Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
STU – lovgivning, bekendtgørelse og vejledning
Advertisements

UUV’s repræsentantskabsmøde den
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Specialundervisningens rammer
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Kreativ Langsigtet ArbejdsPlanlægning
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
2-01.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Den kommunale vejledning om STU
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Rehabilitering og hjemmehjælp
(og lidt om Arbejdskendskab)
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Specialundervisningens rammer
Forældremøde.
FGU og kommunal ungeindsats
Nyt fra Undervisningsministeriet
Lige adgang til uddannelse
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Mine punkter: Om ungdomsuddannelsen. Den løbende evaluering Det videre arbejde Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 En forløber under lov om specialundervisning for voksne. Lov 564, - vedtaget juni 2007 – bekendtgørelse juli 2007 - ikrafttræden 1. august 2007 Intensioner At sikre unge , der ikke har mulighed for at tage en anden ungdomsuddannelse ret til 3 års ungdomsuddannelse Samme muligheder og rammer uanset, hvor man bor i landet Kommunalt ansvarsområde Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Formålet De unge skal opnå personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt - og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. Uddannelsen skal fremme: Personlig udvikling og mulighed for at deltage selvstændigt og aktivt i samfundslivet At indgå i sociale sammenhænge og få et selvstændigt og aktivt fritidsliv Udvikling af kompetencer til brug i uddannelses- og/eller beskæftigelsessituationer - Ikke blot en videreførelse af undervisningen i folkeskolen, men være et springbræt til voksentilværelsen Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Målgruppen: Unge der ikke kan gennemføre anden ungdomsuddannelse, selvom de får specialpædagogisk støtte Og efter undervisningspligtens ophør, eller når de forlader 10. eller 11. klasse eller inden det fyldte 25 år Hvem unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov Antal ca. 1300 pr. årgang = ca 4.000 på tre årgange Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Kommunalbestyrelsen Myndighedsansvar Afgører om eleven er i målgruppe og godkender uddannelsesplanen Uddannelsesansvar Ansvar for uddannelsens gennemførelse og kvalitet, herunder kvaliteten hos institutioner, der leverer uddannelseselementer Finansieringsansvar Afholder udgifterne forbundet med uddannelsen, herunder hjælpemilder og befordring Sikre sammenhæng til evt. andre ydelser på tværs af forvaltninger Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 3-årig uddannelsesplan Undervisningsplan på de enkelte elementer i ungdomsuddannelsen Ramme for individuelt tilrettelagt uddannelse Tilrettelægges under hensyntagen til den unges kvalifikationer, modenhed og interesser Sammenhæng, målrettethed og progression Skal kunne evalueres Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Lovrevision i Folketingsåret 2011/12 Løbende evaluering: 1. år: implementering (elevtal, kan det fungere? Kommunernes arbejde….) 2 år: mere om indhold (uddannelsesmål, ungdomsmiljøer..) 3 år: indhold, frafald og forsørgelse Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Uddannelsen tilbydes i alle kommuner 4 kommuner uden elever, men alle kommuner er beredte til modtagelse af elever Elevtallet i fortsat stigning. 1.965 pr. 28. februar 2009, vil fortsat stige…, siger udviklingsrådene Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Henvisningsårsager: Andelen af unge med udviklingsforstyrrelse er vokset Udviklingsforstyrrelser 19,2 pct. (august 2007: 9,4 pct.) Udviklingshæmmede 65,1 pct. (august 2007: 75,3 pct.) Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Flere forskellige uddannelsessteder i uddannelsesplanerne - foråret 2008: 87 pct. på voksenspecialundervisningsskoler foråret 2009: 69,5 pct. på voksenspecialundervisningsskoler - andre institutioner: 14,9 pct. (7,4 pct. 2008) Ungdomsmiljøer er vigtige elementer i uddannelsesplanerne - sociale netværk, selv-afprøvning Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 De fleste uddannelsesplaner har beskæftigelse som uddannelsesmål 71 ud 100, beskæftigelse som uddannelsesmål 63……….., personlig udvikling (indsigt i eget handicap, valgkompetencer, sociale adfærdsregler) 48……….., fritid 48……….., skolekundskaber (dansk, regning,.. fra det niveau som eleven har opnået i grundskolen) 46……….., bolig (afklaring, botræning) 44……….., ADL (trafik, pengekendskab, madlavning, hygiejne og andre daglige praksisområder Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Forsørgelse: Førtidspension 28,5 % Forrevalidering 21,4 % Revalidering 2,8 % Ikke aktuelt 10,4 % Andet 9,1 % Ukendt 27,8 % Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Klagesager (1.1.2008 – 31.5.2009): Tendens til relativt fald i antallet af klagesager 44 afsluttede sager 22 realitetsbehandlede 17 trukket tilbage efter opnået enighed 5 udenfor Klagenævnets område 12 over afslag 10 over indhold K-meddelelser på www.klagenaevnet.dk Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Fremadrettede initiativer Vejledning Publikation med eksempler på gode uddannelsesplaner Fortsætte med nyhedsbreve Ny evalueringsrunde Forsørgelse Frafalds-årsager Placering skal være: horisontalt: 0,7 cm, vertikalt: 6,94 cm Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009 Fra finanslovs-aftalen: Nedsættelse af en arbejdsgruppe vurdere behovet for en overbygning til ungdomsuddannelsen kortlægge målgruppens omfang omfanget af tilsvarende tilbud evt. tilrettelæggelse og finansiering I arbejdsgruppen skal deltage relevante fag-personer og interessenter Arbejdsgruppen skal være efteråret 2010 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 03-04-2017