til hovedforløb som på skolen udbydes i forlængelse af dette grundforløb. De fleste uddannelsesledere udbyder også et eller flere hovedforløb i forlængelse af grundforløb, men ikke alle. Enkelte uddannelsesledere har ikke besvaret spørgsmålet om hovedforløb, og andre har i det åbne kommentarfelt i tilknytning til spørgsmålet noteret at de ikke udbyder hovedforløb. EVA vurderer at dem som ikke har besvaret spørgsmålet om tilbuddene på hovedforløbet, er dem som ikke udbyder hovedforløb. Endvidere er evt. svar fra de respondenter som har noteret i det åbne kommentarfelt at de ikke udbyder hovedforløb, fjernet fra respondentgruppen for dette spørgsmål. Usikkerhed i respondtmasse. Se Noter

22 Rammerne for tilbud til ‘stærke elever’
22

23 STRATEGISK FORANKRING
I hvilken grad .... (Sæt én markering i hver linje)

24 DRIVKRÆFTER OG BARRIERER
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn? (Sæt én markering i hver linje)


Download ppt "TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google