Bachtins romanteorier - Tekstkorpus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Læsning i danskfaget i Island
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Faglig læsning i naturfagene
”Intet” af Janne Teller
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Information om AA til skoler m.m.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
En mulig scenografisk metode
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Fagets formål, fokus og fagmål
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Skønlitteratur, indeksering, note
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
(Social) Konstruktionisme
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Videnskabsteori og faglige metoder
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Æstetiske læreprocesser
Kortfilm – de 7 parametre
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Almen sTudieforberedelse - AT
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Hjertelig velkommen til arrangementsrækken: ”Selviscenesættelse som fænomen”
Naturalisme og Realisme Af Stine og Emilie 2b. Realisme 1870 og frem: Opstår pga. naturvidenskaben Det modsatte af idealisme Viser livets kompleksitet.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Udvikling af fiktionskompetence
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Analyse af noveller.
Den Hermeneutiske cirkel
SKABELON.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Den naturvidenskabelige metode
Brikker til litteraturhistorien
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
Novelleanalyse introduktion.
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Leg, kreativitet dannelse
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Bachtins romanteorier - Tekstkorpus Dostojevskijs poetik 1929 (1963) Ordet i romanen, 1934-35 Bildungsromanprojektet: ”Kronotopen” og ”Goethe og dannelsesromanens historie”, midt i trediverne. ”Epos og roman” og ”Fra det romanagtiges forhistorie”, 1940-41 Rabelaisbogen, skrevet i trediverne, forsvaret i 1940, udgivet i 1965. Problemer

Romanteoriens problemer Uoverskueligt genstandsfelt – prosaformer fra antikken til Thomas Mann! Inkonsekvent, flydende begrebsdannelse og –brug; et begreb til hver bog! Særlig skrivemåde: kvasi-kunstnerisk med gentagelser, forskydninger. Indbyrdes modstridende begreber: er en polyfon roman forskelligsproglig?; er polyfonien en speciel kronotop?; er Rabelais en polyfon forfatter?, etc., etc. Løsningen: en tredeling af romanteksterne og –teorierne De tre romanteorier

De tre romanteorier 1 Polyfon romanteori: Dostojevskijs poetik 2 Stilistisk romanteori: Ordet i romanen, ”Fra det romanagtiges forhistorie” 3 Kronotopisk romanteori: Bildungsessayet, Kronotopen (og delvist ”Epos og roman” og Rabelais-bogen) Skema

De tre romanteorier Teoretisk hovedtema Interpersonel relation Tidsgestaltning Eksemplarisk forfatter 1 Polyfon romanteori Autor vs helt Autor og helt (jeg og du) Ikke-tid (tid som tærskel) Dostojevskij (den eneste!) 2 Stilistisk romanteori Romanen og sprogets centrifugale kræfter Personer som sprogbærere i konflikt Konfliktuel, men ikke- afgjort tid Pusjkin, Turgenjev, Dickens, Tolstoj 3 Kronotopisk romanteori Tiden og rummets forandring – og mennesket i den Mennesket i en verden der er statisk eller i forandring Forløb dannelse Rabelais, Goethe

1. Polyfon romanteori Fortsættelse af de tidlige tekster (jeg den anden), men grundmodellen vendt om. Grundtanke: Jeg overfor du, subjekt-subjekt. Tre niveauer: Autor-helt-polyfoni: ligeværdig relation mellem autor (=blanding af Dostojevskij og hans fortællere) og hovedpersoner i de store romaner. Filosofisk polyfoni: sandheden er en begivenhed, der opstår i mødet mellem flere bevidstheder. Sproglig kategorisering, der peger frem mod den stilistiske romanteori. Ordskema

Ordskemaet i Dostojevskijs poetik a/ Direkte ord (autorial diskurs) b/ Repræsenteret diskurs (karakterernes tale) c/ Tostemmige ord: 1. Konvergerende (f.eks. stilisering, fortæller-beretning) 2. Divergerende Passive (f.eks. parodi, ironi) Aktive (ord med sideblik, skjulte dialoger, dækket direkte tale) - DIALOGISME Resultater

Resultater af den polyfone teori Et ikke-hierarkisk formperspektiv Direkte møde med en forfatter/litteraturen Et æstetisk sandhedsbegreb (dvs. ikke rationalistisk, ikke filosofisk) En stilistisk prosaanalyse er forberedt Stilistisk

2. Stilistisk romanteori Fra autor-helt forhold til kampe mellem og billeder af sprog Genrechauvinisme (poesi og epos vs. roman) Sproglig begrebsudvikling: forskelligstemmighed,etc. Litterære hovedbegreber: hybrider (på ordniveau og værkniveau via inkorporering af andre genrer, dagligsprog, skaz, socialsprog, etc.), Parodi Latter og refleksivitet Romanificering Autoritativ vs indre overtalende diskurs Reaccentuering De to stilistiske linier i europæisk prosa Resultater

Resultater af den stilistiske teori Overskrider den personalistiske jeg-du tilgang til kunst Markant sproglig vending og omfattende sprogteori Tekstanalytiske redskaber Genreteoretiske overvejelser Kritiske potentialer: forsøget på at beskrive hhv. undertrykkende og frigørende diskurser vha. latter og perspektivisme Kronotopisk

3. Kronotopisk romanteori Kombination af 1/ Kants anskuelsesformer tid og rum; 2/ Einsteins rumtid; 3/ Hegels historisering af åndens udvikling. Beslægtet med Ernst Cassirers symbolfilosofi. Definition: “I den litterært-kunstneriske kronotop finder en forening sted mellem rum- og tidskendetegnene i en meningsfuld og konkret helhed. Her fortættes tiden, presses sammen og bliver kunstnerisk anskuelig; også rummet intensiveres, trækkes ind i tidens, sjuzettets og historiens bevægelse.” (Kronotopen, 14/235) Kronotopen er betydningsdannelsens grundvilkår (Kant) – som forandres historisk (Hegel). Kronotop og genre

Kronotop og genre “Den proces, hvori litteraturen tilegnede sig den virkelige historiske tid og det virkelige historiske rum – og det virkelige historiske menneske som fremtræder dér –, var kompliceret og ujævn. Man tilegnede sig enkelte sider af tiden og rummet, tilgængelige på et givet historisk stadium af menneskehedens udvikling, man udarbejdede også tilsvarende genremetoder for at genspejle og kunstnerisk bearbejde de sider af virkeligheden, man tilegnede sig.” (Kronotopen, 14/234) Kronotopens niveauer

Kronotopens niveauer Kronotoper er sansningens og betydningens grundvilkår – men må forstås i to lag: Kronotoper (epokale): eventyrkronotopen, hverdagskronotopen, den biografiske kronotop, idylkronotopen, karnevalskronotopen. Ikke direkte aflæselig i tekstens overfladeniveau, men strukturerende for alt i den givne epokes tekster (epistèmé, ”ånd”) Delkronotoper (”motiver”): mødet, vejen, slottet, kroen, salonen; direkte aflæselige i teksternes overfladeniveau, afledt af (eller symptomer på) kronotoperne. Kronotoper og delkronotoper interagerer. Eksempel

Kronotopisk eksempel Kroen hos Cervantes: det altdominerende mødested, hvor menneskers tid sammenfalder. Udvekslingssted for fortællinger, seksuelle ydelser eller erotiske forviklinger. Social udveksling mellem klasser. Stedet hvorfra handlingen hele tiden starter (genstarter) Et socialt set liberalt, åbent sted og et delvist hedonistisk sted (udveksling af sex, mad, drikke, hvile, fortællinger) Blanding af eventyr- og hverdagskronotop – mennesket som socialt Kulturhistorisk udvikling: salonen hos Stendhal/Balzac/Proust: individualistisk kronotop; discoteket i 1980, chatroom i 2004? Anvendelse

Kronotopens anvendelsesområder Tekstanalytisk/især delkronotoper; etableringen af tid-rumlige koncentrationspunkter i tekster; undersøgelse af grundlæggende tid-rumlige strukturer,som betydningsbærende og genredefinerende. Litteraturhistorisk/kronotoper: genrernes indbyrdes forhold og udvikling i det lange perspektiv via kronotoper Kulturhistorisk: kronotopen som kulturhistorieredskab, benytter ”overset” materiale til en mentalitetshistorie (paralleler til Annales-skolen) Filosofisk: forsøg på at overskride tekst-verden dikotomien (især efterordet til ”Kronotopen”) Afrunding

Konklusion på romanteorierne Tredeling og samling Generelt: forsøg på at skildre, hvordan litteraturen utopisk fremstiller eller især peger på muligheden af menneskeværdigt liv. Polyfoni: at møde det andet menneske som et subjekt Stilistik: latter og sproglig perspektivisme modvirker autoritative diskurser Kronotopisk: mennesket lever i sin egen, biografiske tid: ikke en tid, der er for sen eller for tidlig. Dermed svarer romanteorien på de tidligste teksters samtidsdiagnose