Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Hvad med de store offentlige IT projekter ??
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med 4. Tryk ’anvend på alle’ Ændre.
Modul 1 - Processer.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Udviklingsprojekter på den agile måde
Arbejdspladsudvikling
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
DUA seminar den 5. oktober 2010
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Tillid Temadag for AMIR
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Landsbyggefondens IT system. IT-systemet Hvorfor? -Et længe næret ønske fra ”kunderne” -Skabe indsigt i og dialog om ansøgningsprocessen -Bedre styring.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Thomas Hildebrandt Faglig koordinator for processer og IT Interessegruppen, Infinit Lektor og leder af forskningsgruppen for.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Infinit InteresseIInnovationsgruppen Infinit & Software Test Arne Skou, CISS.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Lederkonference 2007 Oplæg om genoptræning V/konsulent Maj-Britt Winther KL´s kontor for social- og sundhedspolitik.
Formål og mål for dagen Viden om og forståelse for, hvad det vil sige at se sin arbejdsplads ud fra et arbejdsgangs- eller procesperspektiv Kendskab til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Workshop om Den tværkommunale løsning til automatiseringsegnede processer 26. januar 2018.
Mission, vision og forretningsidé
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13

Medarbejdere og kunder Dagsorden Dafolo ? Udgangspunktet Hvad gjorde vi før …? Udfordringer og muligheder Mål og hensigt Usability – sammen med agil metode – usability, innovation, fleksibilitet Tættere på kunderne Danmarks bedste kommunale IT systemer Status lige nu Hvilke aktiviteter har vi gennemført Fremtidsplaner Konkrete eksempler Medarbejdere og kunder

Dafolo Mindre dansk IT virksomhed Hovedkontor i Frederikshavn 21 ansatte i IT udviklingsafdelingen 65 personer i alt Hovedkontor i Frederikshavn Kontorer i Fredericia, København, (Sverige?) Løsninger til borgerservice og kommunal administration Med udgangspunkt i elektroniske blanketløsninger med mange år på bagen Ca. 70 kommuner som kunder Samme type løsninger til statslige org. og private virksomheder Stor faglig viden om kommunal administration God og bred viden om systemudvikling Flere og flere medarbejdere med fokus på usability, agil udvikling Datamatikere, dataloger, multimediedesign Dafolo – en virksomhed med stort potentiale for usability aktiviteter

Udgangspunktet – udfordringer og muligheder Har anvendt Prince2 som projektledelsesmetode i en årrække Udvikling baseret på præcise kravspecifikationer Plejer det at gå godt ….? Ja, hvis vi har kunderne tæt på udviklingen … Og løbende tilpasser kravspecifikationen Hvad med ledelsens opbakning ? Stor opbakning til usability aktiviteter – adskiller os markant fra konkurrenterne Hvad med medarbejdernes opbakning? Lyst og vilje til at afprøve nye metoder Kunderne var tilstede, viljen var der (hos medarbejdere og ledelse), tiden var der, processen var i gang Manglede metode og værktøj til planlægning, gennemførelse, opfølgning på usability tests

Mål og hensigt – projektet med Aalborg Universitet Det vi vælger at gøre, vil vi gøre ordentligt ;-) Danmarks bedste løsninger på de områder, vi sammen med kunderne udvikler 3 årigt samarbejde med AAU om indførelse af usability metoder Billige og effektive metoder til usability tests Sikre konkret udbytte Byggeansøgninger Usability test af eksisterende løsning Opfølgning – workshop med AAU -> 3 konkrete designforslag Efterfølgende usability test af ny løsning Metoder ”Traditionel” usability test med videoanalyser IDA metoden – instant data analysis -> stor tidsbesparelse ! Anvendes nu i fremtidige projekter Del af samlet metode – usability, agil udvikling, innovation

Byggesager – ansøgning/anmeldelse Overser feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse(ansøgning) Forstår ikke feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse (ansøgning) Vejledningen på bagsiden afklare ikke om der skal markeres anmeldelse eller tilladelse (ansøgning) Forstår ikke forskel på tilbygning, nybygning og andet

Byggesager – byggeriets type

Byggesager – ansøgning/anmeldelse

Byggesager - bilag Ved ikke hvilke bilag, der skal medsendes Usikker på, hvordan bilag vedhæftes elektronisk Hvad er ”nødvendige” …….

Byggesager - eksempel

Byggesager – resultat … Betydning i praksis Ansøgninger udfyldt med PDF formular kræver mindst 51 minutter at efterbehandle (gennemsnit) Ansøgninger udfyldt med dialogbaseret system kræver mindst 18,5 minutter at efterbehandle (gennemsnit) Ansøger/Ejer info (manglende information) – A: Lidt under halvdelen, B: Ingen Digital signatur (manglende signatur) – A: Over halvdelen, B: 2 stk. Vedhæftning (manglende vedhæftning) – A: Alle, B: Ingen Ansøgning/Anmeldelse (forkert valg, manglende valg) – A: Halvdelen af brugerne, B: Ingen Matrikel/Ejerlav (Stavefejl, forkerte tal/oplysninger) - A: Halvdelen, B: Halvdelen Byggeriets type (forkert valg) – A: Halvdelen, B: Ingen Beskrivelse af byggeriet (Antal kvm. skal som minimum være til stede, ellers fejl) - A: Halvdelen, B: Flertallet (udeladt eller mangelfuldt) Opvarmningsform (manglende eller forkert valg) – A: Halvdelen, B: En enkelt

Status og fremtidsplaner Stor ekspertise i planlægning og gennemførelse af usability tests IDA metoden gennemføres på en række projekter Generelle mønstre til designmanual Eksperimenter med andre metoder Remote synkron via online værktøj Remote asynkron via online værktøj – brugerne indrapporterer selv usability problemer Mulighed for løbende indrapportering af usability evalueringer for kørende løsninger Etablering af brugerpanel Usability evalueringer for sagsbehandlersystemer - processtyringsløsninger Andre usability kriterier DUSK – Dafolo’s Usability og Scrum Koncept

Medarbejdere og kunder Lidt skepsis i starten over det ”akademiske” aspekt Workshop med AAU gav konkret udbytte og stort engagement Kvalitet af løsninger klart forbedret Glade og engagerede kunder ;-)

Udvikling af sagsbehandlerens arbejdsplads Værktøj til sagsbehandleren – helt nyt koncept Innovationsworkshops med kunderne – Essence metoden Usability tests sammen med kunderne Agil udvikling med korte sprints og mange leverancer Bistand til processen fra AAU eksperter I løbet af 2011