Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?"— Præsentationens transcript:

1 Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
Center for kristen apologetik 27. november 2017 Carsten Vang

2 tankemæssige udfordringer
en skabelse på seks døgn? sol og planeter skabes på 4. dag, mens lyset skabes på 1. dag mange træk fælles med de nærorientale skabelsesmyter

3 skabelsesberetningen
1 Mos 1,1-2,3 2,1-3 er afslutningen på skabelsesberetningen skabelse på 6+1 dage

4 skabelsesberetningen
1 Mos 1,1-2,3 2,1-3 er afslutningen på skabelsesberetningen Med 2,4 begynder et nyt afsnit: Himlens og jordens toledot (slægter) (dvs.: hvad der skete efter skabelsen af himlen og jorden) 2,4-4,26

5 fiktion ordnet.dk: "forestilling eller påfund, som er opdigtet eller indbildt" "litteratur (fx roman og novelle), film el.lign. der beskriver helt eller delvis opdigtede personer og begivenheder"

6 fakta og fiktion de to blandes ofte sammen i romaner og film
fakta kan præsenteres på flere forskellige måder, i forskellige litterære former eks.: 2 Mos 14 // 2 Mos 15

7 skabelsesberetningen
skrevet i en mellemøstlig kontekst ca f.Kr. (Moses' tid) skrevet så israelitterne med deres verdens-billede kunne forstå budskabet

8 i aften tekstens genre og den litterære kontekst
hvordan skal "dagene" forstås? forholdet til samtidens skabelsesmyter og -forestillinger

9 1. genre og kontekst 1 Mos 2,4 (ordret)
Dette er himlens og jordens slægter ved deres skabelse, dengang Herren Gud gjorde jord og himmel 10 gange "Dette er NNs slægter" (5,1; 6,9; 10,1; 11,10; 11,27; osv.)

10 Svenska Folkbibeln (2000) 1 Mos 2,4
Detta är himlens och jordens fortsatta historia sedan de skapats, då när HERREN Gud hade gjort jord och himmel.

11 skabelsesberetningen
den falder uden for den kronologiske række af slægtsbøger og slægtsfortællinger meget stiliseret prosa, mange gentagelser, faste vendinger

12 følgeslutninger den historiske sammenhæng begynder med 2,4
skabelsesberetningen er uden for den historiske sammenhæng

13 2. dagene i skabelsesberetningen
6 gange: "Så blev det aften, og det blev morgen, dag …" v 2: jorden var tomhed og øde døgn og ikke epoke "dagene" skal forstås som en analogi

14 2 Mos 20,8-11 8 Husk sabbatsdagen og hold den hellig. 9 I seks dage må du arbejde og gøre alt, hvad du skal; 10 men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud. Da må du ikke gøre noget som helst arbej-de For på seks dage skabte Herren himlen og jorden og havet med alt, hvad de rummer, men på den syvende dag hvilede han. Derfor har Herren velsignet sabbatsdagen og helliget den.

15 2 Mos 31,17 [Sabbatten] er et tegn mellem mig og israelitter-ne til evig tid; for på seks dage skabte Herren himlen og jorden, men på den syvende dag hvilede han og pustede ud.

16 ikke konkrete dage "aften – morgen" bruges aldrig i Bibelen som udtryk for, at en ny dag begynder ellers i Bibelen: "tidligt næste morgen", f.eks. 1 Mos 22,3 Sl 30,6: "For [Guds] vrede varer et øjeblik, hans nåde hele livet; om aftenen slår gråden sig ned, om morgenen er der jubel"

17 ikke konkrete dage strukturen i skabelsesberetningen syvtalsmønsteret
35 gange "Gud"

18 det ubevægelige dag 1 lyset dag 2 vandene skilles
hav og himmel-hvælving dag 3 det tørre land planter

19 det ubevægelige og det bevægelige
dag 1 lyset dag 4 sol, måne og himmellegemer dag 2 vandene skilles hav og himmel-hvælving dag 5 fiskene i havet og fuglene på himlen dag 3 det tørre land planter dag 6 landdyrene mennesket

20 ikke konkrete dage DO: "Så blev det aften, og det blev morgen første dag" (1,5) ordret: "… det blev morgen, dag ét"

21 ikke konkrete dage 6+1 skemaet er almindeligt i GT og i Nærorienten
2 Mos 24,16: "Herrens herlighed tog bolig på Sinajs bjerg. I seks dage dækkede skyen bjerget, og på den syvende dag kaldte han på Moses inde fra skyen" Job 5,19; Ordsp 6,16; 5 Mos 15,12

22 ikke konkrete dage 5. Er Gud passiv om natten? Er han bundet af mørkets tid i døgnet? Gud er den suveræne skaber i 1 Mos 1

23 6 skabelsesdage og Guds hvile den 7. dag
seksdagesskemaet skal forklare sabbatten/ hviledagen

24 Neh 9,6 Du, Herre, er den eneste. Du skabte himlen, himlenes himmel med hele dens hær, jorden med alt, hvad den rummer, havene med alt, hvad de rummer. Du giver dem alle livet, og himlens hær tilbeder dig

25 de seks skabelsesdage skabelsesdøgn modsvarer hinanden
ikke de første 6 døgn i jordens historie 7 dage: det fuldkomne tal Gud har skabt med orden Guds skabelse var fuldkomment

26 fordele naturvidenskabelige problemer forsvinder
solens skabelse først på den 4. skabelsesdag hvad gør Gud om natten? spændinger i forh. til 2,4-25 forsvinder skabelsesberetningen ikke fortalt i kronologisk rækkefølge skabes mennesket før dyrene?

27 3. forholdet til skabelsesmyterne
den intellektuelle og religiøse kontekst er Egypten og Mesopotamien på GTs tid mange forskellige skabelsesmyter og –fore-stillinger Enumah Elish, en babylonisk skabelsesmyte

28 1997

29 visse ligheder at der ved verdens begyndelse var dybt vand
Gud skaber ved sit ord (sml. Sl 33,6-9) i visse egyptiske skabelsestekster en skabelse ved gudens befaling (guden Ptah)

30 afgørende forskelle alene Gud skaber ingen kaosmagter
naturen er ikke guddommelig skaberværket er god arbejdet er ikke en straf, men har Guds skabelse som analogi hvert menneske har værdi

31 konklusion en unik fortællestil yderst stiliseret fremstilling
"dagene" er en analogi til menneskers arbejde og hvile 1 Mos 1,1-2,3 beretter om fakta


Download ppt "Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google