EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Roskilde Tekniske Skole
Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
i Ungdomsuddannelserne
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
Gymnasielektionen screening i dansk
Hjertelig velkommen til årets uddannelseskonference.
Klasseledelse og cooperativ learning
Vi byder dig velkommen på Handelsskolen Nordsjælland
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Dansen omkring handicapbegrebet
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Folkeskolereform 2014.
VISL – begrænsninger og styrker
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Gruppeudviklingssamtaler
Uddannelsesafklarende samtaler
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Vejen Business College Fastholdelses-initiativer.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Lars Gorm Povelsen Lidt om mig: -Virksomhedskonsulent, ansat i KTS praktikcenter -”døråbner” til virksomhederne og grafisk tekniker, skiltetekniker samt.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
FGU og kommunal ungeindsats
KLF - konference om chancelighed
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats Et samarbejde mellem Center for Vejledning/UU København Københavns Tekniske Skole Hovedstadens Ordblindeskole

Baggrund Stort frafald fra teknisk skole Realkompetencevurdering 17 % af alle har læse-/staveproblemer 14 % har fået specialundervisning 5 % har dysleksi Dysleksi er et handicap Læse- og stavefærdigheder er nødvendige At kunne finde og anvende information er nødvendigt

En fælles indsats IT – Specialpædagogisk støtte Læsepædagogisk støtte Sammenhæng mellem teori og praksis Mindre klasser – få lærere Læsevejledning og studievejledning Samspil mellem forskellige institutioner, undervisningstilbud, love og regler Lærer-/vejledersamarbejde på tværs

Tilbuddet Information & rekruttering Indslusningssamtaler Mindre klasser – faste lærere Læsepædagogisk screening Evalueringssamtaler/udviklingssamtaler Sammenhæng i undervisningen Støtte til teori – ekstra matematik på små hold Individuel støtte på hovedforløb, også fremmedsprog IT - støttet undervisning – SPS Fælles kursusdage Udvidet vejledning – samarbejde m CV/UU

Erfaringer Analyse i samarbejde med DEL: Udvikle materialer, samarbejdsformer, organisation Arbejde helhedsorienteret/pædagogisk udfordring Styrke praktikforberedelse Virksomhedspraktik At lære at lære med ordblindhed SPS skal fungere bedre og tilpasses de unges behov

Resultaterne Første forsøg EGU-CV-HO 2000 2002 - 2004 et tømrerhold pr. år 2005: Kommunale midler sikrer tilbuddet: 3 hold + tilbud til andre Frafald reduceret Afsmittende effekt: øget opmærksomhed

Udfordringerne Økonomiske Strukturelle Politiske Pædagogiske Rekruttering Viden – forskning – dokumentation Udvikling af metoder og materialer Udvikling af nye tilbud Erfaringsudveksling for best practice Mod til at tænke utraditionelt – og handle

Hvad siger eleverne Det er det bedste af alle de skoler og uddannelser, jeg har gået på – og jeg har gået på mange Her forstår lærerne, hvad det vil sige at være ordblind og give os den rigtige hjælp Du kan godt sige til de andre derinde, at det her skal der være meget mere af

Hvad siger eleverne Du kan godt sige til de andre derinde at det her, det skal der være meget mere af. Det skulle være på alle skoler Det var lidt svært at vænne sig til at være ordblind i starten, men nu går det fint Her har lærerne meget mere tid til en, og de lytter til os Du er da lige så ordblind som os andre

kontakt Hovedstadens Ordblindeskole www.hokbh.dk Berit Søndergaard soendergaard@mail.dk Bitten Skov bsk@hokbh.dk UU København, Charlotte Østrup cho@buf.kk.dk Københavns Tekniske Skole www.kts.dk Benedicte Koch bsk@kts.dk