Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6."— Præsentationens transcript:

1 06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6

2 06.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Analyse af anvendelsesområdet l Anvendelsesområde: Den organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde l Fokus på: l Aktører l Brugsmønstre l Funktioner l Grænseflader Principper: Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre. Samarbejd med brugerne.

3 06.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter l Brug l Funktioner l Grænseflader

4 06.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Resultat af Brug Kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

5 06.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter i Brug

6 06.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Analysér arbejdsopgaver  Mål: –Overblik over mængden af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet –Især arbejdsdelingen –og afgrænsningen af opgaverne  Beskriv evt. opgaverne detaljeret: –navn og indhold –hensigten med opgaven –hvordan opgaven tildeles –hvem udfører opgaven –relation til andre opgaver –resultatet af opgaven Arbejdsopgaver i Administrationssystemet •Etablering af ny konference •Detailplanlægning af konference •Administration af deltagere •Registrering af person •Administration af artikler •Information til komiteerne •Information til deltagere, forfatterne og reviewere Kilder: •Systemdefinitionen •Regler, procedurer, lærebøger... •Observation, interviews, tænke-højt- forsøg, video..

7 06.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Find aktører  Identificer aktører –fastslå rollefordeling i arbejdsopgaverne knyttet til systemet –inddrag menneskelige og systemmæssige aktører  Beskriv aktører –lav aktørspecifikation  Ideer til brugsmønstre for en given aktør Kontohaver Formål: En person, som ejer en konto. Kontohaverens basale behov er at kunne foretage betalinger med sit plastikkort. Karakteristik: Systemets brugere omfatter mange og meget forskellige kontohavere. Eksempler: Kontohaver A er utryg ved brug af plastikkort som betalingsmiddel. A fik oprindeligt et kort, fordi det var eneste mulighed for at få et id-kort til sine checks. A hæver kun nødtvungent kontanter i en automat. Kontohaver B er teknisk nysgerrig og anvender systemet ofte, optimalt og til grænsen for dets formåen. B har aldrig haft væsentlige problemer med at forstå mulighederne i systemet, og B undersøger også de muligheder, som ikke er umiddelbart tilgængelige.

8 06.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Find brugsmønstre (1)  Identificer brugsmønstre –afrundet interaktion i forhold til arbejdsopgaver og aktører –minimér overlap –dækkende for rutine- anvendelser  Opskriv scenarier –eksempler på udførelse af opgave med indlagte brugsmønstre  Beskriv brugsmønstre –som tekst –som tilstanddiagram Kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

9 06.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Find brugsmønstre (2)

10 06.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © To typiske brugsmønstre Procedure Materiale

11 06.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Vurdér kritisk (1)  Systematisk vurdering –Brugsmønstrene skal være enkle, udgøre en afrundet helhed og være specificeret i relevant detalje –Beskrivelsen af aktører og brugsmønstre skal fremme forståelse og overblik –Beskrivelsen af de enkelte aktører og brugsmønstre skal være konsistent med deres indbyrdes struktur –Strukturen skal leve op til de kriterier, som gælder for struktur mellem klasser  Eksperimenter med prototyper –Afprøv overvejelserne i praksis

12 06.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Vurder kritisk (2)

13 06.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt  At fastlægge hvordan aktører interagerer med et system.  Aktør: En abstraktion over brugere eller andre systemer, der interagerer med systemet.  Brugsmønster: Et mønster for interaktion mellem systemet og aktører i anvendelsesområdet.  Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre.  Vurder brugsmønstre i samarbejde med brugere.  Overvej sociale forandringer i anvendelsesområdet.  Beskrivelser af alle brugsmønstre og aktører. Formål Begreber Principper Resultat

14 06.14 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 4: Brug Formål •At beskrive aktører og brugsmønstre. Arbejdsform 1.Definer centrale aktører. 2.Find et par centrale brugsmønstre og beskriv dem. 3.Udarbejd en komplet aktørtabel. Resultat •En aktørtabel samt centrale aktørbeskrivelser og brugsmønstre.


Download ppt "06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google