Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/10 2014 Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/10 2014 Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten."— Præsentationens transcript:

1 Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/10 2014 Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten

2 Film i kufferten – et legeredskab til at opleve, forstå og skabe film Legeredskab der stimulerer fortællelyst og filmforståelse Børn skal kunne ”tale flydende film” ”Kameraet som blyant” Relevans ift. dagtilbuddenes eksisterende praksis og de pædagogiske læreplaner

3 At opleve film Børn har ofte fri adgang til film Filmoplevelser med kunstnerisk kvalitet og kulturel diversitet Børneindgang til Filmcentralen.dk via i Film i kufferten

4 At skabe film Nye teknologier giver fri mulighed for filmproduktion Enkle og inspirerende materialer og tilpassede værktøjer Skabe en fortælling med billede, og lyd – sammen med andre

5 At forstå film Erfaring og gentagelse Dialog og refleksion Kompetente formidlere Eksemplariske øvelser og forløb

6 Udvikling af prototype DFI i samarbejde med Copenhagen Bombay og Skoletjenesten Støtte fra Det Obelske Familiefond Fysisk kuffert -iPad med stativ -Animationsmaterialer -Vejledninger og øvelser -Tre udvalgte film Digital kuffert -App til stopmotion og live action -Film i kufferten app med tutorials, inspirationsfilm og vejledninger “Det er noget specielt, noget eventyragtigt, hemmeligt, uforudsigeligt, eventyrligt at det er en kuffert. Allerede det, at man kommer med en rød kuffert, så indbyder det altså til leg og fantasi og kreativitet. For mig i hvert fald. Og det tænker jeg også at man gør for mange af børnene.” - Pædagog i Børnehaven Porskjær

7 Test med følgeforskning Århus Universitet, Stine Liv Johansen Testdeltagere: Fem børnehaver, en skole, Gentoftegade bibliotek Hovedpointer -Film i Kufferten virker motiverende på børnene -Materialets åbenhed giver plads til børnenes egne inputs -Pædagoger finder den relevant i forhold til læreplanerne -Øvelserne var tilpas udfordrende og gjorde kufferten tilgængelig -Stopmotion er et godt sted at starte – især pixilation -Potentiale ift. brobygning og børn med særlige udfordringer -Kufferten kan fint anvendes af ældre skoleelever

8 Film i kufferten møder børnene Fri adgang til digital kuffert: Værktøjer og øvelser til at opleve, forstå og skabe film Bibliotekerne værter for eksemplariske forløb og kurser for pædagoger Pilotfase

9 Alle børn skal have de bedste muligheder for at opleve, forstå og skabe film Fordi: ”Enhver generation forstår sin omverden med afsæt i de teknologier og medier, den er vokset op med og er fortrolige med at bruge.” - Stine Liv Johansen, Børns liv og leg med medier, 2014 ”Film er på mange måder en fantastisk legekammerat. De sætter fantasien i gang og skaber idéer til lege, der kan forlænge filmens univers og forandre det over i nye lege.” - Citat fra pædagog på Filmpilot Kursus


Download ppt "Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/10 2014 Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google