Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lige adgang til uddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lige adgang til uddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Lige adgang til uddannelse
Det Centrale Handicapråds årsmøde den 5. februar 2019

2 Program for workshop Velkommen
Sorø Kommunes Handicapråds arbejde med emnet Spørgsmål og kommentarer til handicaprådets arbejde Præsentation af status og regeringens initiativer Diskussion i grupper Opsamling

3 Sorø Kommunes Handicapråd v/ Henrik Kjølby Pedersen

4 Status Status: Der er alene tale om et udpluk af problemstillinger
Uddannelsesniveau i procent Kilde: Handicap, beskæftigelse og uddannelse i 2016, SFi, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 17:15, Malene Rode Larsen og Mona Larsen, side 83, tabel 4.1 samt side 86, tabel 4.2. I skoleåret 2014/2015 fik 4 procent af eleverne i grundskolen specialundervisning. Behovet for specialundervisning stiger, jo ældre eleverne bliver. I skoleåret 2014/2015 lå andelen af elever i specialundervisning samlet set på 2 procent i 0. klasse og steg herfra op til 7 procent i 10. Kilde: NYT fra Danmarks Statistik, 23. juni 2015, Nr. 312

5 Status 7 procent af personer med handicap er droppet ud af deres uddannelse to eller flere gange. Dette er kun gældende for 4 procent af personer uden handicap. I en fjerdedel af tilfældene var årsagerne for gruppen med handicap sygdom, handicap, stress, depression eller lignende. Disse årsager blev blot anført af hver tyvende i gruppen uden handicap. Kilde:Underlagsrapport til fakta ark til DCH hjemmeside.

6 Status – Kommunale handicapråd
Resultat fra Det Centrale Handicapråds surveyundersøgelse fra 2019 ”Handicaprådenes stemme – Udfordringer og fokus” Det er en spørgeskemaundersøgelse, hvor vi har spurgt formændene fra de kommunale handicapråd. Svarprocenten har været 80 procent

7 Regeringens initiativer fra den Handicappolitiske Redegørelse 2018
Styrkelse af de inkluderende læringsmiljøer i grundskolen I 2019 igangsættes en evaluering af inklusionsindsatsen Kvalitetsudvikling i ungdomsuddannelserne Ny forberedende grunduddannelse Benchmarkanalyse og best practice katalog – STU Inkluderende ordblinde undervisning Her er alene tale om udpluk Styrkelse af inkluderende læringsmiljøer i grundskolen Regeringen og kommunerne vil fortsat samarbejde om at styrke de inkluderende læringsmiljøer i forhold til børn, der har behov for en særlig indsat. Arbejdet tager udgangspunkt i anbefalingerne fra eftersynet af inklusionsindsatsen. Ekspertgruppen kom med omkring 100 anbefalinger til Undervisningsministeriet, kommunalbestyrelser og skoleledelser. Der vil i 2019 blive igangsat en evaluering af inklusionsindsatsen med henblik på en status i 2020/2021. Siden offentliggørelsen af ekspertgruppens anbefalinger er der iværksat en række initiativer som opfølgning på anbefalingerne til Undervisningsministeriet, kommunalbestyrelser og skoleledere. Også i perioden 2018 – 2020 er der planlagt en række inklusionsindsatser som fx en pulje der skal give lærere og pædagoger nye redskaber til, hvordan børn og unge med handicap kan deltage i idræt og bevægelse i grundskolen og aflægger prøve i faget. Ungdomsuddannelse til unge med særlige behov. Epinion har i 2017 på vegne af Undervisningsministeriet lavet en evaluering af Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU). Evalueringen konkluderer, at eleverne og deres netværk oplever, at deres sociale, personlige og faglige kompetencer styrkes. Evalueringen viser også udfordringer med blandt andet afslutningen af STU-forløb og overgangen til den unges videre forløb. Undervisningsministeriet har i efteråret 2018 igangsat en benchmarkanalyse og best practice katalog over kommunernes praksis vedrørende dels udslusning og overgang fra STU til andre aktiviteter og dels begrænsning af negativt frafald fra STU. Formålet er at synliggøre og udbrede god praksis og i sidste ende øge kvaliteten af STU-tilbuddene. Med satspuljeaftalen for 2019 er der som yderligere opfølgning på evalueringen afsat en ramme på i alt 40 mio. kr. i perioden til senere udmøntning med henblik på at forbedre udslusningen og overgangen fra STU i det tredje og sidst0e år af STU. Kvalitetsudvikling i ungdomsuddannelserne Regeringen har i 2018 igangsat en afdækning af eventuelle barrierer for, at personer med handicap har de samme rammer for at gennemføre en erhvervsuddannelse som personer uden handicap. I forbindelse med satspuljeaftalen for 2019 er der afsat midler til initiativer, der styrker personer med handicaps muligheder for at gennemføre en erhvervsuddannelse. En ny Forberedende Grunduddannelse. Lov om forberedende grunduddannelse (FGU) er vedtaget på baggrund af Aftale om bedre veje til uddannelse og job fra oktober Den primære målgruppe for uddannelsen er unge under 25 år, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse og ikke er i gang med en ordinær fuldtidsuddannelse eller er i beskæftigelse. Desuden kan unge med særlige behov, der har gennemført ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU), starte på FGU, hvis det vurderes, at eleverne kan gennemføre og drage nytte af FGU. Formålet med FGU er at give målgruppen af unge kundskaber, færdigheder, afklaring og motivation til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller opnå ufaglært beskæftigelse. Uddannelsen skal derudover styrke deres personlige og sociale kompetencer samt demokratiske dannelse Inkluderende ordblindeundervisning. Alle elever med ordblindhed skal tilbydes et ordblindevenligt undervisningsmiljø, hvor alle undervisere bl.a. har viden om, hvordan eleven kan anvende sine kompenserende hjælpemidler i undervisningen og kan give mulighed for alternative deltagelses- og evalueringsformer. I det omfang, det vurderes nødvendigt, kan der derudover tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte eller om nødvendigt specialundervisning, der sigter mod at udvikle elevens læse- og skrivefærdigheder.

8 Regeringens initiativer fra den Handicappolitiske Redegørelse 2018
Initiativer på voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU) Handicappolitisk handlingsplan på uddannelsesområdet Børn med autisme og skolevægring Særlige hensyn til studerende med handicap Initiativer på voksen- og efteruddannelsesområdet (VEU). Det fremgår af den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job (FGU-aftalen) fra oktober 2017, at der skal etableres en central specialpædagogisk støtteordning til voksne på de almene og erhvervsrettede voksenuddannelser (almen voksenuddannelse (avu), forberedende voksenuddannelse (FVU), ordblindeundervisning for voksne (OBU), arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) og træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU)). Ordningen skal træde i kraft i august 2019. Handicappolitisk handlingsplan på uddannelsesområdet. Med satspuljeaftalen for 2019 er afsat en ramme på i alt 17,5 mio. kr. i til finansiering af initiativer i en handicappolitisk handlingsplan på uddannelsesområdet. Initiativerne skal bidrage til at synliggøre og styrke inklusionen af personer med handicap i uddannelsessystemet – det gælder både i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser, og videre ud på arbejdsmarkedet. Den handicappolitiske handlingsplan skal indeholde initiativer, som går på tværs af Undervisnings-, Uddannelses- og Forsknings samt Beskæftigelsesministeriet for at finde løsninger på barrierer i uddannelsessystemet og videre ud på arbejdsmarkedet. Regeringen vil fremlægge handlingsplanen inden udgangen af Folketingsåret 2018/19. Handlingsplanen skal herefter drøftes med Folketingets partier. Børn med autisme og skolevægring. I 2016 udkom en opsamling og en analyse af en undersøgelse af 35 VISO–sager om børn med autisme og skolevægring udarbejdet i et samarbejde mellem Socialstyrelsen og DEFACTUM. Analysen viste bl.a., at disse sager ofte er komplekse med mange aktører, og hvor omgivelsernes håndtering har stor betydning for barnet med autisme. For at udbrede undersøgelsens resultater blev der afholdt tre temadage i Det har affødt endnu et initiativ om børn med autisme og længerevarende skolefravær. Særlige hensyn til studerende med handicap Uddannelses- og Forskningsministeriet arbejder løbende på at understøtte, at studerende med handicap har gode muligheder for at tage en uddannelse. Bevidstgørelsen og ønsket om ligestilling ses generelt på tværs af uddannelsessystemet herunder i form af særlige regler for studerende med handicap mht. støtteformer, optag, eksamensregler, hjælpemidler og mulighed for dispensation på baggrund af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Ministeriet er f.eks. aktuelt ved at kortlægge institutionernes dispensationspraksis.


Download ppt "Lige adgang til uddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google