Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Sæt viden i bevægelse Temadag om Samarbejde og vidensdeling Forældres involvering og indflydelse.
Den 16.august 2010 Regionsgården
”Sæt viden i bevægelse og …” Tema eftermiddag Udvikling af samarbejde, vidensdeling og koordinering • Udvikling af samarbejde, koordinering og vidensdeling.
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Børn og Unge Fokusområdet: Sundhed, trivsel og kriminalitetsforebyggelse Der etableres i hvert distrikt et trivsels- og sundhedsråd i efteråret 2013 Målsætning:
Kommunikationscentret
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Implementering på Fenrishus
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvad er neurofaglig viden?
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Sygeplejerske - Alkoholbehandler
D-klasserne på Borupgårdskolen.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
Fogedvængets organisation Teknisk-Administrativ
Geriatri med fokus på funktionsevne
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
SIP - BOSTED - INDIVIDUELLE PLANER
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Tema 4 Overgange i barnets liv
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Introduktion til Region Hovedstaden - Handicap Introseminar den 6. april 2010 v/Direktør Søren Torpegaard Bech.
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
AKT på Dybbøl Skolen.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Sundhedsaftale III status
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Gentofte Kommunes Tandpleje. Vision: ”Det bedste sted at være barn og ung” Gentofte Kommunes Tandpleje.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Pårørende samtale Er du tæt på en stressramt som ægtefælde, kæreste, barn, forældre, ven, veninde, kollega eller chef? Og har du svært ved at forstå, hvad.
Sammenhæng i hjerterehabilitering
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Gentofte Kommunes Tandpleje
Den pædagogiske læreplan
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Gentofte Kommunes Tandpleje
Inspirationsworkshop med fokus på
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Præsentationens transcript:

Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse” Samarbejdsmodel for rehabiliteringsforløb Børnecenter for Rehabilitering Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse” www.bcfr.dk

Program: Præsentation af BCfR Samarbejdsmodel for: Intensivt rehabiliteringsforløb Lokalbaseret rehabiliteringsforløb www.bcfr.dk

Børnecenter for Rehabilitering er et fase 3 neurorehabiliteringstilbud under Region Hovedstaden – Handicap Vi arbejder med børn og unge med erhvervet hjerneskade ud fra en tværfaglig og familiecentreret tilgang, på baggrund af en neuropsykologisk viden og forståelse Vi er specialister på området og VISO leverandører www.bcfr.dk

Rehabilitering tilbydes Børn og unge i alderen 2 – 18 år der har en let til moderat hjerneskade Børnene har vanskeligheder inden for et eller flere områder: Kognition, motorik, kommunikation og sociale færdigheder www.bcfr.dk

Tidsbegrænsede forløb Visitation Kommunerne bevilliger rehabiliteringsforløbene – oftest et halvt år ad gangen (BUM) BCfR visiterer selv Samarbejdet med hospital – kommune og forældre starter ved forvisitation Tidsbegrænsede forløb Det løbende samarbejde skal sikre sammenhæng i indsatsen, vidensformidling og koordinering www.bcfr.dk

Udgangspunktet for rehabiliteringsforløbene er At alle forløb er individuelle med hensyn til funktionsnedsættelser, livssituation, ønsker og behov Samarbejdet tager udgangspunkt i det og mødet med børnene og familierne afspejler denne forståelse – Det fordrer dialog og at vi lytter til og inddrager børnene og forældrene og bidrager med fagligheden Succesen af rehabiliteringen afhænger bl.a. af omgivelsernes indsigt, forståelse og adfærd i fht barnet med en erhvervet hjerneskade www.bcfr.dk

www.bcfr.dk

Intensivt rehabiliteringsforløb - Samarbejdsmodel www.bcfr.dk

Familien tilknyttes et tværfagligt team www.bcfr.dk

Forældrene er tilstede under udredningen 2 ugers tværfaglig udredning (test, undersøgelse, observation) af barnet Forældrene er tilstede under udredningen Forældrene interviewes (COPM, Canadian Occupational Performance Measure) og svarer på spørgeskema (psyk.) for at undersøge aktivitetsproblematikker og vanskeligheder De børn der kan, interviewes også med COPM Udredningsrapport med anbefalinger Udredningsmøde, hvor alle relevante samarbejdspartnere inviteres www.bcfr.dk

Overordnet tværfagligt indsatsområde og delmål vælges Vælges af teamet pba udredningen og formidles til forældrene www.bcfr.dk

Børnene kommer dagligt på Børnecentret Børnene og forældrene tilknyttes en kontaktpsykolog og en kontaktperson fra teamet. Børnene rehabiliteres funktionelt indenfor de hverdagslivs- færdigheder børnene og familien vurderer som vigtige og betydningsfulde Børnene rehabiliteres skolemæssigt i dansk og matematik www.bcfr.dk

Rehabiliteringsforløbet Daglig information til og fra forældrene via kontaktbog Tilbud om hjemmebesøg (eks. med undervisning i ABC (Affolter-Bobath-Coombes) konceptet eller hjælpemidler) Status hver 4. måned med tværfaglig ICF-CY statusrapport med anbefalinger. Indsatsområde og mål evalueres og der sættes evt nye mål Statusmøde, hvor alle relevante parter inviteres Rapporterne gennemgås med forældrene og kommunen inden møderne www.bcfr.dk

Tilbud til forældrene/familien i rehabiliteringsforløbet Undervisning og information om hjerneskaden Samtaler med psykolog Samtaler med kontaktperson Løbende rådgivning og vejledning via møder, mail, telefon Forældresamtalegruppe á 6 gange Søskendegruppe Informationsmøde med nærmeste pårørende ell.andre Case management www.bcfr.dk

Samarbejdet med forældrene Forældrene inddrages, får faglige råd og vejledning samt støtte og viden Barnet/den unge inddrages og der arbejdes med at skabe indsigt i egen situation, formåen og vanskeligheder Forældrene får indsigt i barnets vanskeligheder, behov og udvikling Forældrene er aktive i barnets rehabilitering Forældrene synes de kan mestre dagligdagen Familien Kommunen BCfR www.bcfr.dk

Samarbejdet med kommunerne Faglig anbefaling, rådgivning og sparing Dialog om samarbejdet Indsigt i, og forståelse for barnets/familiens situation Dialog mellem forældre og kommune Koordinere rehabiliterings-forløbet så der er et relevant tilbud til barnet/den unge efter intensiv rehabilitering Overlevering til dagtilbud og skole Familien Kommunen BCfR www.bcfr.dk

Lokalbaseret rehabiliteringsforløb - Samarbejdsmodel www.bcfr.dk

Lokalbaseret rehabilitering Ofte børn der har været i intensiv rehabilitering, eller børn, der er ”vokset” ind i vanskeligheder/senfølger af erhvervet hjerneskade Tager udgangspunkt i barnets omgivelser og nærmiljø: hjemmet, skolen, børnehaven, praktikpladsen etc. Skal yde råd, vejledning og konkrete forslag Statusrapport og statusmøde efter ca. 5-6 måneder (ICF-CY) www.bcfr.dk

Hvem skal der være møde/samtale med og hvornår Forløbsaftalen Der udarbejdes på indledende møder, forløbsaftale for et halvt år ad gangen med aftale om: Hvilke mål skal der arbejdes med og, hvor skal indsatsen være mest intensiv (eks. skole ell. hjem) Hvem skal der være møde/samtale med og hvornår Alle involverede parter får en kopi af aftalen, herunder kommunen Skal danne grundlag for en status og evaluering Skal sikre, at alle inddrages i rehabiliteringen fra start og ved, hvilke mål der arbejdes med www.bcfr.dk

Interventioner i forløbet Møder med forældrene Møder med hele familien Samtaler med barnet/den unge Møder med lærer/pædagoger eller andre Ad hoc kontakt via telefon og mail ”Hjernetime” i klassen Tilbud til forældre om deltagelse i forældresamtalegruppe www.bcfr.dk

Hvis forældrene ikke kan få faglige sparingspartnene Udfordringer Rehabiliteringsforløb der ikke er sammenhængende, planlagte og koordinerede Korte bevillinger, som kan stresse og bekymre familierne, hvis der ikke er en længerevarende plan Når forældrene er stressede, har de ikke det fornødne overskud til at støtte op om barnets rehabilitering Hvis forældrene ikke kan få faglige sparingspartnene www.bcfr.dk