Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen Dagens program.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen Dagens program."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen Dagens program

2 Program Velkomst og quiz (Kahoot) med præmie
- Marie W. Bertelsen fra Hf og VUC Roskilde Hvad er ordblindhed og hvad kan man gøre ved det? Min ordblinde-historie Anna Lea fra ”ordklassen” på Hf og VUC Roskilde Ordblindeforeningen Anders Bredsdorff Kaffe og kage Gå ud i stande og spørg – snak ved bordene Martin om it Louise om ordblindeundervisning og testning for voksne Marie og Anne Lea om hf til ordblinde og børneområdet

3 Kahoot Eller: Hent app: Kahoot

4 Historie I 1895 beskriver den skotske øjenlæge James Hinshelwood i The Lancet om problemet med kvikke unge mennesker, der ikke kan lære at læse 1925 begynder den amerikanske læge Samuel Orton at interessere sig for disse elever, der er kvikke og forstår fint, men ikke kan læse særligt godt Forskningen udvides op gennem århundredet. Der er hurtigt enighed om, at det IKKE er et synsproblem, men et sprogligt problem

5 Hvad er ordblindhed? Definition:
”Store vanskeligheder med at lære at læse og skrive, som beror på vanskeligheder med at forbinde bogstaver og bogstavfølger med sproglyde og lydfølger.”

6 Ordblindhedens mantra
Læsning = afkodning X forståelse

7 Handicap? WHO definerer:
Funktionsnedsættelse = Det, der ikke virker optimalt. Fx et ben, der mangler, døvhed, ordblindhed. = Kan måles Handicap = Opstår, når man møder verden med sin funktionsnedsættelse = Ændrer sig efter situationen

8 Er ordblindhed et handicap?

9 Følgevirkninger Ordblindhed betyder ofte: Dårligere ordforråd
Svært ved engelsk og andre fremmedsprog Svært ved problemregning Mangler tro på sig selv – og derfor svært ved at lære andre ting. Men det betyder også tit: Trænet evne til at huske og lære udenad Trænet evne til at være opmærksom og social Fokuseret på sine andre styrker – ofte kreative

10 Hvad skal man gøre? 1. Tidlig indsats
Opmærksomhed, testning. Fra 5-6-årsalderen 2. Forståelse og viden hos fagpersoner Specialtræning Integration i klassen Støtte hjemmefra Den rette kombination hele livet af: Træning Kompensation (it-støtte)

11

12 Ansvar for børneområdet
Kommunens/skolens ansvar Læsevejleder/PPR samt lærere Ordblinderisikotesten (indskoling) Den Tværgående Ordblindetest (3. kl og op) Retskrav på testning fra 4. kl. Roskilde kommune Læsehandleplan (kan googles) Ordpatruljer (kan googles) Læsekonsulent Mette Eriksen Hvor kan jeg søge hjælp, hvis det ikke går? Find links på under ”ordblinde” og ”links”

13 Børn i Køge Læsekonsulent for kommunen: Dorthe Bechmann, I Køge kommune arbejder vi med: Inkluderende læseundervisning for elever med dysleksi. Der arbejdes ud fra en grundfilosofi om en pædagogisk kortlægning. Vi bestræber os på at kende de børn, der er i risiko for ordblindhed, således at vi kan være ekstra opmærksomme og sætte understøttende og udviklende læring i gang. Ordblindetesten skal anvendes som beskrevet i vejledningen og må kun godkendes, hvis testningen er forløbet som beskrevet. Det betyder, at Ordblindetesten aldrig er det første, man tager i anvendelse. Det forventes, at skolerne har udarbejdet en handleplan, hvor det tydeligt fremgår: hvem der tester for ordblindhed på skolen hvilken indsats, der iværksættes når en elev er ordblind hvem der har ansvaret for at iværksætte indsatsen Det er skolens ansvar at tilbyde eleven den nødvendige hjælp og støtte med udgangspunkt i de beskrevne vanskeligheder. Det er skolelederen evt. i samarbejde med skolens læsevejleder, klassens lærere, der skal beslutte, hvordan støtten til elever i skriftsproglige vanskeligheder – herunder ordblindhed skal tilrettelægges.

14 Ansvar for voksenområdet
Efter 9. klasse = voksen ordblind = statens ansvar FGU er undtaget. Fungerer som folkeskolen (med SPS) VUC eller AOF (o.lign) giver gratis undervisning På vores institutioner På din arbejdsplads På dit studie IT-støtte er gratis Til uddannelse Til job Privat

15 VUC Roskildes tilbud

16 HF designet til ordblinde
Tag HF på 3 år på HF og VUC Roskilde En almindelig HF designet til ordblinde HF-timer, OBU-timer og SPS-timer Optag fra 9. klasse

17 Læs mere www.vucroskilde.dk/ordblinde
Se videoer, it og information Find links til relevante områder for børn og voksne Find denne powerpoint Facebook: ”Ordblind VUC Roskilde” Hvis du vil have besked, når der er nyt Info-aftner Turbokurser Ny viden Ordblindebladet Meld dig ind i ordblindeforeningen og læs artiklen om tilbud til voksne ordblinde fra sept. 2019

18 Andre arrangementer Køge Bibliotek
Samme som i dag – men i Køge 18-20 Prisoverrækkelse i skrivekonkurrence Skrivekonkurrence for ordblinde. Roskilde Bibliotek 4/10 kl 16:00 Kulturminister Joy Mogensen uddeler præmien Nye OBU-aftner Afholdes til foråret 2020 i Roskilde og Køge Hold øje med hjemmesiden og Facebook Vil I have besøg af os? Vi besøger virksomheder og skoler. Kontakt os for et tilbud

19 Ordblind kursist ORdblindeforeningen
Anne Lea fra Hf-ordklassen på Hf og VUC Roskilde Anders Bredsdorff fra Ordblindeforeningen

20 Snak med os i standene Ordblindeforeningen Hf og VUC Roskilde
Alle ordblindes egen forening Hf og VUC Roskilde Testning og undervisning (Louise) It-støtte. Se de nyeste ting (Martin) Hf og børn (Marie og Anna Lea) Ordblindeprisen 2019 Uddelt i søndags man må gerne røre


Download ppt "Velkommen Dagens program."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google