Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Virtuel medarbejder eller konsulent
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
LEAN Akademy.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arbejdspladsudvikling
Medborgerskab – på sporet
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Omsætning af viden til handling
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Ledelse af innovative medarbejdere
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Social Kapital På Borgerskolen. Hvad var baggrunden for at arbejde med social kapital? AMR – dag :Konsensus-skema Projekt i Gruppeordningen MED – dag:Social.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Februar 2017 PKU-konference
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Inspirationsworkshop med fokus på
Vejledning i forflytning
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” Steen Høyrup, DPU

Hvad har projektet givet ? Den enkelte og arbejdspladsen Ny viden, erfaringer Nogle forandringer på arbejdspladsen, der er gennemført Nogle forandringer der er undervejs (i proces) Nogle forandringer der er planlagt for fremtiden

Målet er Fortsat udvikling, forbedring af arbejdsmiljø, arbejdsforhold og trivsel De igangsatte processer skal støttes!

Hvad er det for ”trusler” vi vil møde, trusler mod fortsat udvikling? Den særlige støtte og de særlige ressourcer vil forsvinde Praktiske ting/problemer i hverdagen vil trænge sig på og kræve at få første prioritet mht. handling og problemløsning De presserende problemer så at sige prioriterer sig selv

Vi kan tabe det langsigtede perspektiv Der kommer nye ledere og medarbejdere på arbejdspladsen der ikke har været med i det hele Der kommer nye typer af problemer vi ikke har mødt før og ikke har lært om før Den nye viden og nye erfaringer vi har fået kan blive anfægtet, kan blive forældet

Der vil til stadighed komme nye koncepter, begreber og metoder til udvikling (ledelse, management, forståelse af arbejdspladsen). Det her er med garanti ikke det sidste. Skal vi hoppe på vognen igen, hoppe på den næste nye bølge, eller….?

Hvad kan vi gøre? Det er vigtigt at skabe en forankring på arbejdspladsen, - nu hvor konsulenter mv hører op

De igangsatte processer skal støttes! Forankring på arbejdspladsen Den eksisterende struktur benyttes: ansvar og forpligtelse til fortsat udvikling lægges ind i samarbejdsudvalg, sikkerhedsudvalg, ledelse, faglige organisering osv. Fast dagsordenspunkt på etablerede møder Hold fast i de forandringer der er planlagt og besluttet. Støt op om implementering

Måske særlige ”innovations spejdere”, særlige miljø-gartnere, osv.

Viden og erfaringer bliver anfægtet/forældet Fortsat lyst til at lære, nysgerrighed Åbenhed over for nye erfaringer, andres erfaringer Lyst til at prøve nyt og eksperimentere En kritisk sans og sund modstand mod det nye Afprøv, diskuter Særlige ”oversættere”af nye trends og udviklingskrav

Fortsat arbejde med at skabe ”det lærende arbejde” Vægt på videndeling Vægt på bevægelser, aktivitet og handling så man møder andre og andres erfaringer og faglighed Forsøg på at skabe refleksionsrum: hvor man kan se på egen erfaringer, nye problemer, handlemuligheder osv. Fastholde det lange perspektiv for mål og strategi

Der kommer nye ledere og medarbejdere på arbejdspladsen der ikke har været med i det hele Se på de nye som ressourcer, som de organisationserfarne kan lære af, og ikke kun omvendt

Der kommer nye typer af problemer vi ikke har mødt før og ikke har lært om før Vi har ikke kun lært at løse konkrete problemer. Vi har lært mere generelle metoder. Arbejd for at skabe en kultur hvor man er tryg, lytter til hinanden, støtter hinanden og hvor læring og udvikling er en stadig udfordring og spire til inspiration.

Vær åben og interesseret i: Deltage i udviklingsarbejder/projekter Til stadighed udvikle arbejdet imod: Nye arbejdsopgaver og udfordringer Varierende arbejdsopgaver Adgang til ressourcepersoner/læringsmidler Udvikl dine kontakter/netværk indenfor og uden for institutionen

Det lærende arbejde Skabe og bruge frirum, autonomi i arbejdet Eksperimentere Begå fejl og følge op Være opsøgende Undervise hinanden Selvstændig udøvelse af jobbet

Mindful Vær opmærksom på dine kolleger: hvordan har de det i arbejdet, hvordan trives de. Tegn på stress og overbelastninger i arbejdet. Og: gør noget