Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikationscentret

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikationscentret"— Præsentationens transcript:

1 Kommunikationscentret
Dialogmøde Voksne med erhvervet hjerneskade Funktionsleder Julie Ystrøm Psykolog Vivi Stets Ergoterapeut Lone Larsen Dialogmøde

2 Dagens program 13.00 Velkommen
13.05 Præsentation af Kommunikationscentret 14.00 Pause 14.20 Fælles dialog om fremtidig samarbejde 15.15 Rundvisning Dialogmøde

3 Kommunikationscentrets mål:
Via en tværfaglig og koordineret indsats vil vi sammen med borgeren, dennes netværk og kommunen medvirke til at fremme borgerens selvstændighed og aktive deltagelse. Dialogmøde

4 Rehabiliteringsbegrebet
”Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats.” Rehabilitering i Danmark – hvidbog om rehabiliteringsbegrebet, 2004. Dialogmøde

5 Kommunikationscentret består af :
IKT- team, med fokus på tekniske hjælpemidler til borgere med kommunikationsvanskeligheder, kognitive vanskeligheder, ordblinde mv. Høreteam Syns team Specialbørneteam Tale/ stemmeteam Hjerneteam Dialogmøde

6 Hvem er vi ? Hjerneskadeteamet består af 2 neuropsykologer
2 fysioterapeuter 2 ergoterapeuter 4 logopæder 1 speciallærer Dialogmøde

7 Hvem er målgruppen: Personer med lettere, moderate eller svære følger efter pludselig opstået hjerneskade, som apopleksi, tumor eller traumatisk skade. Dialogmøde

8 Vi tilbyder : En udredning på Kommunikationscentret, i hjemmet, eller på de kommunale genoptræningscentre Rapporten udarbejdes af vores tværfaglige team. Teamet vurderer, hvilke faggrupper der relevant skal indgå i udredningen. Rapporten er et øjebliksbillede eller en statusrapport. Vi arbejder med ICF, som er et arbejdsredskab, der beskriver borgeren i forhold til - funktionsnedsættelse/kropsniveau - aktivitet og deltagelse - omgivelsesfaktorer - personlige faktorer Dialogmøde

9 Aktuelle hold i 2010 Afasihold, let, moderat, svær Dysartrihold
Læse/ skrivehold Planlægningshold Hukommelseshold Livet efter en hjerneskade Erhvervsrelateret forløb PC undervisning Dialogmøde

10 Nye ydelser 2010 Kombi -1:1 – hold Opfølgningshold
Pårørendetilbud, gruppe og familiesamtaler Erhvervsrelateret forløb Dialogmøde

11 Forudsætninger for et udbytterigt forløb
Den hjerneskadede mødes i motivationen, der tages udgangspunkt i den oplevede vanskelighed Der skabes et fleksibelt forløb, hvor borgeren og skadens udtryk kan forandre sig og ændre fokus. Indsatsen bliver givet på rette tidspunkt – og rette sted.( fx. i hjemmet) Dialogmøde

12 Kognitive følger efter en hjerneskade
”Kognitive funktioner er de mentale processer i hjernen, der gør, at vi kan opfatte verden, tænke og problemløse.” ”Vidensnetværket”, aug 2009 Henrik Valentin Mortensen, neuropsykolog Dialogmøde

13 Kognitive følger efter en hjerneskade
Kognitive vanskeligheder kan være problemer med: - Koncentration, opmærksomhed - Læring, hukommelse - Forståelse af og brug af sproget - Bearbejdning af synsindtryk og rumlighed - Planlægning og problemløsning - Tempo, initiering, udtrætning Dialogmøde

14 Kognitive følger efter en hjerneskade
Der kan desuden være: - Følelsesmæssige forandringer - Personlighedsmæssige forandringer - Ændringer i sociale kompetencer; herunder ændret indlevelsesevne, evne til at læse andres følelser, refleksion over selv Dialogmøde

15 Kognitive følger efter en hjerneskade
Hvor ligger udfordringerne: Komplekst problemområde – en skade rammer sjældent kun én kognitiv funktion Ofte ikke umiddelbart synligt for omgivelserne Det er ikke personen alene der rammes, men også familien og omgivelserne Tidsfaktoren - restitutionsfasen er individuel Symptomer kan være overlappende med andre lidelser – herunder evt hensyntagen til præmorbid psyke Indsigt i egen situation kan være påvirket Dialogmøde

16 Kognitive følger efter en hjerneskade
Holistisk og tværfaglig tilgang Individuelt tilpasning afhængig af problemstilling Fokus på oplevede vanskeligheder (motivation) - og med udgangspunkt i de opstillede mål fra udredningen, tilpasset de observationer, der indhentes sideløbende med undervisningen. Målene vurderes og justeres tværfagligt efter behov Dialogmøde

17 Kognitive følger efter en hjerneskade
Hvad indgår i undervisningen (individuelt eller på hold): Undervisning inden for specifikke kognitive områder: ex opmærksomhed, koncentration, hukommelse, planlægning og problemløsning. Læring af færdigheder og af kompenserende strategier (ex planlægning, hukommelse) Emotionel forarbejdning, indsigt i og erkendelse af ressourcer og vanskeligheder Observation Dialogmøde

18 Holdet: ”Livet efter en hjerneskade”
Formål: Handler om at give forståelse for og indsigt i de (kognitive) ændringer, der opleves i dagligdagen efter hjerneskade. (Psykoedukation) Det kan også være i forhold til følelsesmæssige ændringer, samspillet med omgivelserne og de pårørendes måde at reagere på efter skaden (Øget samspillet med de pårørende) Forholde sig til mestringsstrategier (mhp at forebygge depression og opretholde sundhed) Tillid og udveksling af erfaringer med andre som er i samme situation bidrager til en positiv proces og til videre udvikling. (Øge følelsen af selvværd og selvtillid) Dialogmøde

19 Holdet: ”Livet efter en hjerneskade”
Indhold: Undervisningen er baseret på aktiv deltagelse Undervisningen vil omfatte praktiske øvelser og relevant teori i forhold til fastlagte emner. Der vil være fokus på sammenhæng mellem hjerne og krop. Ved hver undervisning er der et oplæg fra underviserne, som deltagerne skal arbejde med efterfølgende. Emnerne er bl.a. følgende: Følger efter hjerneskade: Fx. Vanskeligheder inden for hukommelse, koncentration, opmærksomhed, initiativ, træthed og sprog. Personlighedsmæssige forandringer efter hjerneskade. Kost og motion. Stress og håndtering af stress. Krise og krisehåndtering Dialogmøde

20 Erhvervsrelateret forløb Målgruppe og lovgrundlag
Målgruppen Personer med lettere følger efter pludselig opstået hjerneskade, som apopleksi eller traumatisk skade og hvor der er et arbejdsmarkedsperspektiv. Lovgrundlag Lov om social service eller Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats Dialogmøde

21 En samlet tværfaglig indsats
Det erhvervsrettede tilbud er en del af den samlede rehabiliteringsindsats, som indledes med: Udredning Aktuel neuropsykologisk undersøgelse Afdækning af træningsbehov samt behov for pårørende tilbud Koordinerende samtale med sagsbehandler Dialogmøde

22 Arbejdets betydning Forbinder ofte fortid – nutid – og fremtid
Arbejde har en central betydning i samfundet Identitet Socialt netværk Forsørgelse Status Udvikling Men, men, men … det er forskelligt hvad det betyder for den enkelte Dialogmøde

23 Feltets kompleksitet Arbejdspladsen Neurofaglig indsats Personens kompetencer Samfundets og holdninger begrænsninger og lovgrundlag Dialogmøde

24 Formål At afklare personens arbejdsevne
At personen bliver i stand til at anvende sine ressourcer At give personen værktøjer til at kompensere for eventuelle begrænsninger i arbejdsrelaterede situationer At personen får øget erkendelse af kompetencer og begrænsninger At arbejdspladsen får viden om og indsigt i de (skjulte) kognitive vanskeligheder og personens særlige behov for støtte Dialogmøde

25 Indhold og omfang Indhold - Individuelt tilrettelagt forløb
- vejledning til borgeren individuelt og på hold - samarbejde med og vejledning til arbejdspladsen - opfølgning efter endt forløb Omfang - individuel vejledning op til 25 timer - deltagelse på hold - forventet varighed 3 mdr. med mulighed for forlængelse Dialogmøde

26 Match af person og arbejdsplads
Generel orientering om følger efter hjerneskade Orientering om personens særlige behov Kontaktperson på arbejdspladsen Afklaring af arbejdsopgaver, arbejdstid og arbejdstilrettelæggelse samt behov for støtte Tæt opfølgning Vurdering af behov for handicapkompenserende ordninger Dialogmøde

27 Eksempel på aftale om særlige behov på en arbejdsplads.
Nedsat arbejdstid og flere små pauser Behov for god tid ved nye opgaver Forudsigelighed og en ting ad gangen Tryghed og åbenhed Behov for struktur og systematik Brug af kompenserende strategier Viden og forståelse for nedsat fleksibilitet, irritabilitet og stressfølsomhed Dialogmøde

28 Personens parathed til at komme i arbejde
Positive forventninger og tro på det skal lykkes samt opmuntring og støtte Indsigt i egne kompetencer og begrænsninger Det sværeste: Adfærds- og indsigtsproblemer Dialogmøde

29 Succeskriterier Afklaring af arbejdsevnen eller forslag til videre foranstaltninger At den ramte får øget indsigt i egne ressourcer og begrænsninger En holdbar løsning At finde en balance mellem arbejde, hjem og fritid At den ramte så vidt muligt får et selvstændigt og meningsfuldt hverdagsliv Dialogmøde

30 Opmærksomhed på ”arbejdet”
For den hjerneskaderamte og erhvervsaktive person er tilbagevenden til arbejdspladsen en væsentlig del af rehabiliteringsprocessen. Overvejelser omkring arbejdet skal således tænkes med - allerede i udredningsfasen. Det er meget individuelt, hvornår det rette tidspunkt er, for at etablere den erhvervsrettede del af rehabiliteringen. Dialogmøde

31 Spørgsmål til dialog: - Hvordan kan vi sammen give borgeren det bedst mulige tilbud? - Kan vores tilbud blive en del af genoptræningsplanerne? - Hvordan kan vores tilbud passe sammen med kommunens øvrige tilbud? Dialogmøde


Download ppt "Kommunikationscentret"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google